› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › En bog om Stjerner….
- Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 45 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. september 2013 kl. 16:26 #106735
troelsthDeltager- Planet
Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har fået skrevet noget herinde, det er altid sjovere i starten, nyt og spændende, men det har de garved jo nok oplevet et par gange eller to.. har lidt meget om ørene for tiden, er ved at renovere en gammel landejendom, bliver færdig i år! skal jo også passe mit job, og mine mange andre hobbyer:)har gudsketakoglov ferie nu,3uger, har skam set på stjerner i mellemtiden, men er ikke så meget på det kære internet:)
Historen om Bogen:
For ca 3 uger siden, var jeg hos en kunde og installere et nyt pillefyr, manden har haft en hjerneblødning,indenfor få år, så han var lidt ved siden af sig selv, sådan beskrev konen det i hvert fald..I sin storhedstid var manden jæger,ivrig jæger, så fik en gennemgang af trofæer fra hele verden,bjørne, gazeller, antiloper, gnuer, løver, vildsvin,store dyr,små dyr, selv et udstoppet hulepindsvin, se al dette kunne han huske, fortælle om togter til Malayisa, afrika, ja steder jeg ikke troede man tog hen for at skyde dyr! men det er selvfølgelig også mange år siden, men hvad der skete i går, det forsvandt ud i ingenting.. udover jæger havde han også studeret himlen og alle dens besynderligheder..der hang billeder og diverse avis-udklip, fra 60`til 90`, med månelanding og kapløbet med russerne i rummet, ja meget fra en anden tid,( er selv fra 82) udstyr havde han ikke noget af længere, men alt dette fik sat gang i en masse tanker i hans hoved, det kunne jeg tydelig mærke.. det skal lige siges at jeg var på time løn, så fattede mig i korthed, selvom man bliver revet med, men nævnte jeg selv kiggede “op” i ny og næ, fik så lidt gelinde trukket dialogen ud i fyrrummet, så jeg i det mindste kunne arbejde imens vi forsatte samtalen…
Fik senere lidt arbejdsro, da han skulle ha`sin daglige eftermiddagslur. hvorefter jeg i stilhed selv kunne gøre min nogle tanker, for havde en stor sympati med manden, og en følelse at at husk at leve livet, pludselig er det hele væk.. inden længe kommer konen ud med kaffe og kage, siger at manden havde snakket om vi havde en fælles interesse for stjerner, selvom han i denne stund ikke vidste om de var oppe eller nede, så hun synes det var rart et jeg havde gidet lytte til ham, og kunne arbejde samtidig, selvom jeg nok “bare” har sagt ja og nej, og egentlig været lidt mere igang med at sætte de rigtig rør sammen, end at lytte til hver enkelt ord, så havde det sat sig i ham, for normalt kunne han ikke huske hvem der var hvem og hvorfor de var i hans hus, lidt ala- alzheimers/demens, -det snakker vi så et par minutter, og så skal hun lige hente noget, efter lidt tid kommer hun tilbage med en bog hun synes jeg skal ha`, for godt arbejde og fordi jeg snakkede så pænt og ordentligt,og gad lytte! -hvilket hun ikke mente husets andre håndværkere eller hjemmeplejere gjorde 🙂 takkede selvfølgelig mange gange og fik så overrakt bogen, Det var -Gyldendals store stjernehåndbog, med mandens egne notater,den har efterhånden slugt lidt tid, den er ikke helt up-to-date, men himlen er jo heller ikke ny..
Det skal nævnes at jeg aldrig har mødt disse personer før, kun kendt dem i de 7 timer jeg var der, de er trofaste kunder hos min nye “mester”, ( blev ansat i nov2012) har før fået kontanter for et veludført stykke arbejde, men én ting, en gave noget der er deres, personligt, det gør dén bog speciel,for i bund og grund er det er jo bare en bog, alle kan købe den, men det at den flytter ejer, giver et nyt individ viden, nye emner der skal ses i kikkerten, nyt stof til eftertanke, det er faktisk mere værd for mig, end at købe den i en forretning, hvor de bare skal sælge bøger, uanset farverigt omslag og et for dem, måske, ligegyldigt indhold.
Personlig viden fra notater, og erfaringer, videregivet hvad enten det er på skrift eller mundtligt er bare noget andet end at google sig til det..selvom det kan være de samme oplysninger..
