En hjemmebygget telecompressor til en 6 Jaeger

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER En hjemmebygget telecompressor til en 6 Jaeger

• Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 Ă„r, 2 mĂ„neder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 322 times
Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Allesammen.

Jeg har oplevet lidt problemer med at finde guidestjerner med det nye 6″ f/10 guideteleskop (den store Jaeger refraktor fra Per Darnell) som jeg anvender. Det skyldes dels at jeg nu bruger en DMK21 istedet for en Qcam5 som guidekamera, dels at teleskopet har lĂŠngere brĂŠndvidde end det gamle (6″ f/8 Synta) teleskop.

LĂžsningen pĂ„ problemet er tovejs. Dels er jeg ved at undersĂžge muligheden for at anskaffe et DMK41 kamera, som har en dobbelt sĂ„ stor CCD som DMK21, i samme stĂžrrelse som Qcam5, men med samme fĂžlsomhed som DMK21’eren. Jeg vil godt beholde fĂžlsomheden, da det er rart at kunne guide direkte pĂ„ en komet hvis pĂ„krĂŠvet.
      Den anden vej til lĂžsning af problemet er brugen af en telekompressor.
      Jeg har lĂŠnge haft en indskruningstelekompressor i 1,25″ gevindet pĂ„ DMK21’eren, og den komprimerer da ogsĂ„. Problemet er blot en stor fortegning, selv pĂ„ det lille felt, og en ret stor chromatisk fejl, som selv et UV/IR cut filter ikke kan redde. SĂ„ skal jeg til at bruge et rĂždfilter, og sĂ„ falder fĂžlsomheden igen.

SĂ„ kom jeg i tanke om en artikel i Sky & Telescope, som jeg havde lĂŠst for en del Ă„r siden, nĂŠrmere betegnet i 1984!

Jeg fandt bladet pÄ hylden, og ganske rigtigt, der var en udfÞrlig betragtning af hvordan man konstruerer den optimale telekompressor:

Og formler, guf:

Artiklen er skrevet af Alan Gee, og resultatet af artiklen blev en revolution i telekompressorer (reducere) til SCT’ere, som iĂžvrigt stadig fĂ„s med hans navn pĂ„:

Her er linket ved Baader, som producerer den, den dag i dag:
      http://www.baader-planetarium.de/sektion/s08/kundenreferenz/info_alangee/ag-start.htm

En vigtig lÊring af artiklen er, jo lÊngere brÊndvidde kompressorlinsen har, jo mindre bliver fortegningen i kanten af billedet. En anden vigtig lÊring: kompressorlinsen skal vÊre i den halve afstand af sin brÊndvidde fra billedplanet, for at komprimerer til 0,5X. Derved rykkes billedplanet ogsÄ ind med den halve brÊndvidde af kompressorlinsen.
      Jeg startede med at tjekke en 2″ indskruningskompressor jeg har liggende, men dens brĂŠndvidde er kun ca 80 mm. PĂ„ den ovennĂŠvnte Jaeger, har jeg et meget stort Unitron udtrĂŠk, som har et udtrĂŠksrĂžr pĂ„ 30 cm, sĂ„ jeg kan let have en linse med ret lang brĂŠndvidde. En almindelig acromatisk linse vil ofte give et udemĂŠrket resultat.

Som sagt sĂ„ gjort. Jeg startede med at mĂ„le udtrĂŠksrĂžret pĂ„ Unitron-focus-drevet op. Da det kun tillader brug af 1,25″ okularer, var det oplagt ogsĂ„ at lave et nyt udtrĂŠksrĂžr, som tillader brug af 2″, og dermed DSLR.

En overraskelse var diameteren pÄ udtrÊksrÞret, jeg havde troet det var et eller andet tommemÄl. Men nej, udtrÊksrÞret er prÊcist 60,00 mm i diameter, og iÞvrigt lavet af forniklet (tror jeg) messing. Fine sager, som ikke bliver rÞrt.

Jeg spurgte sÄ forsigtigt pÄ vores vÊrksted, om man skulle have et stykke 60 mm tyndvÊgget rÞr liggende, som jeg kunne fÄ et lille stykke af. Intet problem, den eneste lille kurre pÄ trÄden er mÄske jeg kun kunne fÄ et stykke i alm stÄl. Men diameteren er perfekt, og vÊgtykkelsen 2mm. Perfekt. Jeg havde regnet ud at jeg skulle bruge et stykke pÄ 100 mm, sÄ for en sikkerheds skyld bad jeg om 130 mm, det ekstra stykke kan sagtens vÊre inde i kikkerten. For at undgÄ rust, har jeg smurt rÞret med syrefri olie, og tÞrret grundigt af. Forslag til rustbeskyttelse modtages meget gerne!

