› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.
- Dette emne har 64 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 4586 timesjacobsen. This post has been viewed 4586 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. maj 2015 kl. 22:37 #133518
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Jeg har gået og arbejdet med at tømme observatoriet hele sidste weekend og de fleste aftener i denne uge. Her til aften kom tubus til 16″eren så ned:
Her ligger den i traileren og ser lidt trist ud:
I observatoriet står den store montering nu tom tilbage:
Jeg er ved at pille beklædningen af søjlerne, så jeg kan komme til at hugge betonen ned:
I observatoriets hjørner står der forskelligt brugbart materiale, som allerede venter på nye teleskoper og projekter:
Og her ligger et deklinationsdrev med andre dele:
Mere følger når jeg er kommet videre..
mvh
Jens21. maj 2015 kl. 22:44 #133519
jakob1234Deltager- Nova
Hvad sker der dog? Skal du flytte eller?
21. maj 2015 kl. 22:51 #133521
FinnDeltager- Neutron star
Uha Jens
Ja det ser lidt trist ud må man sige, kunne du næsten nænne det ???
Du skulle havde bygget et OBS mere i stedet 🙂
Glæder mig til at se det nye du skal havde ind under kuplen.
mvh Finn
ps. så kan vi jo også være nogle flere inde under kuplen nu den store 16″ er væk 🙂
Finn 2015-05-21 22:52:25 21. maj 2015 kl. 23:02 #133524
lindhardDeltager- Super Nova
Genbrugspladsen i Fredericia ligger Industrivej 28, hvis nogen vil ud og score stumper
mvh
Lars21. maj 2015 kl. 23:10 #133530
Den kikkert ser stor ud? Hvor mon det er??
@Jakob. 16″eren var for vindfølsom, på trods af den meget store montering. Så jeg sætter en Celestron C14 på en EQ8 opstilling ind i kuplen istedet. Det er jo heller ikke dårligt.
@alle grippene som kredser over genbrugspladsen: Der er ingen optik i tubus. Det fine research grade OO spejl + Antares 1/20 wave sekundær er omhyggeligt pakket ned. Jeg lurer på en Dobson, måske til starparty næste år… Vi må se. Iøvrigt er coatningen på OO spejlet som nyt efter 8 år i kuplen. Skyllet en gang.
mvh
Jens22. maj 2015 kl. 06:26 #133537
alanDeltager- Super Giant
Hej Jens
Du har vel ikke tænk dig at smide den gamle tubus ud. Hvis ikke andet så skær den i passende stykker og lav nogle lyskasser til Flats.
Eller gem den til den Dobson vi måske skal se engang i fremtiden.
Mvh Alan
23. maj 2015 kl. 19:52 #133570
Så kom jeg lidt videre.
Rammen er skilt ad, og delene er lagt til side. Jeg er begyndt at pille beklædningen af søjlerne, og i morgen kommer gulvet op.
Så begynder jeg at banke søjlerne ned.
23. maj 2015 kl. 20:12 #133571
Anonym- Nova
Du må være Danmarks mest aktive astronom 🙂
23. maj 2015 kl. 20:39 #133574
viggo.tDeltager- Super Giant
Keep on truckin’ Jens. Men det er hårdt arbejde.
mvh Viggo25. maj 2015 kl. 18:00 #133646
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Ser frem til nye billeder. Det passer vel med, at den nye sokkel skal placeres midt mellem de to
andre?
Nu slutter æraen forhåbentlig ikke med, at der ikke længere skal stilles et hjemmebygget
instrument op på den nye sokkel? Nej vel?mvh
TorbenTorben Taustrup 2015-05-25 18:00:41 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
25. maj 2015 kl. 21:23 #133660
Hej Torben.
Det bliver en blanding. Til at begynde med kommer C14’eren op på EQ8’eren. Jeg har en drøm om med tiden at kunne bruge en stor Newton, måske på en anden opstilling end EQ8’eren, men det er noget ude i fremtiden. Indtil videre vil det være C14’eren, med et udvalg af andre instrumenter der kommer på søjlen.
Iøvrigt skrider projekt nedtagning frem. Gulvet er pillet op, og isolering og dampspærre er smidt væk. Der var to trailerlæs til genbrug bare i gulv og isoleringen.
Så har jeg trukket alle ledninger der måske skal genbruges ind i kontrolrummet, diverse USB kabler, ethernenet etc. Et virvar af ledninger.
