En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.

• Dette emne har 64 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 4589 timesjacobsen. This post has been viewed 4589 times
Viser 5 indlæg - 61 til 65 (af 65 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Forresten, hvordan vil du undgå “morgendug” på C14’eren? Du kan vel ikke komme til at sætte en varmeplade direkte på hovedspejlet som du havde på den gamle?

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Søren.

Jeg har tænkt mig at varme tubus let op, udefra, med tre selvklæbende varmelegemer. En 20-30W, eller deromkring. Inde under thermotæppet, og nede omkring primærspejlet. Varmen styrer jeg simpelthen med et sluk-tænd ur, som jeg gjorde på 16″ spejlet. Varmen vil så hæve temperaturen i tubus ganske lidt, bare så meget at luften ikke vil danne dug. Der skal selvfølgelig lidt eksperiementeren til. Men min C11, lider ikke af dug på primæren, og den befinder sig i samme lokale, uden varme. Der er så et rør med tørremiddel inde i baflen fra okularenden, som hiver en smule fugt ud af luften i tubus. Det begrænser også dug på indersiden af korrektoren.

Men vi må se hvad der skal til. Måske ingenting. Selve C14’eren vejer jo omtrent det samme som selve spejlet i 16″eren. Så den termiske masse af spejlet må være noget mindre.

mvh
        Jens

Anonym
          • Nova

Ok, jeg lader til at have fået styr på mine morgendug-problemer ved at sætteen affugter på indersiden af låget til tubus (Newton). Det er nok det samme som du ser med din C11’er Smile

Det bliver spændende at se 1. lys fra dit nye udstyr!

thommy
          Deltager
            • Giant

Lidt længere oppe var der et spørgsmål omkring nøjagtigheden af polindstillingen. Jeg mener, at polindstillingen skal være så nøjagtig som mulig – til gengæld skal der være en smule ubalance i RA og decl. Begrundelsen er, at en upræcis polindstilling gør, at der konstant skal korrigeres = mere unøjagtig guidning + risiko for fejl. Selvom korrektionerne altid er i samme retning. Ved nøjagtig polindstilling men en smule ubalance korrigeres også altid i samme retning, men antallet af korrektioner er langt færre = mere nøjagtig guidning.

/Thommy

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Thommy.

Helt enig, det er også det jeg er gået efter. Det forbedrer også præcisionen af GOTO slews.

mvh
              Jens

Viser 5 indlæg - 61 til 65 (af 65 i alt)
            • Emnet 'En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.' er lukket for nye svar.