En femtommers linse fra ATT

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER En femtommers linse fra ATT

• Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af jens. This post has been viewed 465 timesjacobsen. This post has been viewed 465 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Hej Jens,

Var det den du polerede til 1/16 P-V og endte på ca 1/20 P-V ?

Det er jo et perfekt match med en visuel observatør som Thomas Thumbs%20Up
      Jeg håber i bliver enige om en handel, for Thomas har jo nærmest fortjent at eje sådan et prima-spejl efter den kedelige historie med det kinesiske astigmatiske spejl…

Jeg håber at kunne få et kik med det til efterårets starparty Smile

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Ja, jeg er bestemt interesseret. Jeg vil gerne købe det. Det mest praktiske vil nok være, at arrangere at mødes på MAF. Jeg kan medbringe min dob, så kan systemet afprøves med det samme. Klare stjerner kan jo ses uden coating. Ellers kan vi forsølve det på MAF! Det ville da være lidt af et tilløbsstykke!

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Lars.

Det er netop den.
          Ideen er at man kan få lov at kigge i spejlet først, inden man beslutter sig.
          Man kan også vælge den coatning man vil have, om det skal være en Hilux fra OO eller en alm alu coat.

Jeg havde egentligt slebet og figureret spejlet så godt som jeg kunne, som var det til mig selvSmile
          Men jeg opdagede at jeg egentligt hellere ville lave mig en tynd 16″, som givetvis vil være mere brugbar. Jeg har en 8½” hængende under 16″eren og jeg bruger den stort set aldrig. Så ideen er at jeg vil finansere glas+materialer til 16″eren med 12″eren. Om muligt. Nu får vi se.

Timelønnen på spejlet er next to nothing. Selv en kineser ved synta får mere for at lave en 12″.. Der er hundredevis af timer i det glas. Det tog et år at polere og figurere.

mvh
          Jens

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'En femtommers linse fra ATT' er lukket for nye svar.