En fredag ved Avnø

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER En fredag ved Avnø

• Dette emne har 19 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 326 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Jeg plejer at tage til Maglesø når der skal samles fotoner, men sidste fredag tog jeg med Mark Kubach til naturcenteret ved Avnø. Vejrudsigten var fantastisk og humøret højt.

Det er en pæn køretur fra Frederiksberg, men hele turen værd. Gode forhold med asfalteret underlag, mulighed for 220v og frem for alt MØRKT…i hvert fald efter Sjællandske forhold.

Der var flere der mødte op på pladsen. Mogens Zachariasen, Tom og en fyr jeg ikke husker hvad hed, der smuttede tidligt pga problemer med en wedge der ikke ville makke helt ret. Min korttidshukommelse mht. navne er hullet som en si, så jeg beklager hvis jeg har kludret i navnene.

Vi fik kikket lidt visuelt og forsøgte lidt astrofotografering.
      Tom imponerede ved at vise rundt på himlen med en laser pointer, og gjorde det let at finde objekterne i min nyindkøbte Celestron 15×70 prismekikkert.
      Jeg var overrasket hvor mange objekter der kunn ses med håndkikkerten, godt hjulpet på vej af Avnø’s meget flotte himmel.

Det blev bla. til M13, dobbelthoben, M81/82, M51 og M101, som blev nydt i håndkikkerten mens min newton skød fotos.

Der var desværre en del vind, som gjorde det vanskeligt at få brugbare fotos. Mange frames var ubrugelige pga. vindstød, og runde stjerner var ikke opnåeligt. Vi hyggede os dog gevaldigt, og det er ikke sidste gang jeg tager til Avnø. Der er meget fladt i området, så vinden har frit spil, så stedet fungerer bedst i svag vind eller med korte refraktorer.

Nu har jeg ikke nogen Sky Quality Meter, men husker fra tidligere nætter at Michael Stauning har målt 21,41 i Maglesø med SQM. Jeg ved ikke hvor mørkt det var ved Avnø, men nedenstående raw frames giver en ide om hvor mørkt det er ved Avnø.

Nedenstående er ubehandlede raw filer. Eneste behandling er re-scalling og konvertering til jpg.

Nikon D700 ISO 800, 15 minutters eksponering, raw.

Avnø vs. Maglesø 15 min raw.

Hvis nogen skulle være i tvivl er det Avnø til venstre og Maglesø til højre.

Grundet vinden blev det ikke til så mange brugbare frames for aftenens objekter.

Nedenstående er aftenens høst.

Jeg lagde ud med M104. Den frie sydhorisont gjorde det til et oplagt valg med et lavt sydligt objekt.

3 frames af 15 minutter ISO 800.

Næste offer blev M101.

3 frames af 15 minutter ISO 800.

Mogens anbefalede at prøve en fjern galaksehob. Abel 2065 i Corona Borealis.

Det er en hob bestående af 400 galakser 1,5 milliarder lysår væk. Det er 400 galakser i et områder der dækker ½ grad. Det er helt sikkert det fjerneste objekt som jeg bevidst har fotograferet. Det mest lysstærke medlem af hoben er magnitude 16,5.
      Mit kameraet løb tør for strøm på det første batteri, så det blev kun til 15 min iso 800 samt en enkelt 10 minutters frame ligeledes iso 800. Billedet er behandlet med henblik på de svage galakser.

Abel 2065….nogle meget gamle fotoner….eksponering i alt 25 minutter iso 800.
      ca. halvt felt.

Her et close up af det centrale af hoben.

Vi pakkede sammen lige før lyset kom, efter en rigtig hyggelig nat i godt selskab.

Jeg kan varmt anbefale at prøve Avnø en anden gang.