Og jeg er godt igang med at knække søjlerne med en murhammer. Hårdt arbejde for en kontorslave som mig. Men det går.
Og ledningerne. De gamle fladkabler er fra cookbook-kameraet. De kommer IKKE i igen. Der er også diverse ledninger til stepmotorer mm. De skal også pilles op. Jeg regner med at lægge et CAT5 kabel til et ethernet stik på søjlen, et stykke skærmet til en RS232 og så et stykke blødt 2×1,5 mm2 til opstillingen. Plus diverse USB kabler. Alt kommer ned i et rør denne gang.
Og så fangede jeg søreme musen som havde bygget rede i isoleringen! Her ved 8-tiden da jeg var ved at rydde værktøjet sammen, bemærkede jeg noget der bevægede sig. Det var musen! Den ledte nok efter sin rede. Jeg fangede den i hænderne, og sammen med den yngste datter, blev den omhyggeligt båret et par hundrede meter væk “hjemmefra” og sat ud i et hegn oppe på marken. Jeg siger tak for besøget og flinkt at der ikke blev bidt i ledningerne. Nu bliver der gravet volierenet ned rundt om observatoriet!
mvh
Jens26. maj 2015 kl. 06:55 #133693
Det er da noget af en mundfuld Jens, men det kan vel ikke være ander-
ledes.
Ligger dine gulvstrøer på et lag af kapillarbrydende nødder? Det kan
måske være forklaringen på, at musen har bygget rede lige netop der –
hø-hø
Løsningen med at lægge et rør til ledninger under gulvet er klart at
foretrække.
Fortsat god arbejdslyst
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
31. maj 2015 kl. 18:35 #133837
Lidt nyt med ombygning af Egeskov obs.
Jeg har nu fået søjlerne nedbrudt.
Fredag aften tog jeg lige et par timer med borehammeren, og fik det sidste beton hugget ned til jordniveau.Den første borehammer fra Jem & Fix (til 298,-) opgav ævret i onsdags, efter ca 4 timers arbejde, men de byttede uden problemer. Nr. 2 kunne så klare sig igennem at hugge søjlerne ned til jorden.
Og så så det sådan ud.
Jeg har så idag savet gulvstrøerne over, således jeg kan få plads til en 40 cm søjle midt i rummet.
Der står et 90 cm højt fundament, som jeg har tænkt mig at bruge som anker til det nye fundament. Man kan se bolten komme op af betonen midt i rummet.Den bliver stående, jeg havde tænkt mig at skrabe jorden væk rundt om det gamle fundament, ned til 70-80 cm dybde og så støbe op rundt omkring til en passende diameter. Det gamle fundament kan lige så godt blive en del af det nye. Jeg borer nok nogle huller ind i det og sætter nogle stykker tentorstål i, for at forankre godt og grundigt.
Indtil videre har det givet fire læs til genbrugspladsen…
Et par læringer som jeg får lavet om i Egeskov obs V2.0:
Alle ledninger skal føres i rør ind til søjlen.
Ledninger til lys og stikkontakter skal føres over gulvniveau.Der skal ikke isoleres med rockwool, istedet anvendes 100 mm flamingo under gulvet.
Der skal graves gnaverspærre ned langs kanten, jeg regner med at bruge volierenet.
Og så fandt jeg dyr nr 2 idag. I sidste weekend fandt jeg en lille mus som havde boet i rockwool’en. Den blev fanget og sluppe fri på marken. Idag skad der så en kæmpe skruptudse blandt stenene! Hvor i alverden den er kommet fra kan jeg ikke greje! Den har ikke kunnet komme ind af musens hul, men hvor kommer den så fra???
Den blev listet op på et fejeblad og sat ud i grøften.
mvh
Jens31. maj 2015 kl. 23:07 #133841
Hej Jens
Godt at se, at det skrider frem
Kan du lige forklare, hvad du mener med det 90 cm høje fundament som du vil bruge til det nye
fundament?
Har de to fjernede søjler forbindelse med hinanden længere nede?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. juni 2015 kl. 12:25 #133850
Ja, selvfølgelig har de to søjler forbindelse med hinanden et stykke
nede i jorden
Jeg blev lidt forvirret, det du omtaler som en bolt – er det ikke
et stykke armeringsjern?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'En æra er slut og en ny begynder i Egeskov.' er lukket for nye svar.