› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Ekstrem mange skyer
- Dette emne har 28 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är, 3 mÄneder siden af petrus. This post has been viewed 894 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
15. november 2008 kl. 19:40 #3905
rigoDeltager- Super Nova
Har det ikke vĂŠret ekstrem mange skyer her de sidste 3Âœ-4mdr. Der mĂ„ vĂŠre nogen af de gammel astrorotter der kan fortĂŠlde om det her vejrer er normalt
Er moderjoden, ved at sĂŠtte flere skyer ind for den globale opvarmning15. november 2008 kl. 19:58 #3909
Anonym- Nova
Jeg tror det er et udtryk for den Þkonomiske optur vi har vÊret igennem. Folk har fÄet flere penge og derfor kÞbt mere nyt udstyr. Alle ved at med nyt udstyr fÞlger der 1-3 ugers skyer og regn. De burde forsvinde efterhÄnden som den Þkonomiske krise sÊtter sine spor i privates Þkonomi.
MvhSĂžren15. november 2008 kl. 19:59 #3911
rigoDeltager- Super Nova
hehe perhaps
15. november 2008 kl. 20:15 #3913
mogensDeltager- Super Nova
Ja hvem skulle ikke vide det bedre end Master of the Universe.-Var det Storm P der sagde: Alle spÄr om vejret, men ingen gÞr noget ved det!SÄ kom bare igang,Master.
Nej det har vÊret a.h.t. lige siden sidste efterÄr.-Tidligere var der lÊngere perioder med klart vejr, skydÊkket er generelt taget til-det er deprimerende hvis det fortsÊtter.Dog- ingen regel uden undtagelse, vi havde 3 dage skyfrit omkring d.1,men det var vist meget lokalt.VH Mogens15. november 2008 kl. 20:59 #3922
petrus- Main Sequence
sÄ er det klart djursland hÄber at fÄ mere en 1 eskpo
petrus 2008-11-15 19:59:35 15. november 2008 kl. 22:47 #3934
andreas.vDeltager- Main Sequence
jeg har lige vÊret ude. Det blev kun til nogle fÄ mÄne skitser inden skyerne og regnen kom. SÄ sidder lige og er ved at lÊgge sidste hÄnd pÄ dem.
Held og lykke til jer andre.Kan nÊsten ikke skrive pÄ tastaturet min finger er helt frossne..mvh andreas16. november 2008 kl. 00:21 #3945
jacobb- Nova
F*** hvor er jeg trĂŠt af det her vejr!!
Jeg har sat op i hÄb om at jeg kunne teste lidt med en ny pc til astro, men nÊÊ nej.Er der andre her i norden der er lidt mere heldige med vejret?MvhJacob16. november 2008 kl. 03:45 #3950
tommy.frank- Super Giant
Ja. PĂ„ Vesterbro Men det blĂŠser en halv pelikan, og kors hvor er et koldt
Mvh. Tommy16. november 2008 kl. 04:56 #3953
tommyfDeltager- Neutron star
Det har vÊret meget slemt her i efterÄret, enkelte muligheder har der vÊret, men sÄ har det blÊst 10 pelikaner, eller en sky har racet ind fra nowwhere og parkeret lige i feltet.
16. november 2008 kl. 07:46 #3955
outlookDeltager- Super Nova
Det har vĂŠret blĂŠsende med regnfulde perioder siden sĂžndag. Den vejrtype er den, de fleste af os forbinder med efterĂ„r, og det er der en god grund til. SĂ„dan siger og skriver DMI. “Vi skal igennem det hvert Ă„r, nĂ„r vejret skifter fra sommer til vinter: Polarfronten flytter fra at vĂŠre mest nord for landet til at blive mest syd for landet. Med andre ord skal vi fra at ligge pĂ„ den varme side af frontzonen til at ligge pĂ„ den kolde side af frontzonen. Det sker ikke i et hug. Der gĂ„r altid et stykke tid, hvor polarfronten ligger og svinger frem og tilbage hen over landet, og i den periode mĂ„ vi affinde os med, at vejret er temmelig ustadigt, blĂŠsende og vĂ„dt”. Og gererelt sĂ„ husker vi dĂ„rligt om vejret fra Ă„r til Ă„r, netop fordi det er sĂ„ omskiftleligt her i lille Danmark. Der er altid Ă„r hvor vejret synes at vĂŠre mere dĂ„rligt end andre Ă„r. Og i dette efterĂ„r isĂŠr. Men vejrbetingelserne er generelt blevet hĂ„rdere pĂ„ kloden. Nu har jeg ikke langt til arbejde og de sidste par gange med lidt sol har jeg vĂŠret hjemme i middagspausen og tage billeder af Solen i mellem skyerne (og kommet for sent pĂ„ arbejde igen ). NĂ„r det sĂ„ er fyraften er Solen ved at gĂ„ ned! Ja, det er noget lortevejr vi har i Danmark. PĂ„ den anden side glĂŠder man sig desto mere nĂ„r det hele gĂ„r op i en hĂžjere enhed. Selvom det efterhĂ„nden er ved at vĂŠre sjĂŠldent.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting16. november 2008 kl. 10:24 #3962
jacobb- Nova
Tjaa, man husker nok lidt dÄrligt..
Men pĂ„ den positive side sĂ„ fik jeg da testet den nye “gamle” bĂŠrbare som jeg har anskaffet mig til astrobrug.
