En aften på Kroppedal

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER En aften på Kroppedal

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 168 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Kedede mig lidt og her Søndag aften og tog til Kroppedal, månen er jo allerede nu ret kraftig lysende så det ødelægger en del ved korttids expo.
      Men jeg var ude for at teste guide og mine EL forbindelser som jeg har lavet for at minske ledninger fra PC til montering, od det virker perfekt, XLR stik burde være en standart.
      Var ude for at lave nogle 10 Min expo af en stor galakse, men alle var for langt nede så jeg smuttede til Rosetta og tog lidt der, 2-3 stk 10min expo, mere for at se stjerne rundhed af guide tid.

Her smed jeg kun 2x200sek rgb i lummen, støjen er ernorm, men sådan er det jo ved så få optagelser og månen fremme, men stjernerner er næsten ok, men ikke helt runde.

Smuttede nu over til Sunflower som stod højt, læg mærke til præsitionen som EQMod Nstar placerede den i, INGEN justering fra min side….

600sek singel shot—- mere end ok og godt gået fra EQMod’s side…

Og da klokken nu var ca 0100, var jeg lidt træt og satte det til at lave 10min sub af SF, MEN det skulle jeg ikke havde gjort, det blev kun til 3 frames da strøm stikke til EQ6 var løst og den stod stille, så der røg lige 40min i kurven, alt sammen fordi jeg lige ville have varmen i bilen, det /%&”%¤/#%%¤ stil skal skiftes en dag, så er alle DC stik væk i mit setup og nul mere fejl fra den side, smadder ærgeligt, så nu kan jeg kun fremvise SF med 7 frames og der kan man allerede se den begyndende strømsvigt..

Bare rå frames fra Maxim, ingen behandling derefter, er jo kun test Wink

TommyF2009-04-07 11:52:45

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Så jeg har stadig et guide/tracking problem, må se om en justering af snekke kan afhjælpe lidt.
        Median stack har fjernet meget af drift stjernerne men ikke dem alle som kan se på det sidste billede..

wieben
        Deltager
          • Nova

Hej Tommy,

De stjerner ser da fine runde ud.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Det ser sådan ud, men de har alle en svag ovalitet vandret, og det er lidt irreterende..

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Tog lige et par timer i aften, brugte time visning fra
              håndkontrollen(HK) til opsæt af polaris, ser ud til at virke ok, 1
              stjerne kun lidt off, 2 og 3 stjerne næsten i midt af CCD feltet, denne
              gang lavede jeg kun Nstar 3 stjerne ved M63 og det var rigeligt, M63
              var i midt og lidt under i horizontal, men næsten intet, igen Nstar Thumbs%20Up

Tog 4×10 min af M63, men denne gang en fin guide, men vindstød
              umuliggjorde optagelser, ved vindstød gik guide fra ca 0.7 arcpix til
              3.2 arcpix, men da det er en del af finpudsning af mit mobile setup og
              ikke seriøs foto gjorde det ikke noget, DESVÆRRE og som ventet holdte
              skruerne ikke koblingen til fokusmotoren længere, så fokus smuttede,
              men man kan stadig se at stjernerne denne gang er ok, se dette 20min
              expo

Det er godt nok BIN 3×3 og med store vindstød og fokus røg, men det ser ok
              ud alligevel af 20min at være, så jeg tror det er tæt på at være køreklart…

Skal lige fixe koblingen i morgen så den ikke kan glide mere, og afkorte et par ledninger
              og mit setup er klart til Maglesø,,,

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Well done, Tommy Thumbs%20Up

Er lige inde og få lidt varme…
                Jeg har gang i noget auto-guide for første gang på Geminien.
                Spændende og jeg har for en gang skyld får PHDGuide til at makke ret.

Jeg prøver M102 i aften og kan jeg holde mig vågen, så den nye komet.
                Den står ok for mig ved 04-tiden…

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Jamen dem vil jeg meget gerne se Thumbs%20Up Kometen er vist lidt svag….
                  Tror dit Gemini setup kommer til at sparke …

Men jeg så i dag da jeg ville fikse koblingen at den var perfekt, skruerne var tilspændt og alt ok, MEN jeg kunne desværre med lidt kraft glide fokusrøret ind og ud UDEN at motor/kobling/aksel bevægede sig???????
                  Det er jo ikke så heldigt, nu aner jeg ikke hvordan den fokuser bliver drevet på min Equinox 120mm, tandhjul eller en form for friktion.
                  Men det er jo ikke så godt at den kan bevæges ind/ud, så kan Robofokus jo ikke rigtigt kontrollerer noget.
                  Er det tandhjul er det itu, er det friktion?? tja hvordan skal man så lige fikse det…

Indtil jeg finder ud af hvad g hvordan jeg kan forhindre det løse fokusrør så er der nok ikke
                  noget astro….

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'En aften på Kroppedal' er lukket for nye svar.