› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › en god allround teleskop
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af Søren Hansen. This post has been viewed 32 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. april 2014 kl. 12:30 #116936
christiaanham- Asteroid
Hej med jer,
jeg har altid været meget optaget af stjernehimlen, og alt den indebærer. Og jeg har derfor valgt at tiden er der til at investere i en god teleskop. Jeg har ingen erfaring over hovedet og har derfor brug for jeres hjælp. Jeg er 32 år og er kemi/fysik lærer og synes derfor det vil være relevant til at kunne tage billeder til fremvisning.
Jeg har et budget rundt omkring 5000kr, og synes der er rigtig meget at vælge imellem. Nu er jeg faldet for en model der er lidt en mund fuld, men jeg synes at ved at investere i en billigere kiggert, vil være rent spild af penge da jeg gerne vil have noget kvalitativt godt værktøj. Men som sagt, jeg ander jo intet om det her så, det kan jo godt være jeg skal starte et helt andet sted. Modellen som har min opmærksomhed:
http://www.lyra.dk/teleskoper/stjernekikkerter/explorer-200p-pa-eq5.html
jeg er i besiddelse af en canon600D som jeg vil bruge til fotografering.
og god påske til jer alle!
hilsen Christiaan
20. april 2014 kl. 13:14 #116937
clauskafDeltager- Nova
Hej Christiaan
Det virker som et fornuftigt valg til prisen, men for at du kan bruge det til astrofoto, skal du udvide med motorer, så en mere langsigtet løsningsforslag kunne være at satse på en eq-6 montering, der er meget populær i astrofoto kredse.
Men mit første råd ville være at henvende dig i en lokalforening, hvor du også kan stifte bekendtskab med forskellige opstillinger/kikkerter.
Hilsen Claus
20. april 2014 kl. 13:18 #116939
christiaanham- Asteroid
Hej Claus, jeg tænkte nok jeg ikke kunne gå udenom en motor med hensyn til fotografering. Det må bare vente da den var ret dyr (2900kr, synes det var en dårlig ide at investere i batteriestyrede motor.
Angående lokal forening. Hvor kan man finde dem henne? Jeg bor i Silkeborg området. vh Christiaan
20. april 2014 kl. 13:49 #116942
jakob1234Deltager- Nova
Den her ligger inde for dit budget – jeg har selv en 150mm som er noget længere, og den er jeg meget glad for.
Skulle jeg købe idag, blev det nok denne:
http://www.firstlightoptics.com/reflectors/skywatcher-explorer-200p-eq5.html
Jeg handler for øvrigt altid med denne butik – der har aldrig været problemer
jakob1234 2014-04-20 13:49:54 20. april 2014 kl. 14:21 #116944
clauskafDeltager- Nova
Hej Christiaan
Det må være MAF der ligger tættest på: midtjysk astronomisk forening
Jacob det er jo det teleskop Christiaan selv har fundet frem til?
Hilsen Claus
20. april 2014 kl. 14:26 #116945
clauskafDeltager- Nova
20. april 2014 kl. 14:32 #116946
jakob1234Deltager- Nova
ClausKAF wrote: Hej Christiaan
Det må være MAF der ligger tættest på: midtjysk astronomisk forening
Jacob det er jo det teleskop Christiaan selv har fundet frem til?
Hilsen Claus
Ja, der er bare en tudse til forskel
og prisen på fragt gør det stadigt MEGET billigere
20. april 2014 kl. 14:54 #116950
christiaanham- Asteroid
tak, jeg vil kontakte dem, og ser hvordan de kan hjælpe mig.
vh christiaan
20. april 2014 kl. 14:57 #116951
christiaanham- Asteroid
jakob1234 wrote:
Den her ligger inde for dit budget – jeg har selv en 150mm som er noget længere, og den er jeg meget glad for.Skulle jeg købe idag, blev det nok denne:http://www.firstlightoptics.com/reflectors/skywatcher-explorer-200p-eq5.htmlJeg handler for øvrigt altid med denne butik – der har aldrig været problemer
hej jacob, jeg har også lagt mærke til du har en 150 mm ud set nogle af dine billeder, de er virkelige flotte.
tak for hjælpen. vh christiaan
20. april 2014 kl. 15:33 #116953
JohnDeltager- Nova
På DBA er der en “EQ6 – Pro Mount” til salg for 5.500 kr. prisen kan måske presses lidt ned, og så skal du ikke tænke på montering i mange mange år! Der følger samtidig en kuffert med okularer til. Der er ofte små linseteleskoper billigt til salg her på forum, sådan et setup ville jeg nok gå efter.. Det bliver så lidt mere end de 5000 men på den anden side, er du fremtidssikret med monteringen.
John 2014-04-20 15:36:10 20. april 2014 kl. 21:59 #116971
Søren HansenDeltager- Giant
Hej Christiaan
Helt sikkert, EQ6 eller andre i samme kaliber, har selv både EQ5 og EQ6, og der er milevid forskel på hvor godt de 2 mount’s styrer en given kikkert.
Ikke at en EQ5 er dårlig, tvært imod, men med et spejlrefleks (startede selv sådan) har du virkelig brug for noget der har magt over det.
Den EQ6 der snakkes om ser ok ud til prisen, eneste minus, den er på Sjælland
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'en god allround teleskop' er lukket for nye svar.