En lille historie om et objektiv

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER En lille historie om et objektiv

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 447 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Hej Alle

Da jeg ved at gamle Pentax kameraer ofte har objektiver der er skruet på, samt at de tilhørende gevind er 42 mm, ligesom T2-som anvendes ved astronomiske “samlinger”, dog med en stigning på 1mm istedet for det “normale” der er 0.75mm, så købte jeg et gammelt Pentax kamera med en 55mm f:1:2, som lå i vinduet i en genbrugsbutik, til 25 kroner.

Jeg tog objektivet af og rensede det omhyggeligt og kunne derved konstatere at det aldrig eller meget,meget forsiktigt har været rørt ved, dvs. helt uden ridser og mærker overhovedet. Objektivet passer fint til nogle af de ccd-kameraer jeg har, med tilhørende adaptere med det rigtige gevind. Det var jo meget fint.

Men for at få det tilhørende gevindstykke frit, til evt. senere anvendelse, var jeg nødt til at skille kameraet ad, og for sjov blev det totalt adskilt og her er det at jeg med stor undren konstaterer hvor mange dele et sådant alm. stykke teknik indeholder og at det kan fabrikeres og sælges til den oprindelige pris, som jeg dog ikke kender, men skønner til 1500-2500 kroner,dengang.

Delene kan I se på et billed her:

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Bjarne

Imponerende mange dele!

Men øehh… for at lave en “russer/T2”-adapter?

Sådan nogle findes jo; Jeg har endda to; De var beregnet en tåbelig russisk kamera barlow, hvor der jo så skulle en i hver ende for at bruge dem i et T2 setup :o)

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'En lille historie om et objektiv' er lukket for nye svar.