› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.
- Dette emne har 64 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 4587 timesjacobsen. This post has been viewed 4587 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. juni 2015 kl. 21:17 #133952
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Så blev jeg færdig med at grave.
Py-ha, sikke et arbejde.Jeg fandt ud af at det gamle gulvfundament, som sad midt i observatoriet, ikke rakte mere end 60 cm ned i jorden. Og det havde ikke fat i søjlefundamentet alligevel.
Så jeg besluttede at grave ind under det, for at komme ned i 80 cm dybde.Hullet blev lavet 80 cm i diameter, 2x søjlens diameter. Så det er en del jord der er blevet fjernet.
Da den gamle klump beton viste sig at være for tung at knokle op af hullet, besluttede jeg simpelthen at lade den blive støbt ind i det nye fundament. Færdig. Den ligger fint i hullet, og vil ikke svække styrken nævneværdigt. Det er alligevel dødvægt det kommer an på. Den nye beton bliver lavet så tilpas lind at den nok skal blive helt indesluttet.
Der er indkøbt 150 kg cement idag, og nogle stykker tentorstål som skal styrke overgangen mellem jord og op i søjlen. Ikke fordi jeg tror at 40 cm beton ikke vil kunne holde i sig selv, men alligevel…
Jeg har også fået beregnet hvor højt røret skal være for at C14’eren går fri af horisonten. Det skal være 145 cm.
Selve EQ8 opstillingen har jeg målt til at være 385 mm fra bundpladen til aksekrydset ved en polhøjde på 56 grader. Dertil 10 cm til gevindstænger og tykkelse af monteringspladen.
Næste trin er at røret skal saves af i morgen og monteres med sidestøtter, og armeringsjernet monteret. Jeg skal også have lavet en midlertidig plade til de tre gevindstænger, så de vil passe i monteringspladen efter støbning. Pladen skal laves så man kan holde gevindstængerne fast og samtidig hælde beton i røret.
mvh
JensJens.Jacobsen 2015-06-05 21:17:45 5. juni 2015 kl. 22:47 #133954
viggo.tDeltager- Super Giant
God arbejdslyst. Det er i sandhed et knokkelarbejde.
Lige et spørgsmål: Hvorfor hælder du ikke bare cementen i og monterer dummy topppladen bagefter. Så vidt jeg kan se er det noget nemmere.
Sådan har jeg gjort ved min sidste søjle, og toppladen passede fint.
mvh Viggo
5. juni 2015 kl. 22:58 #133955
Hej Viggo.
Det gør jeg nok også.
Det er jo kun til at få stængerne til at sidde i den korrekte længde og korrekte afstand så de forborede huller i stålpladen passer.Jeg laver et stykke krydsfiner i morgen med samme hul-afstand, som jeg kan justere stængerne med…
Jeg håber på at få støbt søndag. Så skal den stå en uge eller to og binde af.
mvh
Jens6. juni 2015 kl. 10:19 #133957
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Så kommer fokuseringsudtrækket ret højt op – omkring 170 cm. vel.
Mvh
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. juni 2015 kl. 10:22 #133958
Hej Torben.
Det er ikke helt galt. Regnet fra gulvet kommer udtrækket i “kote” 175 cm ved vandret indblik i C14’eren.
I praksis bliver højden lavere når man kigger opad. Jeg tror det passer fint til min højde.
mvh
¨Jens6. juni 2015 kl. 10:34 #133959
Ja, det er en ganske fornuftig højde. Hvis kikkerten skal bruges visuelt, så kan man jo også lave en anordning, så
man kan komme til at sidde.
På vores Newton kan fokuseringen godt komme op omkring 190 cm, når tubus peger højt.
Mvh
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. juni 2015 kl. 16:06 #133962
Så blev røret kortet af.
Jeg brugte det gamle system med en avisside, som giver et fint, vinkelret snit, når man slår det om et rør. Jeg tror det var Erik Persson der fortalte mig metoden engang. Imidlertid var røret så stort at jeg måtte tape to stykker af en avis sammen. Men det gik også fint.
