› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.
- Dette emne har 64 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 4588 timesjacobsen. This post has been viewed 4588 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. juli 2015 kl. 18:02 #134528
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Det billede husker jeg godt
Ok, krydsfiner er også en del bedre end spånplade.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. juli 2015 kl. 18:57 #134529
joergen.kDeltager- Nova
ser lækkert ud jens.
en lidt dyr løsning med de grå afløbsrør,50 mm røde Flex trækrør koster kun det halve.
med snor i til at trække ledninger.
6. juli 2015 kl. 22:28 #134532
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jørgen.
Det er lidt dyrere, ja. Det lange er ca 3 meter i to dele og det korte, ind til søjlen er 1,5 meter.
Det er dejligt med rør, så ved man at kablerne ikke bliver klemt.
mvh
Jens26. juli 2015 kl. 13:31 #134972
Hejsa.
En lille opdatering, nu hvor de mørke nætter igen nærmer sig.
Jeg har brugt min 6″ refraktor til at lave en omhyggelig drift-align af polaksen på EQ8 opstillingen, og også lære opstillingen nærmere at kende.
Noget af det første man bliver træt af med de medsendte ledninger, er spiralledningen til håndkontrollen. Med brug af refraktoren, kan man ikke engang nå ned til okularet før ledningen bliver for kort. Man skulle tro at man ved en så stor opstilling ville have lavet en længere ledning. Men selvfølgelig, ved små (<100 mm åbning /f5) refraktorer og korte SCT’er er den medsendte ledning tilstrækkelig. Heldigvis har konstruktøren tænkt sig om, så på EQ8 kan man, i modsætning til de små opstillinger, bruge et almindeligt PDS kabel, kendt fra computeren. Så der kom et 3 meter PDS kabel på, det virker glimrende.
Selve drift-align foregik over 3 nætter, efter opskriften i Nordisk Astronomisk tidsskrift, årgang 1922, nr 4. Den virker altid. Først mod syd, så mod øst og tilbage igen. Så lige nu er den meget meget tæt på. Når jeg får C14’eren på, tjekker jeg endnu en gang.
Det eneste jeg havde fejlberegnet med montagepladen var skruen til polhøjdejustering. På EQ8’eren sidder der et stykke af et snekkehjul, en sektor, som stilles med en stor snekke. Ikke astronomisk præcis snekke, men glimrende til at justere højden med. Desværre ramte stilleskruen imod den sydlige gevindstang til montagepladen.
Jeg regner dog med at dreje en ny, kortere skrue, både for den sidste justering og af æstetiske grunde. Det må godt være lidt pænt.
Jeg er også færdig med gulvet og elektriciteten i observatoriet. Gulvet har fået tæppe på, og der er isoleret med 100 mm flamingo. Det giver et godt indeklima, og jeg er spændt på hvordan det påvirker observatorie-seeingen.
Jeg har også fået sat de gamle hylder op, hvor jeg har hjælpeteleskoper, til brug på de tre udvendige opstillinger liggende.
På selve søjlen har jeg fået fremført både grov og fin elektricitet. Der er opsat to stk stikkontakter med jord. En SCT har det jo med at ville have besøg af en hårtørrer i ny og næ.
Der er også opsat stik til to serielle forbindelser, et til filterhjul og et til opstilling. Der er lagt to stk USB kabler frem, med USB-hub, og et ethernet stik. Nyere CCD kameraer kører jo Ethernet. I kassen er der strøm fremført og signalkabler til diverse fremtidige målinger.
Derudover har jeg lavet nogle ekstra kontravægte, der er støbt 8 skiver i bly, på ialt 15 kg, som kan påsættes kontravægtstangen efter behov.
Også et montagestillads til C14’eren er jeg ved at konstruere, for sikker op og nedtagning af den tunge tubus.
Der er også indkøbt thermostof til syning af et “mavebælte” til C14’eren. Nu skal jeg blot have konen sat i arbejde med symaskinen.
mvh
Jens26. juli 2015 kl. 15:08 #134973
viggo.tDeltager- Super Giant
Det ser flot ud Jens. Så får vi vel snart først light på C14’eren.
