En grovsliber

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER En grovsliber

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 4 måneder siden af mads. This post has been viewed 595 timess. This post has been viewed 595 times. This post has been viewed 595 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Allesammen.

Jeg har længe, siden sidste vinter, arbejdet med et 12 tommre glas, som gerne skulle blive til et spejl med en brændvidde omkring 130-140 cm. Spejlet skal bruges til hjælpeteleskop på min 16″, da den 8½” f/3.5 jeg har nu, ikke er velegnet til fotometri. En længere brændvidde er påkrævet.

Da jeg fik glasset, kunne jeg konstatere at det hvælvede, det vr omkring ½ cm højere på midten end på kanten. Træls. Med håndarbejde og meget flid, havde jeg hulet centrum ud til omkring 2 mm dybde, men på hele glassets overflade manglede der stadig omkring 2/3 dele af glasset der skulle fjernes, førend jeg var nede i den ønskede centerdybde på ca 3.6 mm, med en pæn facon på overfladen. Og indtil videre havde jeg knoklet temmeligt længe med glasset. Det er voldsomt hårdt at grovslibe glas, især da det går ud over skuldre og ryg.

På Starparty drøftede jeg en såkaldt “kurvegenerator” med Lars Malmgren. Han påpegede at man da bare kunne bruge en søjleboremaskine og et kopbor med diamanter, til at bore huller i vægge.

Her er en link til artiklen:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/4374299/Main/4372862

Imidlertid havde jeg ikke en stor søjleboremaskine, men jeg havde en lille bænkboremaskine, som jeg tidligere havde brugt til at bore nogle stykker glas igennem med. Den var derfor godt slidt og svinet til på forhånd. Så var maskinen da på plads, hvis den altså kunne trække det.

Kopboret, det var værre. Borets diameter skal helst være større end radius på glasset, og så store bor har Harald Nyborg og lignende forretningner ikke. Andre steder bliver de voldsomt dyre i stor størrelse. Der måtte noget andet til.

Jeg kom så på at man da bare kunne slibe imod stål, med carborundum, og godt med vand. Det ville også holde det farlige glasstøv væk.

Jeg købte et stykke krydsfiner, og sidste weekend tegnede og konstruerede jeg et stilbart bord, hvor der kan være en drejeskive op til en 12″ på.

Sådan kom den til at se ud:

Og sådan:

Vinklen, som bestemmer krumningsradius stilles på håndskruen:

Slibeværktøjet består af to sammenlimede skiver krydsfiner, på 180 mm diameter. Der er skruet 12 stk billige 8 mm maskinskruer (bolte) igennem, fikseret med en møtrik på den anden side. Det forholdsvis bløde stål arbejder effektivt med carborundum, mod glasset.

Her er et bolthovede, efter bearbejdning af en 8 tommer:

Ved første test kunne jeg se at carborundummet hurtigt blev kastet ud, så jeg satte et skørt på slibeværktøjet, det er tre omgange grå lærredstape. Det virker glimrende.

Der kom også en del stænk fra slibningen, så jeg satte et par stykker karton på, bare lige på med hæfteklammer. Virker også fint.

Det første stykke glas jeg satte “under kniven” var en billig 8 tommer, ret irregulær, som jeg har brugt som demo flere gange. Glasset fejler ikke noget, det er bare ikke lige tykt hele vejen rundt. Der er ca 2 mm forskel fra den ene side til den anden. For ikke at skulle slibe 2 mm af i den ene side, lagde jeg et par stykker karton under glassets tynde side, så det kom op i niveau.

Efter ca en times arbejde, med en pause ind imellem, så glasset sådan ud:

Tæt på:

Man kan se at kurven nu når ud til glassets kant. Nogen siger at man skal stoppe lige inden, men jeg ville lige tjekke hvor slemt metoden var ved kanten. Intet problem med dette glas. Glasset er nu pre-genereret ned til f/6. Det skal naturligvis have en omgang med slibeværktøjet for at fjerne de resterende slibespor, men det tager kun nogle få minutter. 8″eren sleb jeg ned mellem regnbygerne i går eftermiddags.

I dag lagde jeg så 12 tommeren på.
      Efter at have kørt på i ca 90 minutter ser glasset sådan ud:

Kurven er godt ude mod kanten, og det trælse område mellem 1/3 og 2/3 radius er godt på vej.

Man kan se at glasset ikke er helt perfekt lige tykt hele vejen rundt, men det bliver det!

Her ses slibesporene lidt tættere på:

Så jeg vil tro at en time eller to mere, så er 12 tommeren nede omkring den dybde der skal til. Jeg måler selvfølgelig af og til, for lige at tjekke dybden.

Carbo forbruget? Tja, 8″eren tog vel 300 gram, og jeg har kværnet det samme væk på 12″eren indtil nu. Det går, et kilo i korn 60 koster vel under 100 kr. Og man har ikke ømme skuldre!

mvh
      Jens

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Jens,

Fed curve-generator! Thumbs%20Up

Jeg må indrømme, at jeg havde en lidt anden løsning i tankerne, da vi talte sammen om dette.
        Det jeg forestillede mig, var at bruge en kopsten monteret på en søjleboremaskine eller nok mere en hjemmegjort form for slibemaskine.

Men kopstenen vil for en 12″ være en hel del mindre end glasset, så maskinen skal ombygges, så at den kan lade slibestenen vandre frem og tilbage hen over glasset.

Din løsning er en del enklere at lave!
        Og ikke mindst sikrer og med bedre kontrol over den genererede kurve.
        Genialt, so ein ding muss ich auch haben! Tongue

Prøv at se her, hvordan Stathis Kafalis udhuler en 14″ med en kopsten på en vinkelsliber !!! Shocked

http://www.stathis-firstlight.de/atm/stringscopeeng.htm

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Alle.

Så blev jeg færdig med 12″eren. En times tid mandag inden aftensmaden, det samme torsdag, og så ½ times tid idag, så var spejlet færdig under grovsliberen.

Sådan kom spejlet til at se ud, når kurven når helt ud til kanten:

Ved at bevæge spejlet hele tiden under tool’et, og spraye godt med vand på, blev resultatet mere jævnt. Ikke så mange store riller tilbage. Og kanten blev også ganske pæn.

Tool’et holdt fint hele vejen igennem, også det improviserede skørt af grå lærredstape:

Der var dog ikke så mange timer tilbage i boltene:

Men en ny omgang bolte koster ikke mange kroner. De billige, bløde fra byggemarkedet er glimrende.

Alt i alt virkede det ganske glimrende, spejlet kurver nu ganske jævnt, og er slebet ned i knap 4 mm dybde, svarende til 12-1300 mm brændvidde. Det skal så finjusteres lidt, med en fri åbning på 285 mm vil jeg gerne havne på f/5, dvs 1425 mm brændvidde.

Et spørgsmål: Hvor køber man en ny kilerem til sådan en Harald Nyborg bænkboremaskine? Den er så godt som færdig.

mvh
          Jens

mads.s.
            • Asteroid

http://simplybearings.co.uk/shop/

Her har de alt hvad hjertet begærer.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'En grovsliber' er lukket for nye svar.