Jeg drejede sĂ„ en 2″ adapter til enden af rĂžret i et stykke aluminium, og sĂ„ var 2″ okular rĂžret sĂ„dan set klar.

Hvad sÄ med linsen? For noget tid siden fik jeg af en rar mand et par 50 mm objektiver fra en prismekikkert. Disse er gode sammenkittede linser, med en brÊndvidde meget tÊt pÄ 185 mm. En sÄdan anbragt 92 mm foran focusplanet, vil give en komprimering til 0,5X.

SÄ ud af et andet stykke aluminium, drejede jeg idag en linsecelle hvori acromaten kan fastgÞres med en klat silicone. Jeg har givet linsecellen 45 mm fri Äbning, det mÄ rÊkke.

Linsecellen kan sÄ forskydes frem og tilbage i rÞret, eksempelvis hvis man Þnsker at bruge et DSLR til fotografering.

Her er et billede af mekanikken:

Linsecellen:

RĂžret, det er en 2″ til 1,25″ adapter der stĂ„r pĂ„ bordet til understĂžttelse:

Nu skal jeg lige have malet rĂžrene og cellen sort, og have sat to stk pinolskruer i cellen sĂ„ den kan holdes fast i rĂžret. SĂ„ er den klar til test…

mvh
      Jens

P.S IÞvrigt skal acromaten vende samme vej, som nÄr den bruges pÄ himlen. Ellers udviser den voldsom sfÊrisk abberation

Jens.Jacobsen2012-12-26 17:43:16

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Jens

Det lyder interessant. Kompressorlinsediameteren kan godt vĂŠre mindre og stadig tillade, at 100% af lyset fra objektivet udnyttes. Jeg har flere udmĂŠrkede Agfa Colostar forstĂžrrelsesoptikker liggende. Den stĂžrste brĂŠndvidde er 110 mm og f:4,5 – og sĂ„ kan den endda blĂŠndes ned 😉

Gad vide, om den kan lave et fladt felt?

Jeg er spÊndt pÄ at hÞre mere om dit projekt.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Super interessant, Jens!
          Den artikel mĂ„ jeg lige sĂžge frem fra dvd sĂŠttet…

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Hej Jens.

Bare af interesse: Er det ikke noget af en whopper at bruge som guideteleskop? Hvad skal du guide? VLT?

Vh

Morten

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Har du set hans teleskop? Det er Mt. Palomar i baghaven!

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Godt spÞrgsmÄl Morten.

Med en stÞrre Äbning og en stor blÊndeÄbning kan man naturligvis guide pÄ svagere stjerner. Vi har tit diskuteret emnet om, hvor stort guideteleskop der egentlig er brug for.

BrĂŠndvidden pĂ„ vores fotografiske instrument er 158 cm, og vi har med success guided med den lille 50 mm f:11 Zeiss. DernĂŠst kommer spĂžrgsmĂ„let om, hvilken integrationstid der giver den mest prĂŠcise guiding. Nogle kan ikke for den kort nok – helst under 0,1 sek. – men kan det lade sig gĂžre at fĂ„ instrumentet til at korrigere hurtigt nok?

Guidingen kĂžrer efter et princip som kan registrere variationer pĂ„ 1/10 pixel. PĂ„ vores guidingsystem svarer det til omkring 0,2″. Lufturoen er sjĂŠldent under 2″ – dvs. en faktor 10 stĂžrre.

Et tĂŠnkt scenarium

Tracking kĂžrer 15″ i sekundet.

Lufturoen er 2″

Lufturoen kan udvirke en R.A.-orienteret hastighedsĂŠndring i omrĂ„det fra 13″ til 17″ i sekundet.

Hertil skal sÄ lÊgges en tilsvarende flytning i deklinationen.

Er der nogen som tror pÄ, at teleskopet kan fÞlge med, hvis disse variationer sker med en frekvens pÄ 5-10 Hz?

Vi har opdaget, at man fint kan kÞre med en integrationstid pÄ 0,5 til 1 sekund. Det er hverken bedre eller dÄrligere end en integrationstid pÄ 0,2 sekund.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Torben og i andre.

Guideteleskopet er ikke kun guideteleskop. Jeg kan godt love jer at synet af jupiter med 300X i 6″ Jaegeren er superbt. SĂ„ forstĂ„r man hvorfor Darnell skrev sĂ„ levende om planetobservationer i Astronomi og Rumfart og AmatĂžrastronomen. 6″eren i sig selv er et fremragende teleskop. Men nĂ„r jeg skal guide 16″eren, er det en fordel at have sĂ„ meget signal pĂ„ guidestjernerne som muligt, og der er f/10 lige i underkanten, for de stjerner der sĂŠdvanligvis er i feltet. f/8 er nĂŠsten 50% “hurtigere” og den kortere brĂŠndvidde giver ogsĂ„ et stĂžrre felt. SĂ„ det mĂ„ lĂžses med en telekompressor og eventuelt en stĂžrre CCD.