Mvh. Viggo
27. juli 2015 kl. 13:17 #134981
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Jens
Det ser skisme godt ud! dog bløder ATM hjertet lidt over at den hjemmebyggede opstilling
er blevet skrottet, men selvfølgelig forståeligt med vindproblemerneMvh
Johnny27. juli 2015 kl. 14:18 #134983
Hej Jens
Nydelig installation
Der hænger et bundt ledning ude til højre i billedet. Er det det nogen som ikke skal bruges mere?Ja, det med at vinden kan få tubus til at forskubbe sig er en træls ting. Jeg kommer i denne
forbindelse til at tænke på de instrumenter, som blev fremstillet på Brorfelde. Der står stadig
et par af dem på observatoriet. Fælles for dem er, at de er bygget enormt solidt – og man kan
godt forestille sig, at dette bl.a. er for at gøre dem mindre vindfølsomme.
Den gamle 50 cm Cassegrain som står i Ole Rømer Observatoriet er bygget sammesteds, og
tubus på den har en meget stor godstykkelse, og gaflen ligeså. Snekkerne på de to akser er
også meget kraftige og har en stor diameter.
Sådan bygger man ikke længere professionelle teleskoper.mvh
TorbenTorben Taustrup 2015-07-27 14:19:03 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. juli 2015 kl. 18:26 #134988
Så kom C14’eren op på monteringen.
Jeg besluttede at det simpelthen var for risikabelt og farligt at stå og balancere med den tunge tubus. Også selv om man var to til opgaven, ville det være usmart at bøvle med. Og da træ er billigere end glas!, lavede jeg en hjælpeanordning til montagen, en platform:
Jeg brugte noget gulvspånplade jeg havde i overskud, og lavede den så den er klemt fast på toppladen, men ikke rører monteringen.
Der er så sat to ben på, i 40×40 mm træ.
Selve platformen er så stærk at jeg også kan stå på den for at nå toppen af kuplen, hvilket jeg ikke kunne med den gamle kikkert. Og så slipper man for at stå på en stige, man skal så bare huske ikke at træde ved siden af.
Her er støttebenene med skråstivere.
Platformen kan snildt holde til jeg sidder på den, så en C14 er ikke noget problem, kunne jeg konstatere.
Og som sagt så gjort. Så kunne C14’eren lige så godt komme på monteringen.
Det første jeg gjorde var at låse opstillingen med en ekstern lås så den ikke ville svinge rundt hvis jeg havde fejlberegnet kontravægten meget. Så jeg lavede en simpel plade i MDF som er holdt på plads med to skruetvinger. Den holder snildt opstillingen.
Så op med “dyret”. Jeg skal måske lige forklare at det hvide “udtryk” er et “mavebælte” min kone har været så sød at sy til kikkerten. Sådan et har jeg også brugt i mere end 10 år på min C11, og det virker rigtig godt. Det er i thermostof, med velcrolås, hvilket hun bandede meget over. Det var svært at sy i. Stoffet er så tilpas tykt at det kan puttes under de to skinner på Tubus. Det beskytter også kikkerten over tid, så den ikke bliver så snavset. Min C11 er som ny under stoffet. At resten så er noget skrammet er en anden historie…
Ideen var at stille et par stykker træ på platformen, i en passende højde så endestoppet til svalehalen lige kunne gå ind i montageskinnen. Derved skal kikkerten blot “lænes” ind i monteringen og skrues fast. Jeg havde min kone til at hjælpe med at holde og lægge træstykkerne korrekt, men ellers gik alt stille og roligt, og der var ikke nogen hektiske situationer undervejs.
Her er kikkerten så monteret, og afbalanceret på begge akser. Jeg havde regnet balancen helt rigtigt ud, det var lige i øjet. Her ses endestoppet for kikkerten skruet på svalehalen. Den gør at tubus ikke kan “glide igennem” svalehalen. Det er savet ud af noget 10 mm grå PVC plade.
Her ses den store åbning på kikkerten. Dejligt.
Her kan man se den store coatede korrektor.
Placeringen af de to medfølgende kontravægte passer hvor de er, her er kikkerten i balance.
For at sikre at tubus “bliver hvor den skal”, har jeg skiftet den ene fingerskrue ud med en rigtig bolt. Jeg syntes ikke jeg kan stramme skruerne så fast med fingrene som jeg gerne ville. Det er standard M8 gevind.