Her står røret støttet og justeret i water med to lægter som har fat i bygningen. Det er fint at have noget fast at “støtte” sig til.
I toppen har jeg lavet denne plade af et stykke krydsfiner, med huller til gevindstængerne. Jeg har planlagt at der skal være en gevindstang stik syd, og jeg har et mærke på væggen jeg sigter efter. Man kan lige ane det midt i stigens arme
Her er bunden af søjlen med armeringsjern stukket ned i hullet. Det snyder lidt at røret er Ø40 cm. Det er stort.
Det gamle sydfundament til den engelske opstilling gør nu tjeneste som støttepæl til røret. Jeg har rettet højden af så den passer med det ønskede.
Den afskårne stump af røret blev lige brugt til at give montagepladen den sidste tur med sprayflasken.
Der er også hentet et læs støbemix. Så forhåbentligt kan jeg starte fra morgenstunden med at støbe søjlen op.
Jeg regner iøvrigt med at de øverste 10 cm skal støbes i sand+cement, for at give en glattere overflade. Jeg vil nødigt have sten der stikker frem.
mvh
Jens6. juni 2015 kl. 21:18 #133965
astrojensenDeltager- Neutron star
Du behøver ikke være bekymret for sten, der stikker frem. Beton kan let glittes til en meget glat overflade. Hæld eventuelt en lille smule vand på og glat den med et pudsebræt.
Husk også at betonen skal vibreres. Du er nok nødt til at støbe i to omgange. Først den del af søjlen, der er under jorden og så selve søjlen bagefter. Ellers vil den beton, der står inde i røret, måske presse sig ud forneden. Er overfladen ren og de to forbundet med tentorstål, så behøver du ikke være nervøs for, om de binder godt sammen. Eventuelt kan du “male” den størknede betonfod, som søjlen skal støbes fast på, med en tynd blanding fliseklæber. Det kan males på med en grov pensel, hvis det er tyndt nok (men det må ikke være for tyndt). Så sidder det fast, det med garanti.
Tricket med fliseklæber kan i øvrigt også anbefales ved pudseopgaver på drilsk murværk, med mere. Man kan endda “male” et helt hus med det og det giver en fantastisk hård, vandafvisende overflade, der samtidig tillader huset at ånde. Og kalk binder helt fantastisk på det, meget bedre end på almindelig cementpuds.
Thomas, Bornholm
6. juni 2015 kl. 23:11 #133967
viggo.tDeltager- Super Giant
Thomas:
Det kan jeg skrive under på. Jeg spekulerer faktisk på at give min grimme sokkel rundt om huset en gang fliseklæb og derefter almindelig puds. Det holder er jeg sikker på og så pynter det.
Jens: Thomas har ret: Spar de øverste 10 cm “specialblanding” og bare fyld op. Og glit efter evt. når der er gået lidt størkning i det
Jeg får kriblen i fingrene ved at se dine herlige billeder.
Men jeg ville nu nok bruge en lidt større skovl til at grave med-se det første billede.
mvh Viggo
7. juni 2015 kl. 06:34 #133972
alanDeltager- Super Giant
Hej Jens
Som du dog slider i det, inden du begynder at støbe, så giv gevindstængerne en gang malertape, så slipper du for at rense gevind.
God fornøjelse med støbningen.
Alan
7. juni 2015 kl. 09:02 #133973
Hej Allesammen.
Tak for tippene.
@ Viggo.
Det er en legespade fra da pigerne var små. Jeg brugte den til at skrabe jorden af det eksisterende fundament.Jeg vil se hvor højt jeg kan støbe inde i røret inden det begynder at flyde ud forneden.
Jeg vil gerne have overgangen så højt op som muligt. Nu må vi se.
