En anderledes M13;-)

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En anderledes M13;-)

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af Mogens. This post has been viewed 85 timesBildsøe. This post has been viewed 85 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Jeg ved ikke lige hvor interessant andre synes den her viste graf er, men jeg har stor fornøjelse af at kigge på, hvad der også kan komme ud af et foto.

Vedhæftede graf viser et color-mag diagram genereret ud fra ca. 1400 stjerner ekstraheret fra mit seneste foto af M13 (hvoraf langt de fleste nok tilhører hoben:(http://www.flight.dk/astro/upload/Mogens_B/color%20test%203%20G2V%20correct%20calib%203.JPG).

Optagelsen er gjort med mine interne SBIG RGB filtre og ikke med mine fotometrifiltre!! og jeg har kalibreret med color data fra Tycho kataloget, som jo ikke går for at være de mest korrekte. Og alligevel får jeg da noget, som ligner de mere autoriserede grafer 🙂 (se feks. denne: http://www.ucolick.org/~kirsten/COSMOS05/m13cmd.jpg).

Skymag på mit foto er ca. mag 18-19, så den nederste population af stjerner er nok for det meste støj. Ellers ses såvel subgiant som giant branch; og ligeledes er horisontal branch samt instability strip klart indikeret, mens asymptotic branch forsvinder i støj. Desværre går billedet ikke dybt nok til ogs at få main sequence med.

Er der ikke andre, som synes det er sjovt også at lege med den slags data???

Mogens B2010-05-11 20:42:55

Hilsen Mogens B.

cjden
      Deltager
        • Planet

…. hrmm – når jeg, om nogle år, forstår hvad du har skrevet, så kan jeg bedre svare dig

Meade LS6 ACF
        Astro 2" Diagonal / Meade monitor / Stella Wi Fi
        Baader Hyperion range of 1.25” eyepiece’s
        Meade XWA 5000 range of 2” eyepiece’s
        and some other stuff to complicate things

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Jamen Carsten, det ka’ da ikke ta’ nogle år- hvis altså man synes det er interessant ;-). Grafen viser jo blot, hvordan stjernerne i M13 fordeler sig i HR-diagrammet. Mogens B2010-05-11 21:14:14

Hilsen Mogens B.

timo
          Deltager
            • Giant

Intressant Mogens !
            Vilket program har du gjort grafen med ?
            Timo

cjden
            Deltager
              • Planet

Mogens, super – så lærte du mig noget i dag

Wikipedia: “Et Hertzsprung-Russell-diagram (ofte forkortet til HR-diagram eller HRD) er et koordinatsystem, hvori alle stjerner kan indplaceres på grundlag af to af deres egenskaber, der kan observeres fra Jorden: Deres lysstyrke (omregnet til visuel absolut lysstyrke på basis af deres afstand – det samme som visuel absolut størrelsesklasse) og spektralklasse”.

Så er den på plads CJDEN2010-05-11 21:23:24

Meade LS6 ACF
              Astro 2" Diagonal / Meade monitor / Stella Wi Fi
              Baader Hyperion range of 1.25” eyepiece’s
              Meade XWA 5000 range of 2” eyepiece’s
              and some other stuff to complicate things

morten
              Deltager
                • Super Nova

Mogens

Kan du ikke forklare os hvordan du har lavet diagrammet? Evt en reference.

Hvordan har du målt størrelsen, og hvordan har du konstrueret farveaksen (monobillederne regnet om til størrelse og subtraheret, men hvilke?). Du har brugt RBG filtre, hvad betyder så B-V (udover at blå er til venstre og rød er til højre?).

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Hej Morten og Timo, color-magnitude diagrammer af star clusters er beskrevet ganske kort her:

mens den generelle filosofi bag HR diagrammet kan ses her:

Der kan findes tonsvis af relevante links via google.

Og så den lidt korte forklaring: Ovenstående diagram er genereret fra de kalibrerede fotos af B og V. Hertil har jeg anvendt CCDSoft, men også AIP har enbrugbar facilitet. Begge programmer kan ekstrahere de på fotoet forekommende stjerner, inklusive bl.a. deres position (f.eks. x-y koordinater) og instrumet mag. Jeg har så kalibreret instrument-mag i B og V kanalerne efter stjerner i Tycho kataloget, ved at finde kalibreringskonstanten for 2 stjerner. Dem har jeg benyttet til at kalibrere alle øvrige stjerner. En noget sloppy metode, men antager vi en tilfældig fordeling af fejl omkring de sande værdier, skulle diagrammet komme til at ligne noget der ligner- hvilket jo også er tilfældet her.

Plottet er så lavet ved at finde differencen mellem B og V kanalerne (color-index, x-aksen, og plotte dem mod V (y-aksen). Til plottet har jeg benyttet et statistik/data behandlingssoftware (“STATGRAPHIC”)

@ Morten: Du er velkommen til en kaffevisit i Gilleleje, når du alligevel er i Tisvilde. Så kan jeg vise dig lidt mere detaljeret, hvilken procedure der er anvendt- Hvis altså du er interesseret i sligt?

Mogens B2010-05-11 22:17:10

Hilsen Mogens B.

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Tak for links

Spændende. Det viser jo evulotionen af stjerner fordi de alle har nogenlunde samme afstand til os… Tak for tilbuddet iøvrigt, det vil jeg gerne tage imod når vi kommer hen i ferietiden…

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Øøh Timo, hvis du siddder og leder efter det til selve plottet anvendte software, så er navnet “STATISTICA”- og ikke som skrevet ovenfor. Sorry 🙂

Hilsen Mogens B.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'En anderledes M13;-)' er lukket for nye svar.