Wieben2009-04-28 09:44:07

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Thumbs%20Up
        Mand, godt gået, der har været gang i den som vanligt, tror du har skudt et superkamera der.
        Og jeg kan godt se forskellen, den er vist endnu større end mellem Kroppedal og Maglesø.
        Tør slet ikke tænke på hvad en serie af 15min ala 40 vil gøre, skarhed kontrast er allerede nu meget fin.

mhansen
        Deltager
          • Nova

Har da lige opdaget at Avnø ikke er så langt fra der hvor jeg bor.. Jeg tror faktisk jeg tidligere har været ude og grublet over astro mulighederne.. Men det er ikke blevet til meget mere.. Hvis vi skal planlægge endnu en tur til Avnø i nær fremtid, er jeg helt klart frisk. Så skal jeg afprøve mit snart kommende H-Alfa filter.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Der må vi ned i ny og næ 🙂

Flotte billeder, vinden trods.

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Wow Heine. Du laver altså fantastiske billeder. Selvom alle stjerner ikke er super runde, så hold da k……. Hvad skal vi med HS når vi har H?

Hilsen Mogens B.

mhansen
              Deltager
                • Nova

Mogens B wrote: Wow Heine. Du laver altså fantastiske billeder. Selvom alle stjerner ikke er super runde, så hold da k……. Hvad skal vi med HS når vi har H?

Hehe.. Ja, det er et godt spørgsmål… Wink

Men uanset hvor god Heine er til at tage billeder, om guderne smiler til ham og holder hånden over ham eller han ligefrem er beskyttet af en astro-muse (græsk mytologi), så kan HAN heller ikke komme forbi den ret så tykke atmosfære af forskellige partikler der ligger over os. Den fordel har HS(T) dog.. (Jeg går ud fra, Mogens, at du hentyder til Hubble Space Telescope… Wink)

Mogens Zachariasen
                Deltager
                  • Super Giant
                  Det blev da nogle okay billeder Heine.

Især din M101 står flot.Clap

Jeg vil også lige kvittere for en god aften og nat i godt selskab.

Det blev ikke til alle de optagelser jeg havde tænkt mig, på grund af vinden, men det skal ikke ødelægge det samlede indtryk.

Her er dog en ”blød” optagelse af den centrale del af Abell 2065, stacket af 11 af de 4 minutters optagelser som vinden

ikke fik ødelagt helt. (Billedet er retvendt med nord op).

NexStar 8 GPS (SCT) ved f:10

Starlight Xpress SXV-M7C

Det er en fantastisk himmel der er på Avnø, så jeg er bestemt positiv for en gentagelse.Wink

Mvh

Mogens

Mvh
                  Mogens

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Ja, det er der bestemt. Jeg har tit stoppet om natten, ude for Dybsø Fjord, for at kigge. Der er himlen nemlig også utrolig mørk og flot, selvom den ikke ligger så langt fra Næstved.. Her bliver man dog så forstyrret engang imellem af forbikørende biler.

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Micahael H: Ja, HS(T) :-).

Hilsen Mogens B.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Syret, det vrimler med galakser…

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Tak allesammen.
                          Mogens B, HST hehehe. Jeg gad godt have min 10″ i kredsløb. Jeg husker fra MAF starparty at Mikkel Lund omtalte nano sattelitterne……det kostede vist “kun” 300.000 at sende den lille 10×10 cm nano-sat i kredsløb. Gad vide hvad det koster at sende en 10″ newton med diverse elektronik i kredsløb LOL

Mogens Z. Godt billede af 2065. Det faktum at også din SC’er var påvirket af vinden, viser hvor meget vind der var. Jeg syntes nu dit billede blev fint.

En god himmel som ved Avnø hjælper gevaldigt når der skal laves foto.
                          Jeg er stadig overrasket over den store forskel i forhold til Maglesø, som det også fremgår af de 2 raw sammenligninger. Vi må bestemt afholde flere astroaftener ved Avnø. Der skal bare ikke være for meget vind.