AngÄende brug af avanceret optik som reducer, sÄ tror jeg ikke pÄ det. I sig selv har en refraktor (iÞvrigt ogsÄ som en newton) et felt der krummer med R, dvs den dobbelte brÊndvidde. At kombinere det krumme felt med en optik der er beregnet til flade afbildninger, som en repro-optik. vil sandsynligvis give en del knas. Den gamle reducer jeg har til min C11. fra Lumicon, som virkede glimrende, har hvad der ligner objektivet fra en 20X80 prismekikkert, altsÄ en simpel achromat. SÄ som udgangspunkt tror jeg achromaten er ok. Jeg skal prÞve at lave nogle screenshots, sÄ man kan se hvordan afbildningen er med 50 mm linsen.

Og ja, man kan ikke guide hurtigere end ca 1 sekund med en stor, tung kikkert. Den mekaniske inerti er for stor for motorerene. Hvis man vil guide pÄ lufturo er et AO system som det Frank Larsen har udviklet vejen frem.

mvh
                  Jens

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Torben

NÄ sÄ i har en VLT.

Jeg har med stor succes brugt en 85mm (brÊndvidde) f/1.4 Samyang optik som guide teleskop pÄ det seneste. SÄ er der i hvert fald ikke problemer med at finde en guide stjerne med en QHY5/AlCCD5! Faktisk kan jeg nÊsten se mere pÄ billedet fra PHD med 1 sek eksponeringer, end pÄ selve hovedteleskopet. Med min C8 er 85mm brÊndvidde lige i underkanten, sÄ om guderne vil og vejret holder, vil jeg prÞve med en 200mm zoom optik i aften.

Mht eksponeringstid, skal man jo ogsÄ tÊnke pÄ, at for korte guide eksponeringer gÞr, at monteringen hele tiden stÄr og korrigerer og dermed fjedrer lidt. Men det ved i jo sikkert allerede alt om. Under alle omstÊndigheder lader det til at jeres montering er rimeligt solid!

vh

Morten

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Jens.

Jeg tror ikke jeg forstÄr det med feltkrumningen. Er det ikke ligemeget ved guiding, hvor stjernen altid stÄr det samme sted i feltet, nÄr guidingen kÞrer?

Vh

Morten

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Morten

VLT er nok lige at overdrive. Ja, man kan fint anvende en almindelig fotooptik som guideoptik – de fĂ„s i mange stĂžrrelser. 1,4 er da noget som sparker rĂžv Wink

Jens – med en reduktion af brĂŠndvidden pĂ„ din 6″ refraktor vil den ogsĂ„ vĂŠre anvendelig som en kometJaeger Wink – ja, det var lige en som jeg fandt pĂ„….

mvh

Torben

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej allesammen.

SĂ„ fik jeg monteret, og testet telecompressoren pĂ„ 6″ Jaegeren.

Visuelt ser feltet godt ud, dog skal der et noget bedre okular til at vise et f/5 felt end f/10. Men med et godt Vixen LVW er feltet faktisk brugbart langt ud mod kanten.

Hvad der var mere spÊndende (syntes jeg) var hvordan compressoren ville arbejde med guidekameraet, om stjernerne var nogenlunde smÄ og skarpe.

Her er et screenshot pÄ et velkendt objekt.

mvh
                          Jens

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej Jens

Det ser da rimelig fornuftigt ud. Man kan godt ane en smule coma, men til guidingbrug er det jo ikke noget problem, sÄ det skal nok fungere.

SĂ„ vidt jeg lige kan mĂ„le, sĂ„ er feltet omkring 26,5′ bredt.

mvh

Torben

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Torben.

Tak for mÄlingen, det var jeg slet ikke nÄet til. Jeg vil prÞve om jeg sÄ kan finde ud af resultatbrÊndvidden, ifÞlge beregningen skulle den ligge omkring 750-800 mm.

Hvis jeg flytter compressorlinsen til en lavere faktor, vil coma blive mindre. Men som den er nu, kan man godt guide helt ud i kanten af feltet…

indtil videre bliver den siddende hvor den er.

mvh
                              Jens

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

GrÊnsemagnitude er pÄ den gode side af 12., sÄ det er i de fleste tilfÊlde ikke et problem at finde en guidestjerne.

Torben

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'En hjemmebygget telecompressor til en 6 Jaeger' er lukket for nye svar.