› Fora › SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB › Sektionen for variable stjerner › En mulig ny variabel!
- Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 12 måneder siden af jens. This post has been viewed 278 timesjacobsen. This post has been viewed 278 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. marts 2013 kl. 12:35 #99202
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej allesammen.
I går aftes ville jeg udfordre det muliges kunst, og optage en lyskurve igennem let dis, af den relativt dårligt bestemte variable stjerne, FW CVn. Den er klar, mag 9,2 og med et G spektrum. Den er af EB typen, men både AAVSO og sektionen af variable stjerner i det Tjekkiske astronomiske selskab, har ingen målinger på den. Den var i går opgivet til et minimum kl 20.54 UT. Den ville jeg prøve.
Stjernen hedder også SAO 44794, og den kunne Guide 9 snildt finde.
Feltet ser sådan ud, rammen viser feltet med 70 /420 mm refraktor og Atik 314Et prøvebillede, 60 sek gav dette:
Kikkerten fik så lov til at stå og arbejde i ca 3 timer, så jeg var sikker på at se et minimum, også selv om det skulle være en del forsinket.
Til min analyse valgte jeg så disse stjerner, V er variabel og C1 og C2 er de to sammenligninger:
Det gav denne lyskurve:
Det ses at både V-C1 og C2-C1 varierer. Det tyder således på at det er en af sammenligningsstjernerne der er variabel.
Jeg prøvede så et nyt forløb, hvor C1 blev til V og C2 til C1, plus en ny sammenligningsstjerne:
Det gav denne lyskurve:
Der er lidt større afstand mellem stjernerne, og en del støj, men det ser ud til at den nye V virkelig er variabel. Stjernen hedder TYC 3030969, og jeg har ikke kunnet finde nogen info på den. Men SAO44794 havde ikke en minimum på den forudsagte tid i går….
Hvad gør man nu, når man tror man har fundet en ny variabel??
mvh
Jens9. marts 2013 kl. 13:43 #99207
hans.bengtsson- Main Sequence
Hej!
Det låter intressant! Det du kan göra om du tror du har funnit en ny variabel är att utföra så många mätningar som möjligt, så att typen och eventuell period kan fastställas.FW CVn klassas som en EW-stjärna (inte EB), och det gick snabbt att hitta originalartikeln (med ljuskurva och period) där upptäckten presenterades. Däremot kan jag inte hitta någon tid för initialminimum, och inga förutsägelser varken på Krakow-sidan, hos BRNO, VSX eller GCVS. Men jag förstår att du hittat en sådan förutsägelse. Var?Den stjärna som du misstänker vara variabel finns med i många kataloger, den är ju ljusstark, men jag har inte kunnat se några tidigare indikationer på variabilitet. Om man kollar NSVS så finns där tyvärr inga data som är så goda att de kan användas för analys. Bästa sättet att komma vidare är säkerligen fler och fler mätningar.mvhHans Bengtsson9. marts 2013 kl. 14:38 #99217
Hej Hans.
Ja, det er klart at feltet skal observeres yderligere ovder den næste tid. Heldigvis står feltet godt, og er kun lige begyndt at vise sig i øst ved solnedgang. Der er så en god lang sæson forude.
Her er en side med predicitions, som jeg dagligt tjekker:
http://var2.astro.cz/EN/brno/predpovedi.php?JDmidnight=2456360.5&minBODY=5&maxMAG=&minMAG=&starstring=&consstring=mvh
Jens9. marts 2013 kl. 15:25 #99220
Hej!
De förutsägelser som finns för FW CVn bygger på initialminimum 2 440 000.5 – men detta är en “dummy”-tidpunkt som sätts när det saknas uppgift om initialminimum, helt enkelt för att stjärnan ska komma med i listan! Samma tidpunkt hittar man för MY Cam och andra eklipsvariabler där inga tidpunkter för minimum finns rapporterade.Så vi har just nu ingen aning om när minima för FW CVn kan tänkas inträffa.mvhHans Bengtsson9. marts 2013 kl. 16:23 #99225
Hej Hans.
Ja det er også gået op for mig. Der er ikke mange henvisninger til FW CVn, så jeg må hellere sørge for at tage nogle lange serier på den, ved første lejlighed. Der er opgivet en periode på 0.3454, men den kan vel så også være fri fantasi. =.34 er jo tæt på 8 timer, så en fuld klar nat vil kunne hjælpe godt til.
Når man ser på listerne, så er det tydeligt at der er mange stjerner der kunne trænge til en god lang observationsserie, så der er nok at tage fat på.
Instrumentet jeg bruger er en 70 /420 mm refraktor, ganske billig, og et brugt indkøbt Atik 314 kamera. Det fungerer rigtig fint. Så det er ikke nogen kostbar udfordring at følge kortperiodiske variable.
Observerer du selv variable stjerner?
mvh
Jens10. marts 2013 kl. 00:11 #99239
kilaDeltager- Super Giant
Hej Jens,
“Hvad gør man nu, når man tror man har fundet en ny variabel??”Jeg kom forleden forbi Open European Journal
on Variable Stars på http://var.astro.cz/oejv/oejv.php som er et tidsskrift hvor man kan offentliggøre sine undersøgelser af en nyopdaget variabel stjerne. Et eksempel jeg fandt kan findes i dette link
http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1202/1202.1939.pdf med titlenPhotometric
Study of Two Recently Discovered Variable Stars in the Field of BS Cas. De går grundigt til sagen.Mvh Kim10. marts 2013 kl. 09:34 #99247
Hej Jens:Jag observerar variabler då och då, men enbart med traditionella visuella metoder (visual estimates), inte fotografiskt. Det har hittills blivit totalt 11 176 observationer för min del.Förutom den möjlighet som Kim ger ovan, när man har upptäckt en ny variabel, så kan det vara bra att ha kontakt med VSX-teamet i AAVSO. Om man har övertygade bevis för variabilitet, så kan de lägga in uppgifterna i VSX. Kan nämna att detta skedde när vi nyligen från svensk sida upptäckte att V2331 Cygni, i GCVS klassad som röd oregelbunden, i själva verket är en Algol-stjärna med djupa eklipser:http://www.aavso.org/vsx/index.php?view=detail.top&oid=13251
En annan variant är att skriva en artikel för IBVS (Information Bulletin on Variable Stars).mvhHans Bengtsson10. marts 2013 kl. 20:58 #99295
Hej Hans.
Spændende.
Der er helt sikkert et hav af variable stjerner der blot venter på at blive opdaget.Jeg vil snarest prøve at få nogle serier af feltet omkring FW CVn, så jeg kan se om der er noget om sagen. Flere observatører ville jo også være godt!
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En mulig ny variabel!' er lukket for nye svar.