Wieben2009-04-28 19:43:21

mogens
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Heine

Flotte billeder og utroligt hvad en mørk himmel betyder.-På min terrasse kan man næsten læse avis Cool

spatzek
                            Deltager
                              • Super Giant

Med hensyn til lysforurening er der på Sjælland + Amager sket nogle forskellige udviklinger af lysforureningen – i virkeligheden drevet af den generelle byudvikling. Jeg har haft forskellige observationssteder gennem årene. Min gamle barndomshjem i Dragør var engang stadig et godt sted tæt på København, men specielt lufthavnen har spoleret meget. Brorfelde har jeg jævnligt observeret fra siden 1983. Her er der virkelig sket en forringelse af nattehimlen. I 80erne kunne jeg ikke se en dyt af landskabet om natten. Nu om stunder kan jeg sagtens se landskabet som om det var oplyst af Månen. Maglesø er vel marginalt værre lidt tættere på Holbæk. Min eget hjemmebase i Kr. Værløse er forværret betragteligt på 15 år takket være udviklingen i den såkaldte Frederikssund finger. I mit sommerhus ned til Isefjorden, hvor der i en vinkel fra næsten stik syd og op til nordøst ikke er en gadelampe i 20 kilometers afstand er denne del af nattehimlen ganske fortrindelig. De nærmeste byer Jægerspris, Frederikssund og København har jeg gemt i øst og syd og sydøst er nærmeste gadelampe godt 6 kilometer borte, så det er ok. Der er intet byudvikling planlagt overhovedet, så der er vel rimelig garanti så længe man kan stå oprejst.

Avnø ned til havet og isoleringen fra større byer i de “rigtige” retninger garanterer også god nattehimmel fremover. Avnø er måske nu den mørkeste plet på Sjælland.

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Utrolig flott, Heine! Clap Spesielt imponerende med den fjerne galaksehopen.

Takk for tipset med Avnø som observasjonssted. Selv om det er litt langt for meg å dra dit hver dag, er det sikkert mange her som er glad for slike tips. Kanskje man skulle lage en bekjed i ressurstråden vår med mørke observasjonsplasser? Det kunne være kjekt å ha en oversikt over slike plasser rundt om i Skandinavia.

EDIT: Her er forresten en lenke til Avnø på kartet.

Bjørn T. Jønsson2009-04-29 14:41:29

Mvh,
                                Bjørn

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Heine,

Flotte billeder Thumbs%20Up

Overraskende test, jeg havde ikke regnet med så stor forskel på Avnø og Magelsø !!
                                  Dog tror jeg at vi skal justere billederne efter hvor højt objekterne stod ved optagelsen.
                                  Men de er jo begge i Store Bjørn, som står næsten i Zenit, sååå måske betyder det ikke så meget.

Spørgsmål, er det nok at få IRIS til at give et tal for baggrunden (den har nemlig en funktion til det) og dividere med objektets AIRMASS for optagelsestidspunktet ??
                                  Hvis jeg har ret i min formodning, så burde tallene for hvert objekt være direkte sammenlignelige…

Bare ærgeligt at der er så pokkers langt til Avnø fra Frederikssund Cry

Det kunne være sjovt at lave en liste over gode observationssteder.
                                  Jeg har engang cyklet over til Jægerspris skydeterræn med en håndkikkert. Der var ret mørkt, dog ikke det bedste sted, da militæret bruger området ca 25 dage om måneden.
                                  Sommerhus-områderne i Hornsherredet kan være gode, men det afhænger ret meget af hvor mange fastboende der er og nogle af dem er helt pjattede med udendørslys Angry
                                  En genbo til mine forældres sommerhus har en lampe på HVER stople på plankeværket ud til vejen og hele vejen fra carporten ind til huset. Der er lys nok til at græsset gror om natten!

Før i tiden tog nogle til Veksø på Jægerbakken (hedder det vist), men her har man bygget et nyt kvarter, så det er ødelagt.
                                  Humm, ellers tror jeg man skal til Tisvilde Hegn eller lign. steder på nordkysten for at finde “rigtig” mørke i Nordsjælland… ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'En fredag ved Avnø' er lukket for nye svar.