Jeg overvejer om jeg skal skifte de to andre også.
Så mangler jeg at skifte fokus-knappen på C14’eren. Den er af noget hård gummi, og den originale er desværre revnet. Jeg har dog skrevet til Celestrons service-afdeling for noget tid siden, og de har været så venlige at sende mig en ny, uden beregning. Flot.
Kikkerten skal også kollimeres efter påsætning af Bob’s Knobs, men det kræver jo klart vejr….
Jeg skal også have påsat søger og guideteleskop, men det kommer nok snart.
mvh
JensP.S @Torben. Ledningsbundtet er en simpel knage som jeg bruger til at hænge diverse ethernet, forsyningskabler og USB kabler op på når jeg ikke bruger dem. Der er jo en farlig mængde kabler der skal til tre eksterne opstillinger.
27. juli 2015 kl. 19:31 #134989
viggo.tDeltager- Super Giant
Herlige billeder Jens.
Man er ikke i tvivl om, at det er en god kombination: EQ8 og C14. Det bliver spændende med first light. Snedig montageopstilling.
mvh Viggo
27. juli 2015 kl. 19:35 #134990
lindhardDeltager- Super Nova
Ja, flot kikkert og opstilling, vi må se hvad den kan klare.
Det er jo nemt nok, når “så laver jeg lige…” den ene eller anden dims, når man står og mangler
mvh
Lars27. juli 2015 kl. 21:14 #134991
outlookDeltager- Super Nova
Den flotte C14 er alligevel en kolos selv på en EQ8. Fede billeder, Jens. Ønsker go seeing på de kommende billeder, vi alle ønsker at se.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting27. juli 2015 kl. 21:20 #134992
Hejsa.
Ja, man bliver jo nødt til at kunne lave lidt hjælpegrej, når man skal have monteret så store og tunge instrumenter.
Jeg har lige demonteret platformen, det tog 15 minutter, så var den pakket ned. Jeg har også sat den medfølgende 9×50 søger på, den er godt nok klejn på den store tubus. Jeg har nu ikke tidligere brugt søger ret meget, vi må se om den rækker.
Jeg kom også lige til at tjekke firmwaren på min håndkontrol. Det er den originale fra fabrikken. Den viser V 04.05.09, og jeg kan se at den nyeste er V 04.37.03 fra den 24/2 2015. Så der er da nogle versioner der er kommet forbi.
Den må jeg opdatere i morgen. Hyggeligt!
Jeg håber på at der kan komme lidt huller i skyerne i morgen aften, men ellers tyder det på klar vejr fredag. Vi må se. Med nye kikkerter har det med at trække ud.
Og nu skal jeg på loftet. Konen er glad, den enorme papkasse med teksten “Celestron C14” på som har boet i vores stue meget længe, kan nu stilles til side.
mvh
Jens27. juli 2015 kl. 21:39 #134994
lindhardDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote: .Og nu skal jeg på loftet. Konen er glad, den enorme papkasse med teksten “Celestron C14” på som har boet i vores stue meget længe, kan nu stilles til side.
mvhJens
Det er altid bedst med et godt forhold til de bevilgende myndigheder
mvh
Lars28. juli 2015 kl. 10:25 #134998
Hej Jens
Den udfordring har vi også stået med et par gange. Har spekuleret på at lave et hejseværk
fastgjort i toppen af kuplen. Det er set før.
Det er dog muligt for een mand at løfte den 30 kg. tunge tubus op på gaflen.En 50 mm finder er da helt fint.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
28. juli 2015 kl. 11:27 #134999
Anonym- Nova
Hej Jens!
Det er et imponerende stykke arbejde du har lavet med Egeskov 2.0
Er det en god ide at drift-aligne meget præcist når du bruger autoguiding? Jeg har flere gange set folk fået anbefalet ikke at pol-aligne meget præcist, da man så kan undgå at korrigere i begge retninger på dec-aksen. Måske er det en anden sag ved 3.5m’s brændvidde og med en god montering
Jeg syntes min 50 mm søger bliver brugt meget på min 10″.
Mvh
Søren -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.' er lukket for nye svar.