En god start

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? En god start

• Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 8 måneder siden af Erland. This post has been viewed 1068 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Jens Temberg Larsen
    Deltager
      • Asteroid

Hej allesammen. Jeg er en ung mand som igennem længere tid har interesserer mig for astronomi. Nu er jeg så begyndt at overveje om jeg ikke skulle kaste mig ud i et forsigtigt forsøg på at lære stjernehimlen at kende og anskaffe mig en kikkert til at bruge henover sommerferien.

Mit spørgsmål går først og fremmest på hvilken kikkert skal jeg købe? Jeg tænker at starte roligt ud. En kikkert op til 2000 kr. Jeg er først og fremmest interesseret i at observere planeter. Det må være første skridt. Derudover vil jeg også gerne prøve at finde Andromeda og måske kigge lidt nærmere på diverse stjernehobe samt nabulare, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre inden for prisklassen. Jeg er et meget analogt menneske og har ingen interesse i at tage billeder. Ejheller nærer jeg et ønske om at benytte computere til at orientere mig i nattehimlen. Jeg tænker at det er noget man kan lære sig over tid.
      Det er vigtigt for mig at kikkerten kan transporteres uden de store vanskeligheder da mine obersvationer kommer til at foregå dels hos mine forældre, dels i kalvebod fælled på det sydvestlige amager. Jeg er bosat i københavn, så der er et element af lysforurening der måske skal tages højde for.

Med andre ord. En skrap, transportabel kikkert til en 2k uden elektronisk tilbehør som startup. Jeg tænker at dette er stedet hvor svarene på sådanne spørgsmål flyder som mælk og honning.

Glæder mig til at høre mere. 🙂

Erland
      Deltager
        • Planet

Hej Jens.
        Velkommen til forummet og til en forunderlig og dejlig hobby.
        Med den prisramme du har sat, begrænser du dig selv meget.
        Der er dog flere muligheder, og alt efter hvilken slags teleskop du foretrækker, så er der nogle stykker jeg kan foreslå:

https://www.astroshop.eu/telescopes/bresser-maksutov-telescope-mc-100-1400-eq-3/p,54021#tab_bar_1_select
        https://www.astroshop.eu/telescopes/omegon-telescope-n-150-750-eq-3/p,13764#tab_bar_1_select
        https://www.astroshop.eu/telescopes/skywatcher-telescope-n-130-650-explorer-eq-2/p,5017#tab_bar_1_select

Der er lidt at kigge på så.

Jeg tolker det du skriver, som om at du ikke ønsker et computerstyret teleskop… Er det korrekt?
        Jeg vil sige at jeg synes at et computerstyret teleskop er det fedeste! Det gør jo bl.a. at den følger det objekt man kigger på og at man ikke selv hele tiden skal korrigere retningen.

Med hensyn til at komme i gang, så vil jeg da gerne invitere dig ud en aften eller to, og kigge på stjerner og planeter med mit teleskop.
        Jeg tager oftest ud til Amager, så det er jo lige i området. Så kan du jo også se forskellen på et computerstyret og et almindeligt teleskop, for så tager jeg bare begge mine teleskoper med.

Hilsen Erland

Erland Kruse Hansen
        Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

Jens Temberg Larsen
        Deltager
          • Asteroid

Hej Erland. Tak for svar.og tak for linkene. Jeg synes umiddelbart at Nightsky Explorer lyder mest oplagt. Hvad tænker du?

Det er korrekt at jeg forestiller mig at teleskopet skal være analogt styret. Det gør jeg fordi jeg ønsker så kraftig forstørelse som muligt samtidig med at jeg er mig smerteligt bevidst om min egen økonomiske uformåen. Jeg har læst i en anden tråd herinde at man kan spare meget ved at vælge computere fra og derved opnå et godt resultat til en lavere pris. Jeg forestiller mig at man vha et kompas kan lære at orientere sig i stjernerne ud fra nogle fikspunkter, bestemte stjernebilleder osv, og at man, såfremt kikkerten er nem at justere, relativt nemt kan følge objekterne over himlen når rutinen er kommet ind under huden.

Jeg ved ikke om alt dette er meget naive forestillinger og om det er besværet værd at spare penge på computere og så kører den rent analogt. Jeg er som sagt helt ny i denne verden.

Jeg vil meget gerne med ud på en introduktionstur. 🙂 tak for tilbuddet.

Jens Temberg Larsen
          Deltager
            • Asteroid

Jeg synes også at Bresser virker til at være en god kikkert. Hvis jeg nu skulle købe et teleskop med computerstyring, hvilket ville du så anbefale?

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Måske du skal vente lidt sæsonen starter først rigtigt efter de lyse nætter men tag imod Erlands tilbud så kan du bedre afgøre om computer eller ej. Et forslag kunne være:https://www.firstlightoptics.com/sky-watcher-az-gti-wifi.html

Hilsen Claus

http://kaf-astronomi.dk

Jens Temberg Larsen
              Deltager
                • Asteroid

Hej Claus. Jeg har også kigget lidt rundt og faldt netop over Explorer 130PS (AZ-GTi). Det kunne givetvis godt være et mere velovervejet alternativ. Jeg kender f.eks slet ikke noget i nærheden af de 10000 objekter der skulle være gemt i softwaren som er inkluderet. Jeg har hørt at sæsonen går igang fra august af. Passer det? Er det vanskeligt at observere planeter her henover sommeren inklusiv Juli?

Mvh

Erland
                Deltager
                  • Planet

En ting Jens.. Det drejer sig ikke om hvor meget et teleskop forstørrer, men hvor meget lys det kan samle….
                  Jo mere lys det kan samle, jo mere kan man se i det.
                  Jeg bruger faktisk mest det okular jeg har der giver mindst forstørrelse, for jeg synes at det giver det flotteste billede.

Med hensyn til hvornår det er sæson… Jeg tager ud uanset om det er sommer eller vinter.. vinter er jo bedst pga. mørket, men f.eks. lige nu, der tager jeg også ud, men der er mit primære mål at kigge planeter. Det kan man sagtens, selv om det er så lyst som det er.
                  De billeder jeg har taget igennem teleskopet, er primært taget i løbet af de sidste måneder, så hvis du kigger på dem så kan du se at det sagtens kan lade sig gøre at se noget. Husk dog at det ikke er det samme man ser som der er på billederne.
                  Du kan se nogle af de billeder jeg har taget inde på enten facebook eller på DSO-browser:
                  https://www.facebook.com/erlandsastronomi/
                  https://dso-browser.com/profile/kekh73

Du kan bare skrive til mig, så kan vi finde en aften/nat snart, så vi kan komme ud og lufte teleskoperne.

Hilsen Erland
                  2970 7730

Erland Kruse Hansen

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Fra midt i August og frem kan man godt se noget deep sky men planeter er helt ok henover sommeren Du er for i øvrigt velkommen til at checke vores forening ud vi laver også udflugter ud i mørket.
                    Jeg ved ikke om Erland er medlem, ellers er han også velkommen.(det er selvfølgelig også selvom han er :-))

Jens Temberg Larsen
                    Deltager
                      • Asteroid

Jeg tror jeg er nødt til at prøve det før jeg tsger en beslutning. Jeg vil gerne med Erland. Jeg har noteret mig dit nummer. Jeg skal en tur til jylland, men e4 tilbage i midten af juli. Så kontakter jeg dig. 🙂

Erland
                      Deltager
                        • Planet

Du giver bare lyd fra dig Jens når du er tilbage.. Så finder vi ud af noget!

Erland Kruse Hansen

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.