Den kÞrer super og jeg er nu nede pÄ at have kun et kabel mellem pc og teleskop
Mvh
Jacob
16. november 2008 kl. 10:51 #3964
bjoern.andersen- Main Sequence
hej
Det er jo en fornĂžjelse at lĂŠse om alle de spĂŠndende ting man kan gĂžre med en pc – en god opstilling og et teleskop + kamera etc.Jeg har kigget en del pĂ„ stjerner etc i mange Ă„r, men har nu taget “springet” og anskaffet en HEQ5PRO SKYSCAN til brug sammen med mine div. teleskoper.Jeg har en 6″ TAL2 Newton, en 120 mm Skywatcher refraktor samt en 102 mm MakCass.Jeg vil bruge mit Canon EOS400D til astrofoto sammen med teleskoperne, sĂ„ det bliver sjov.Jeg har ogsĂ„ et NextImage CCD (Planetary) kamera som skal prĂžves som guidekamera hvis det er lysfĂžlsomt nok.Der dukker jo et hav af spĂžrgsmĂ„l op, men det er rart at der er sĂ„ mange som giver fine henvisninger/oplysninger til rigtig mange ting, men det er indtil nu ikke lykkedes mig at finde oplysninger om:1: Hvor lange kabler kan man have mellem opstillingen og PC’en (SĂ„ man kan sidde indendĂžrs)2: Hvad er den bedste forbindelsesmetode mellem HEQ5PRO’en og PC’en – og hvor lange kabler kan man bruge.3: Er der andre ting man skal vĂŠre opmĂŠrksom pĂ„?For at kunne sidde inde i varmen, vil afstanden til opstillingen vĂŠre ca. 7-10 m.Jeg glĂŠder mig til en god debat om dette16. november 2008 kl. 11:46 #3967
jacobb- Nova
Hejsa BjĂžrn
Tillykke med din Heq5pro, den skal du nok blive rigitg glad for, jeg har haft min i et Ă„r nu og den kĂžrer bare
Man kan fĂ„ lange serielle kabler til din montering — lange serielle kabler fra astronomiser—
Men sÄ rammer du nok et problem med lÊngden pÄ dit usb kabel, allerede med usb kabler pÄ 3m+ kan man fÄ problemer.
Du skal jo nok have et usbhub, sÄ hvis du sÞrger for at det er et powered usbhub ude ved teleskopet, altsÄ et der lige fÄr et strÞmstik bagi sÄ kan du godt trÊkke 10m.
Hvis du vil undgĂ„ flere lange serielle kabler sĂ„ er sĂ„dan en her super– dobbelt usb-seriel adapter—enkelt usb-seriel adapter
Du skal lige vÊre opmÊrksom pÄ at det ikke er alle usb-seriel adaptere der virker lige godt, dem jeg linker til virker dog super
Jeg bruger usb-seriel adapter til monteringen,filterhjul og robofocus sÄ jeg har en enkelt og en dobbelt adapter siddende i min usbhub ude ved teleskopet.
Det eneste kabel jeg nu skal trĂŠkke ind i huset er et usb kabel
HĂ„ber det hjĂŠlper dig lidt
Mvh
Jacob
PS. den Heq5pro’er er ikke dĂ„rlig, jeg tog min fĂžrste 30min eksponering i aftes ved 450mm og stjernerne stĂ„r perfekt
Jacobb 2008-11-16 10:59:49 16. november 2008 kl. 12:44 #3974
mogensDeltager- Super Nova
Hej BjĂžrn
Du kan bruge en RJ11 internet ledning til forbindelsen mellem hÄndkontrol og mount.-HEQ5Pro bruger samme stik i begge ender(i modsÊtning til EQ6)Kan kÞbes hos Astronomiser eller i en forretning herhjemme.Jeg har brugt et 10 meter langt kabel til min HEQ5Pro i 2,5 Är uden nogen problemer.-Jacob nÊvner USB-hub med strÞm, hvilket mÄske er nÞdvendigt for nogle kameraer, men jeg har brugt 8 m usb til fÞrst SXV-H9 og nu Artemis 4021 og Qcam5 uden problemer.VH MogensJacob: KÞrer begge kameraer over 1 USB-ledning?Jeg bruger en til hver, men hvordan ser din lÞsning ud?mogens 2008-11-16 12:07:37 16. november 2008 kl. 14:04 #3976
jacobb- Nova
Hejsa Mogens
Ja man kan bruge et RJ11 mellem mount og hÄndkontrol, men hvis man nu vil beholde hÄndkontrollen ude ved teleskopet sÄ skal man have fat i et af de kabler jeg linkede til.
Jeg ville aldrig anbefale nogen at bruge 5-10m usb uden en eller anden form for forstĂŠrkning, jeg glemte to aftener at tilslutte strĂžm til mit hub og den ene aften virkede det fint og den anden drillede det.. (6m usb kabel)
Det kommer ogsÄ an pÄ hvilken pc man bruger, der burde ikke vÊre forskel men det er der.
Jeg kĂžrer med alt over et usbkabel, montering, Qcam5, Qcam2pro, filterhjul og robofocus.
Alt er forbundet ude ved teleskopet til min usbhub enten direkte eller via usb-seriel adapter
Mvh
Jacob
Jacobb 2008-11-16 13:08:04 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Ekstrem mange skyer' er lukket for nye svar.