Selve betonen kommer jo til at ligge nede under gulvet, så det behøver sådan set ikke være så pænt, men jeg glitter det naturligvis. Og ryster det til, så der ikke er lunker i det.Ideen med fliseklæb er super, og jeg tror jeg kan bruge den til at fikse toppen op med, hvis den ikke bliver pæn. Jeg kan også bruge den på de tre udvendige.
Og Alan, super ide med en gang malertape. Lige til højrebenet.
mvh
JensJens.Jacobsen 2015-06-07 09:03:06 7. juni 2015 kl. 20:50 #133983
Så står der en søjle i observatoriet igen!
Jeg startede fra morgenstunden med at blande beton og hælde i hullet.
Selve hullet i jorden tog et helt trailerlæs med støbemix, så der er en del ballast i jorden!Undervejs, mens søjlen blev fyldt op, blev der regelmæssigt tjekket med waterpasset at der ikke var noget der havde flyttet sig, men alt stod fint og fast på plads under hele støbningen.
Jeg lurede, da jeg begyndte at fylde i røret, på om det ville begynde at flyde ud for neden, men selv om
jeg vibrerede grundigt, så blev betonen pænt inde i røret. Så jeg
fortsatte og støbte ud i et. Det gik helt problemfrit.Selve afslutningen af støbningen blev traditionelt fejret med lidt godt til ganen.
Et af mine foretrukne ølmærker
Som det også ses, er gevindene nu omviklet med malertape
Selve søjlen er egentlig ret traditionel, et standard kloakrør i glat PVC, 12 mm vægtykkelse og 40 cm ydre diameter.
Det hele tager sig nu således ud:
Foden har jeg glattet med spandskeen, og det kunne godt blive pænt glat med betonen.
Og der kom søreme også den traditionelle børnehånd (min yngste datters) i betonen samt dato og år.
Og hvad er der så gået til støbningen? Der er gået 1-3/4 læs støbemix og seks sække cement. Alt blandet i balje og båret ind i spande. Det tager så en god søndag, med indlagte pauser.
Jeg har så vel 100 kg støbemix tilbage, som jeg skal bruge til nogle punktfundamenter til at bære det nye gulv. Men først skal søjlen have noget tid til at binde af.
I mellemtiden kan jeg nok finde en aften til at kigge på en stakkels lille Celestron (9½) der er på besøg.
mvh
Jens7. juni 2015 kl. 21:00 #133984
Hej Jens
Tillykke med afslutningen af støbearbjedet
Var det ikke meningen, at betonen i bunden af
Støberøret skulle være i niveau med undersiden
af reglarne?
Det er ud som om, at topfladen af soklen befinder
sig meget tæt på undersiden af kuppelåbningen –
måske 25 cm. Der bliver vist ikke problemer med at
kikke ud.
Mvh
Torben
Torben Taustrup 2015-06-08 06:34:10 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
7. juni 2015 kl. 21:20 #133985
dennis.torsten- Main Sequence
Så lige i nyhederne, at man i dag har målt at Jordens tyngdecenter har rykket sig et par millimeter i retning mod Egeskov, Danmark
7. juni 2015 kl. 22:19 #133986
Hejsa.
Tyngdecentrum, det vil min stakkels kontor-ryg helt sikkert sige ja til. Det kan bestemt mærkes i kadavret at der er blevet bestilt noget idag. Ikke ofte det sker
Afstanden fra toppen af søjlen til kuppelkant er 25 cm. Der er så også et rustfrit rør som kuppel-åbneren (spalte-lukkeren) kører på, det giver ekstra ca 8 cm. Så der er 33 cm op til kanten af røret.
Underkanten af røret er meget tæt på at være i samme niveau med underkanten af reglar’erne som gulvet hviler på. Gulvpladerne kommer til at være lige der hvor “udbulningen” er på røret. Derved kan jeg sætte et stykke tætningsliste på udbulningen, for at isolere gulvtramp fra søjlen.
Det er planlagt at der kommer et 50 mm kloakrør (et af de grå fra byggemarkedet) op ved siden af søjlen mod øst. Til ledninger.
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.' er lukket for nye svar.