› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.
- Dette emne har 64 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 4590 timesjacobsen. This post has been viewed 4590 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. juni 2015 kl. 00:16 #133987
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jens, jeg har altid været imponeret af din foretagsomhed !!
Det er ikke nogen lille bedrift, som du lige har udført på et par weekend dage…Flot, og meget spændende med C14’eren på toppen af den nye søjle
21. juni 2015 kl. 01:51 #134244
HeikoDeltager- Super Giant
Hej Jens,
hatten af med dit ambitiøst projekt. Jeg beundrer din udholdenhed! Held og lykke dermed!
Med en øl dertil fungerer alt meget bedre…
Heiko 2015-06-21 01:55:26 21. juni 2015 kl. 22:44 #134260
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
En lille opdatering på årets længste dag:
Jeg kom til at tænke på at det var oplagt at give kuplen en frisk gang sort maling på indersiden. Kuplen blev sidst malet i 2003, da den blev lavet. Og da der var tilbud på Gori 99, Kulsort i Silvan, som sagt så gjort. Det oplagte var at der nu hverken var et gulv eller en kikkert man kunne spilde på.
Det tog alligevel et par aftener at få malet alle krinkelkrogene, men sort blev det:
Samtidigt arbejdede jeg med at føre rør frem til diverse ledninger. Jeg har valgt ikke at have løse ledninger under gulvet denne gang.
Men rørføringen var lidt bøvlet, så få knæk som muligt. Jeg har valgt at bruge 50 mm rør.
Her rør til de udvendige søjler:
Til den store søjle, rørene kommer op på østsiden.
Og her er hvor strømmen og ledningerne udefra kommer ind.
Jeg er også i færd med at lave et nyt gulv. Jeg har isoleret mod jordkulden med 100 mm Styropor, og en god, kraftig dampspærre ovenpå.
Det var svært at danne til, men det gik da. Gulvet har en del kuldebroer, men det hjælper helt sikkert både på fodkulden og miljøet i observatoriet. Ideen er at det bringer kikkerten op i “fri luft”.Gulvet er ved at blive lagt, der bruges 22 mm gulvspånplader:
Der kommer en “krave” rundt om søjlen, for at slutte lidt tættere ind mod søjlen.
Her er hullet til ledninger:
Forhåbentlig bliver gulvet færdig en af de kommende aftener, og så skal der nyt tæppe på, sort nålefilt. Det giver et fantastisk sort gulv, som nærmest “æder” spredt lys.
mvh
Jens21. juni 2015 kl. 23:13 #134263
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det ser godt ud Jens
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. juni 2015 kl. 23:14 #134264
HeikoDeltager- Super Giant
Torben Taustrup wrote: Det ser godt ud Jens
mvh
TorbenJo, det passer…
22. juni 2015 kl. 22:17 #134283
Takker!
Fik lagt lidt mere gulv her til aften. Der er en del tilpasninger rundt om søjlen, jeg har måtte have pladerne ude og skære til en to-tre gange for hver. Men heldigvis er der kun tre plader denne gang der er “specialpasninger”.
Lige nu ser det sådan ud:
Og rundt om søjlen, der kommer en “krave” på når jeg har fået lagt gulvtæppe.
Og selve søjlen. Jeg bliver mere og mere glad for at den blev så massiv som den er. Når man klapper til den virker den helt død, men selvfølgelig kan det nok ses i kikkerten. Men stabil, det er den!
Det er iøvrigt overraskende hvor meget “luftigt” observatoriet er blevet. Størrelsen, tror jeg, passer fint til en C14.
mvh
JensJens.Jacobsen 2015-06-22 22:18:50 22. juni 2015 kl. 22:33 #134285
dennis.torsten- Main Sequence
Jeg tænker på, hvad arkæologer om 1000 år vil konkludere om dette sælsomme monument, som står helt alene i et tidligere primitivt beboet område !
Kan det være et tidligt instrument til måling af tyngdebølger ?
