En fredag ved Avnø

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER En fredag ved Avnø

• Dette emne har 19 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 327 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

johnni.gade
      • Giant

Din m104 er godt nok overvældende

bjoern.andersen
        • Main Sequence

Hej,

Det er dejligt at se at det skønne Avnø Naturcenter kommer på Astronomiens verdenskort for Sjælland og omegn.

AFFS (Astronomisk Forening for Sydsjælland) har fast mødested på Avnø Naturcenter, og et dejligt samarbejde med vor lokale naturvejleder som gør et kæmpe arbejde.

I AFFS har vi haft Astronomiår 2009 aktiviteter hver måned i år, og det fortsætter resten af året.

Avnø Naturcenter er ideelt for amatørastronomer (vinden kan være et problem), men det er et af de mørkeste steder på Sjælland.

Vi har opstillet 2 stk faste pier’er i kanten af parkeringspladsen lige vest for tårnet, som amatørastronomer er velkomne til at bruge.

God fornøjelse fremover på Avnø

Bjørn Andersen2009-04-30 09:38:51

wieben
        Deltager
          • Nova

Tak til alle for den fine respons.

Mht. til et “spot-kort”. Det ville være fint med en oversigt over gode lokationer.

Avnø er nok det mørkeste sted jeg har lavet fotos ind til videre. (Måske er Thurø ved Sydfyn på samme niveau, men der er NV himlen i retning af Svendborg knap så god.)

Der er lidt langt at køre på hverdage, så jeg prøver nok et nyt sted i aften. (omkring Hulegårdsvej nær Faxe, ikke så langt fra stedet hvor motorvejen splitter mod Fyn/Sydsjælland.) Nu er der jo lidt måne, men når den går ned vil jeg da lave en tilsvarende 15 minutters raw frame til sammenligning, selv om det jo ikke er helt nøjagtigt, men stadig et udemærket sammenlignings grundlag.

Bjørn. Jeg så godt jeres pier ved hjørnet af parkeringspladsen. Nu havde jeg jo også den lokale Mark Kubach med, som vist nok er aktiv i foreningen.

Det er også helt kanon at der er mulighed for strømudtag.

Wieben2009-04-30 10:51:20

johnni.gade
            • Giant

Det er nok Avnø man skal sætte kursen mod så 😛

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Det er flott om dere kommer med innspill i tråden Gode observasjonssteder. Spesielt de som her har nevnt noen slike steder inviteres til å foreslå en rangering av de stedene de har vært på. Men alle er velkomne til å bidra med idéer, beskrivninger og rangeringer! Smile

Jeg håper vi kan få noen svenske og norske steder på kartet også!

Etter hvert som vi blir enige om en del steder, kan det opprettes en ny tråd som lister dem opp.

Mvh,
              Bjørn

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'En fredag ved Avnø' er lukket for nye svar.