En dejlig Sommernat

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC En dejlig Sommernat

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af viggo. This post has been viewed 317 timest. This post has been viewed 317 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hejsa

Havde en rigtig dejlig dag i går, hvor jeg og sønnike og familie var i Hvalsø for at hjælpe mine forældre med deres camping have. Det kniber lidt med kræfterne, så vi hjælper da gerne med at holde haven pæn og nydelig. Det er da det mindste man kan gøre. =)

Når men da jeg kom hjem senere den aften, opstillede jeg kikkeren dækkede den til og ventede til ca 23:30 tiden med at gå ud.

Havde ikke lige forberedt mig på hvad jeg ville observere, så jeg tænkte på at jeg vile prøve på at blive klogere på min Starsense fra Celestron i stedet for.

Fik prøvet nogen ting af, såsom at forbedre goto accuracy ved at tilføje flere reference punkter (stjerner). Fik prøvet at hvordan man realigner sin Starsense hvis man nu er så uheldig at skubbe til opstillingen eller glemmer at efterspænde håndtagene på sin montering. Det var da flere ting man kunne forbedre men det var hvad det blev til.

Det var bare så hyggeligt og afslappet af stå i korte bukser men en sodavand i hånden og stå og hygge sig med de ting som jeg ikke havde overskud til i vinters , da fingerene var stivfrosne og en del af næsen var blevet følesløs.

Efter nogen timer pakkede jeg samme, og var svær tilfreds med at jeg havde haft en god og afslappet teknik aften under den lyse sommeraften.

Syntes af sommerafterne har et godt potentiale til at stå og rode med den lidt mere tekniske del, af det at kigge under stjernerne. Det er ihvertfald mere behageligt.

Jamen det var jo så det fra mig….

Hilsen

Jan H.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg havde sat 12″eren til afkøling, for at få måske de sidste deep-sky objekter på denne side af Skt. Hans, men jeg faldt i dyb søvn og vågnede først kl. 2.45… Sådan kan det gå.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Super Nova

Ja Thomas sådan kan det gå, og det kender jeg bare alt for godt. Før jeg fik alt det her udstyr, sad jeg meget ofte ude i haven i en liggestol og stirrede op i nattenhimlen. Det skete ret ofte at jeg bare faldt i søvn men min Celestron skymaster og et tæppe over mig. Forstod ikke hvorfor der ikke var nogen som gad at bære mig ind i seng. Jan.H2017-05-28 14:02:48

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Ja, herligt sådan at kunne nørde med teknikken uden vorupørhabit. Herlig læsning Jan.

Mvh Viggo.

webweichel
            Deltager
              • Nova

Enig, helt fantastisk aften. Kiggede på Jupiter tidligt i rimelig seeing og sad og ventede på måne skygge på Jupiter ved ca. 01:00 tiden, vistnok Ganymede og fik kigget længe på M13 imens. På trods af lys himmel et fantastisk syn. Der var dog en del lufturo da måne skyggen kom på, men stadig meget flot. Et hurtigt kig til Saturn var helt sløret da den kun lige kom op over kanten af et nærliggende hus.

dennis.torsten
                • Main Sequence

Viggo T wrote: Ja, herligt sådan at kunne nørde med teknikken uden vorupørhabit. Herlig læsning Jan.

Mvh Viggo.

Ups, pas nu på, Viggo. Det hedder faktisk “Harboørehabit”. Betegnelsen er hævdvunden ! Vundet gennem mange kæbeklaskere og blodtude, hvor Thyborøn fiskerne også var indblandet (haha)

Til de uindviede: En Harboørehabit er en lyseblå isoleret kedeldragt. Man kan se dem på de lokale i det nordvestjyske i sommerlandet, når de går i de små byer, og spytter på fortovet

viggo.t
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Dennis.

Vi spytter ikke på fortovet (som vi forøvrigt ikke har), så derfor hedder det ,ihvertfald på Mors , en Vorupørhabit

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'En dejlig Sommernat' er lukket for nye svar.