elephants trunk

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? elephants trunk

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 63 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Som titlen antyder:

Jeg kikkede efter den igår og via stjernehop ramte jeg så vidt vides spot on.

Men stellarium skriver den har en magnitude på 3,50 – så den burde være meget nem at få i linsen syntes jeg.

Lige meget hvor meget jeg prøvede, kunne jeg ikke finde den…?

Fandt the garnet star og hoppede derfra, så jeg er 110% sikker på det var det rigtige sted, men jeg fik intet på skærmen, selv om jeg lavede meget belyste 30sek ekspo, som jeg normalt gør (for lige at sigte motivet ind).

Noget jeg har misforstået?

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Ja, du har glemt at tage størrelsen i betragtning. Elephant’s trunk er en mørk tåge indeni en stor, lysende en. Det er den lysende, der har en magnitude på 3,5, men det er den samlede lysstyrke fra hele tågen. Man kan sammenligne det med 3,5 liter maling. Når de er i spanden eller på nogle få kvadratmeter, er de vældig tydelige, men spreder du dem ud over en mark på 20-30 hektar, så bliver farven jo noget bleg…

Thomas, Bornholm

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Så i virkeligheden er den “ultrasvag” det er det du siger ikke?

En anden ting: Jeg har lige været ude og samle data på m51, hvilket gik fint, men jeg kunne have siddet endnu en time hvis det stod til mig, men mit sekundærspejl duggede til efter ca. en time uden for – hvad gør i andre der?

Står med en hårtørrer eller?

landbo
          Deltager
            • Nova

Ja, det er ikke nemt Jakob. Men med de 2,5 grader den fylder efter Stellenarium, skal dit teleskop også ned på en brændvidde på omkring 300 mm for du kan få den i et hug.

Anonym
              • Super Nova

Hej. Jeg har fotograferet den med et rimeligt godt resultat med mit 1100D. Men den har krævet 41 x 600 sek. over tre nætter med et lysstærkt teleskop, og med et CLS filter i kameraet. Dertil var himlen helt uden lysforurening. Samtidig skulle den have alt hvad den kunne trække i billedbehandlingen!

Du kan se den her:

http://sternenwelt-vogelsberg.de/cms/index.php?view=detail&id=671&option=com_joomgallery&Itemid=67

Mvh.

martinf
              Deltager
                • Main Sequence

Johannes, vad gör en sån CLS-filter? Är det mot ljusföroreningar eller förstärker den vissa våglängder?

Förresten, mycket flott bild på nebulosan!!MartinF2014-05-18 11:08:31

Anonym
                  • Super Nova

Hej Martin. Den gør faktisk begge dele. Nu har jeg ikke så meget lysforurening, men jeg synes det er godt ved disse meget svage objekter!

Mvh.

martinf
                  Deltager
                    • Main Sequence

Är det clip-in filter? Har du en länk till vilken modell du har?

jakob1234
                    Deltager
                      • Nova

Hmmm – det virker som en af de objekter jeg skal vente lidt med 😉

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Hej Thomas

Den beskrivelse med malerbøtten er helt genial

Hilsen Claus

clauskaf
                        Deltager
                          • Nova

Fremragende billede Johannes

Hilsen Claus

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'elephants trunk' er lukket for nye svar.