En femtommers linse fra ATT

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER En femtommers linse fra ATT

• Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r, 9 mĂ„neder siden af jens. This post has been viewed 464 timesjacobsen. This post has been viewed 464 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

PÄ besÞget sidste weekend pÄ ATT messen, opstod der pludseligt et spontant ATM projekt. Jeg faldt over en stand med diverse brugte ting, og der var noget som jeg syntes var interessant.
      Der stod en kasse med slibepulver, beg og to glasskiver. Alt hvad der skal til at lave en 8″ newton, mĂ„ske endda to stk. Jeg udviste behĂžrig interesse og herren der havde det til salg, var der straks. “Hvad vil du give” spurgte han? “70 euro” foreslog han. Tja, tĂŠnkte jeg, for to 8″ skiver er det jo en ok pris, sĂ„ jeg undersĂžgte sagerne lidt nĂŠrmere. DesvĂŠrre genkendte jeg glasset som skueglas, beregnet til ovne, og derfor hĂŠrdet. Der er enorme spĂŠndinger i glasset, sĂ„ det kan ikke bruges til optik. Det nĂŠvnte jeg for manden, og han tilbĂžd straks at jeg da sĂ„ kunne komme med et bud for kassen.
      Jeg kiggede lidt mere pĂ„ tingene pĂ„ standen, og faldt over en stor og tilsyneladende hurtig linse. Jeg genkendte linsecellen som vĂŠrende en Jaegers, og med den stĂžrrelse burde det vĂŠre en 5″ f/5, altsĂ„ meget hurtig. Linsen var fuldstĂŠndig i orden, og cellen var tilpasset et rĂžr med en indre diameter pĂ„ 150 mm. Han forlangte 100 euro for linsen, i sig selv en rigtig god pris, hvis linsen altsĂ„ ikke er en “lemon”..

Jeg tÊnkte at jeg hellere mÄtte vise lidt handelsvillighed, og bÞd ham 100 euro for linsen plus hele spejlslibersÊttet, med carbo, beg og cerium. Til min overraskelse slog han til, og sÄ mÄtte jeg have Lars til at hente bilen i Þsende regnvejr. Tak, Lars!

Vel hjemkommet gav jeg mig i gÄr til at kigge nÊrmere pÄ linsen.
      Roland Christen har en omfattende og righoldig samling af gamle kataloger lagt tilgÊngelig pÄ nettet (Tak, Roland!) og der er ogsÄ et Jaegers katalog fra 1960 imellem.

http://geogdata.csun.edu/~voltaire/classics/

PÄ side 41 i kataloget fandt jeg listen over linser, og den jeg har fÄet fat i, er en #1475, med tilhÞrende linsecelle.

Jeg satte linsen op i et stykke MDF plade torsdag aften, for at kunne teste mod en kunstig stjerne.

Her kan man mÄske bedre fornemme linsen store stÞrrelse, 128 mm Äbning er jo en del.

Nu er det notorisk svÊrt at lave en entydig test at en linse nÄr man ikke har mulighed for at rette de optiske akser op, som det fremgÄr af min intermistiske opstilling pÄ billederne ovenfor. Men man kan godt vurdere afbildningen af linsen, og se om den frygtede astigmatisme er i glasset. Men stor var glÊden, der var perfekt runde billeder.

Her er et billede igennem et 4 mm okular. Man kan endda se diffraktionsringene. Ikke dÄrligt.

Jeg gik derfor i gÄr igang med at lave en test-kikkert, hvor linsen kunne testes mod himlen. Et par skitser, hvor jeg ogsÄ kunne mÄle det okularudtrÊk jeg fandt (eller rettere, Erik fandt!) pÄ messen, ind pÄ skitsen. Jeg fandt frem til at jeg skulle bruge en tubus pÄ 400 mm for at kunne bruge linsen bÄde visuelt og med et CCD kamera.

Den fremstillede testopstilling ser sÄdan ud.