Eller måske den første eksperimenterende forankring til en rumelevator ?
Spøg til side, Jens ! Det ser rigtig hyggelig ud. Vi glæder os til at resultaterne begynder at strømme ud fra dit nye obs.
5. juli 2015 kl. 22:30 #134513
En lille opdatering:
Jeg har nu fået lagt nyt gulv, og fået lagt gulvtæppe på.
Det tager alligevel længere tid end man tror at få dannet til, men det gik.Jeg har også fået lavet den “grove strøm”, dvs 220 volt og det variable lys i kuppelrummet. Jeg er nu ved at lave signalkabler til styring af opstilling, og fremføring af 12 V til opstillingen.
Jeg kunne ikke dy mig for en prøvemontering af EQ8’eren, og for et syns skyld, og for at se hvordan tingene passer sammen, satte jeg min 6″ f/10 Jaeger, Darnell’s gamle kikkert, på opstillingen.
Man er ikke i tvivl om at en så “lille” kikkert ikke er meget for opstillingen.
Det var kun nødvendigt med en kontravægt, og den skulle kun ganske lidt ned af kontravægtarmen. Ikke dårligt.
Jeg er ved at konstruere et “stillads” som kommer til at stå på vestsiden af opstillingen. Det er til at sætte C14’eren på, i den korrekte højde, så den store kikkert kan sættes på opstillingen uden fare. 6 tommer linsekikkerten er det maksimale man selv, enmands, kan sætte på. Det er stort set umuligt at holde kikkerten på plads og stramme skruerne samtidig.
Mere følger.
Mvh
Jens5. juli 2015 kl. 22:56 #134518
astrojensenDeltager- Neutron star
Ikke dårligt, ikke dårligt! Jeg kunne godt tænke mig at observere lidt med den gamle Jaegers, så jeg kunne sammenligne med min egen 6″ f/8 akromat.
Thomas, Bornholm
5. juli 2015 kl. 23:22 #134519
Tillykke med det Jens
– det ser fint ud.
Er Jaegerens optik sat i en hjemmebygget tubus? Jeg synes, at linsecelleanordningen ser noget
kraftig ud.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. juli 2015 kl. 10:08 #134522
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, Darnell og hans søn byggede selv tubus.
Thomas, Bornholm
6. juli 2015 kl. 11:33 #134523
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg mener, at Jens selv har lavet tubus til dette Darnell objektiv.
Vist nok6. juli 2015 kl. 12:44 #134524
Så vil jeg tilføje endnu en gisning. Der er brugt spånplade i
objektivenden.
mvh
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. juli 2015 kl. 17:37 #134526
Hejsa.
Thomas har ret.
Tubus og udtræk samt linsecelle er det originale fra Darnell’s hånd. Det eneste jeg har gjort, er en afrensning af den gamle maling, som var blevet til “snot”. Røret er fra Elektro-isola, et etronit-rør, tror jeg det kaldtes, og meget tungt.
Her er et billede af teleskopet i Darnell’s besiddelse:
Montagen på opstillingen er selvfølgelig moderniseret lidt, men ellers er det hele intakt. Dog har jeg udskiftet dugkappen, men jeg har stadig den originale på billedet ovenfor, stående.
Der er ikke spånplader i objektivenden. Derimod er cellens dele bygget op i tynde lag krydsfiner, jeg tror det er aeroplan-finer. Det virker fint, og har tilsyneladende holdt siden 1965.
mvh
Jens6. juli 2015 kl. 17:41 #134527
Iøvrigt, hvis man sammenligner med en “klassisk” 6″ f/8 Synta, som jeg også har en af liggende. så har Jaegeren et mere “rent” billede med bedre diffraktionsringe. Der er stadig en del blåstik på klare objekter, såsom Jupiter og især Venus.
Men ellers giver den gode stjerner. Jeg kan godt forstå at Darnell var glad for den. Den viser fine detaljer på jupiter, men kan godt tåle et svagt gulfilter.
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.' er lukket for nye svar.