Derfor er dette forum også vigtigt, meget mere viden end der kan samles i èn bog,
Ikke alle er enige, det er kun godt, mange forskellige holdninger,
meninger debattes og vurderes individuelt,de erfarne deler deres viden med mindre erfarne, og nogen gange omvendt,vi lærer noget nyt,et problem som har taget timer, dage, uger ja år,kan med andre øjne være simpelt og logisk, blive besvaret med det samme, og det er uanset alder eller status i samfundet, herinde kunne der sagtens samles nok viden til flere spændende bøger, f.eks en bog om udstyr,kikkerter, store og små, indstillinger, okular, filtre, gode stjernekort, hvad skal du forvente at se, hvad kan du se i en bestemt kikkert størrelse. beskrevet så selv en 10 årig kan gå til det, men stadig så en voksen ikke vil føle det barnligt.. en god solid grundviden, men den bliver svær at holde løbende opdateret som en netside 😉 (måske findes den bog, har bare ikke været grundig nok i eftersøgnigen)
måske et nyt emne til forummet, SÅDAN GØR DU: montering-kikkert-okular-“find vej” osv.. en personlig brugsanvisning der rent faktisk virker!! og er på dansk!
For at samle historien til emnet i forummet, lå på i drømmesengen ude i haven, torsdag nat, med den før omtalte bog, en pandelygte med rødt lys, kaffe, en alm 10×50 håndkikkert, er ved at lære mig selv ToGo i hænder og hoved, også tænkte jeg lidt ved mig selv, den historie med Bogen skal deles.. ikke fordi histroien er vanvittig god eller sindsoprivende, den er personlig, og hvor skulle jeg dele den med andre, end her, deler desværre ikke denne specifikke interesse med real-life venner, ikke endnu.. de er nok for unge 😉 men historien har de alligevel fået, måske det har spiret et frø, det handler ikke kun om at give penge, men det at give andre noget de kan få glæde af, om det er viden, noget de kan udvide deres horisont med, eller gøre dem klogere, eller bare gøre dem glade,og det kan være en helt almindelig dum lille ting vi overdrager til en anden.. også uden at kende disse andre mennesker særlig godt..
Til dem der har formået at læse sig igennem teksten, uden at falde helt i søvn:
Hvis i skal bruge en lille og smart pandelygte med rødt lys, så er Petzl e+LITE lige sagen, den er ca 4cm bred, 3cm høj og 2cm i dybden, vejer ca 27gram, (glemmer nogen gange jeg har den på:))kan handles hos Eventyrsport.dk for 229,-kr og sikkert mange andre steder på nettet..
Clear skies- Troels
10. september 2013 kl. 08:58 #106763
allan_dystrupDeltager- Nova
Hej Troels,
Tak for din Historie om en Bog, – et tankevækkende møde med en skæbne, et livsforløb og den sidste rejse mod det ukendte, livets ende.
Du har helt ret i, at det mest dyrebare vi kan give hinanden er gavmildt at dele ud af vores personlige oplevelser — åbenhed og tolerance, viden og erfaringer, begejstring og inspiration — og alt det med glas og tandhjul, lysbrydning og pixels er jo blot midler til personlig oplevelse af universet.
PS.
Jeg har bestilt en Petzl e+LITE, – det var netop sådan en jeg stod og manglede!
Tak for det 🙂
/ Allan
10. september 2013 kl. 12:23 #106767
jan.jakobsen- Planet
Tak for en smuk historie, meget livs bekræftende. Jeg har også bestilt lygten, har ledt efter sådan en.
10. september 2013 kl. 22:08 #106790
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Troels
Tak for historien. I mine første år som amatørastronom, fik jeg via “de game drenge” i branchen – specielt E.V. Petersen – mange gode historier om både de professionelle og amatørerne, fra dengang Luplau stadig huserede sammen med f.eks. Elis Strømgren, Julie Vinter Hansen, spændende historier om store personligheder – og krukker, der giver mig et tilbageblik på en tid, som var helt vildt anderledes. Det eneste man kan være sikker på, at da Per Darnell døde for få år siden, så var i praksis den sidste person, som også kunne huske så langt tilbage i dansk astronomi historie – og så samtidig havde sat et væsentligt aftryk.
“Gamle dage” eller de analoge tider, da en kikkert var en f15 refraktor for de fleste, lugter vel nærmest i dag for de fleste som et rum, hvor der stadig er en umiskendelig lugt af gamle cigarer og en gullig patina. Men Troels – dejligt at høre om en flig af noget storhed og en mening med livet.
11. september 2013 kl. 07:38 #106799
allan_dystrupDeltager- Nova
Lars, — du burde altså nedfælde dine oplevelser og indtryk fra dengang en kikkert var en f15 refraktor og en amatørastronom var en cigarrygende personlighed (krukkerne findes vel stadig i dag, om end de måske er en størrelsesklasse mindre end dengang).
Det er da en skam, at den historie i dag kun kan læses i glemmebogen. . .
Allan
(ikke-ryger, — men lys levende bruger af analog f/16 refraktor 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En bog om Stjerner….' er lukket for nye svar.