De fĂžrste kig i linsen var ikke lovende, ret utydelig afbildning. Det viste sig at linsen, iĂžvrigt som Per Darnell’s ogsĂ„ gjorde det, sad omvendt i cellen!. Hvis man bemĂŠrker tegningen nederst til hĂžjre pĂ„ side 41 i kataloget, sĂ„ skal ringen sidde mod okularet. Men hvis jeg vendte objektivet med ringen mod himlen, sĂ„ tegnede linsen perfekt skarpt. Det ses her:

Og her:

Hvordan er linsen sĂ„? Den forventede farvefejl er meget lille, faktisk kan man kun ane farver pĂ„ meget klare objekter, ganske lidt violet pĂ„ Mars. PĂ„ stjerner, endda Vega, syntes jeg ikke man ser farvefejl overhovedet. Jeg er meget positiv begejstret over den lille farvefejl, den er meget mindre end f.eks pĂ„ min 6″ f/8 synta. Afbildningen er superb, f.eks var indtrykket med et 20 mm okular af Saturn helt enestĂ„ende. En lille, knaldskarp planetskive, fint med ring og detaljer og Titan som en prik lige ved siden af. SelvfĂžlgelig gav det gamle Wide-scan okular mĂ„gevinger i kanten af feltet, men det trĂŠkker meget lidt fra indtrykket. Jeg kiggede ogsĂ„ pĂ„ M57, og man kan faktisk have bĂ„de gamma og beta lyra med i feltet med et 30 mm okular. Og M57 er fint vist, med 128 mm Ă„bning! Sikke en kometsĂžger!

Men min tanke var om man kunne bruge en sĂ„ hurtig linse til fotometri, hvis ikke farvefejlen var for overvĂŠldende. SĂ„ jeg satte et Starlight Xpress M7C kamera pĂ„ (mere om det senere, ogsĂ„ et fund pĂ„ messen) og lod kikkerten slew’e til TY Boo, en variabel stjerne med minima omkring 23.30. Den fik sĂ„ lov til at tage en serie pĂ„ 90 minutter, a 1 minut per billede. DesvĂŠrre dukkede linsen med mellemrum til, men her er en stack af de billeder der viste stjerner, ca 80 styk. Der er ikke brugt darks, flats eller bias. De viste optagelser er lavet med en farve CCD, som er lĂŠst ud som mono. Derfor diverse artifakter.

Det spÊndende ved dette billede, er de smÄ stjerner linsen giver. Der er brugt et alm UV/IR-cut filter, og restfarvefejlen er sÄ lille at stjernerne sagtens kan bruges til fotometri. Ingen stor og voldsom halo.

NĂŠste trin bliver et besĂžg ved Biltema efter et 150 mm stĂžberĂžr.

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Fliser–murerarbejde/Murervarktoj/Stoberor-86861/

De har et 150 mm stÞberÞr (passer lige til linsefatningen), som jeg giver et par omgange glasvÊv og polyester. Jeg skal i samme omgang have lavet en tubus til et 160 mm spejl jeg sliber pÄ. Man kan pÄ denne mÄde lave en god, vejrbestandig og meget stÊrk tubus til nogle fÄ hundrede kroner. Eneste ulempe er vÊgten.

Mere fĂžlger.

mvh
      Jens

bwinkler
      Deltager
        • Nova

Jeg vil lige sige at det glĂŠder mig voldsomt at der er nogen “amatĂžrer” der stadig synes at det er sjovt, selv at eksperimenterer med linser/kameraer/opbygninger mm. Dem kunne der godt vĂŠre mange flere af ?

Jeg har altid selv eksperimenteret i stor stil efter samme recept.

Stor tak til dig jesper,jeg synes det er meget fint.

Du er snart den eneste der er tilbage af denne nysgerrige type.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

God lĂŠsning Jens. SĂ„ var det besvĂŠr vĂŠrd at bĂŠre den gennem regnen.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej.

Tak for kommentarere. Ja, linsen er en “keeper” og har en vis form for “pedigree” som det hedder i amerika. At man som ung/barn sad og “savlede” over Jaeger’s annoncer i S&T og man senere/samtidigt kunne lĂŠse Per Darnell’s legendariske observationer af planeterne gennem netop sĂ„dan en Jaeger. Det var stort. Derfor var det ogsĂ„ en stor glĂŠde at fĂ„ lejlighed til at erhverve Per’s linseteleskop. Det sidder idag som hjĂŠlpeteleskop pĂ„ 16″eren. IĂžvrigt tegner 6″eren fuldstĂŠndigt perfekt. Det er simpelthen en superlinse.

