En 60 år gammel Newton

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT En 60 år gammel Newton

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 12 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 642 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Hej folkens

Jeg har fået en henvendelse fra en fyr i Horsens. Han vil gerne skille sig af med sin farfars hjemmelavede Newton. Den er fra 1959.
      Farfaren var maskinmester, så man må formode, at det mekaniske er i orden. Det ser dog ud til, at opstillingen ikke har en deklinationsakse.

Jeg sender i første omgang nogle billeder, og så er der måske en, som vil foreslå en pris.

Jeg kender endnu ikke hovedspejlets tilstand, men han oplyser, at det er blevet ombelagt på et tidspunkt.

Newt_1

Newt_2

Newt_4

Newt_3a

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Hej Torben,
        På den tiden använde man ofta gängade vattenledningsrör när man byggde ihop monteringar och detta är inget undantag.
        Jag tror det sitter ett T-rör vid skruvarna i mitten av monteringen och att T-rörets mittre gänga gör att du kan vrida deklinationsaxeln.
        Hoppas du förstår vad jag menar.
        /Jonas

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Jonas

Jeg tror, at du har ret. Man kan også se, at der sidder to strammeskruer. Så den del af opstillingen er bare skjult.

Mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mira.ceti
          Deltager
            • Moon

Hej Torben.

Er det mon muligt at komme i forbindelse med den nuværende ejer? Jeg bor jo selv i Horsens og det kunne være interessant at kikke lidt nærmere på teleskopet. Måske vil jeg selv købe det. Du må gerne oplyse mit telefonnummer til ejeren: 5343 5666.

Mvh. Egil Pedersen.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Eigil

Jeg viderebringer dit nummer.

Her er et par billeder mere. Det er anden gang, at jeg ser en firkantet sekundær.

Newt_5

Newt_6

Vedhæftninger:
            Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.