Her er DyrlĂŠge Darnell med sit teleskop:

Jeg har endda dugkappen til teleskopet. Den kan dog ikke vĂŠre der, da 16″eren er i vejen.

Nu er det sĂ„ lykkedes at fĂ„ fat i en tilsvarende 5″, i kort udgave. Den skal nok fĂ„ rig lejlighed til at blive “slidt” pĂ„ de variable stjerner.

IÞvrigt sidder jeg lige og arbejder pÄ et andet ATM projekt. Der var en CCD chip i posten til morgenSmile Mere fÞlger i anden trÄd.

mvh
            Jens

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Jens

SpĂŠndende projekt, som jeg vil fĂžlge tĂŠt. Jeg var ellers lige ved at tjekke, om dit indlĂŠg var fra d. 1. april da jeg lĂŠste om, hvor godt linsen tegnede Wink – det er ret imponerende, nĂ„r man tĂŠnker pĂ„, at det er en F:5.

mvh
              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Det ser spĂŠndende ud, Jens.

Lad os hÄbe, det ikke ender i bunken af opgivne, ufÊrdige prokjekter

mvh
                Lars

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

SpĂŠndende.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej.

Det er overraskende at skridtet fra en 80 mm til en 128 mm linse kan vÊre umagen vÊrd. Men den store linse giver 2,5X mere lys, og man kan derved nÄ en mag lÊngere ned.
                    Og pÄ formÞrkelsesvariable kan jeg se at der nÊrmest sker en eksplosion i antallet af dÄrligt observerede nÄr man nÄr ned under 11-12 mag. Og her hjÊlper den store linse.

Projekter i “skammekrogen”, tja. Jeg har har jo stadig et fint Mak-sĂŠt liggende som venter pĂ„ et stykke rĂžr som er til at betale. Jeg har faktisk overvejet om man kunne bygge et stĂžberĂžr op med kulfiber, sĂ„ det blev “tykt” nok. AltsĂ„ bruge et stykke 190 mm rĂžr som kerne eller skabelon om man vil. Voteringen er stadig ude.

Men det skal nok blive til noget.

Jeg har ogsĂ„ et 12″ spejl, som jeg overvejer at sĂŠlge, hvis der er nogen der har mod pĂ„ at bygge et teleskop omkring spejlet. Lige nu stĂ„r der “400 mm tyndt glas” i panden pĂ„ mig…..

mvh
                    Jens

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hvad er brĂŠndvidden pĂ„ den 12″?

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hejsa.

Det er spejlet nÊvnt i denne trÄd:

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9241&PN=3

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hvad er den endelige brÊndvidde havnet pÄ? (har muligvis overset det i trÄden).

Thomas, Bornholm

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Det er vist en fin linse du har at lege med der, Jens. I kataloget er det i hvert fald et godt objektiv. Altid en fornĂžjelse at se nogle ATM projekter in spe.

@Thomas
                            Det er mÄske lige spejlet du behÞver, hvis brÊndvidden passer til din dob?

Hilsen Leif,
                            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hejsa.

12″ spejlet, som har en fri Ă„bning pĂ„ 288 mm har en brĂŠndvidde pĂ„ 151,5 cm.

Det er ucoated, og er 45 mm tykt, lavet af en stĂžbt skive suprax, iĂžvrigt indkĂžbt ved Orion Optics.

mvh
                              Jens

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hmmmm. Det passer jo som fod i sok til min 12″ Meade…

Hvad havde du tĂŠnkt dig mht. til pris?

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Thomas.

12″ spejlet skal koste 5K. Glasset alene har kostet 1K.
                                  Det kan medbringes til starparty, hvor det kan prÞves pÄ stjernerne.
                                  Coatning fÄr man selv ordne.

Sig til hvis det har interesse.

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'En femtommers linse fra ATT' er lukket for nye svar.