Ekstrem mange skyer

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Ekstrem mange skyer

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Har det ikke vĂŠret ekstrem mange skyer her de sidste 3Âœ-4mdr. Der mĂ„ vĂŠre nogen af de gammel astrorotter der kan fortĂŠlde om det her vejrer er normalt

Er moderjoden, ved at sĂŠtte flere skyer ind for den globale opvarmning

Anonym
        • Nova

Jeg tror det er et udtryk for den Þkonomiske optur vi har vÊret igennem. Folk har fÄet flere penge og derfor kÞbt mere nyt udstyr. Alle ved at med nyt udstyr fÞlger der 1-3 ugers skyer og regn. De burde forsvinde efterhÄnden som den Þkonomiske krise sÊtter sine spor i privates Þkonomi.

Mvh

SĂžren

rigo
        Deltager
          • Super Nova

hehe perhaps

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Ja hvem skulle ikke vide det bedre end Master of the Universe.-Var det Storm P der sagde: Alle spÄr om vejret, men ingen gÞr noget ved det!SÄ kom bare igang,Master.

Nej det har vÊret a.h.t. lige siden sidste efterÄr.-Tidligere var der lÊngere perioder med klart vejr, skydÊkket er generelt taget til-det er deprimerende hvis det fortsÊtter.Dog- ingen regel uden undtagelse, vi havde 3 dage skyfrit omkring d.1,men det var vist meget lokalt.

VH Mogens

petrus
              • Main Sequence

sÄ er det klart djursland hÄber at fÄ mere en 1 eskpoConfused petrus2008-11-15 19:59:35

andreas.v
              Deltager
                • Main Sequence

jeg har lige vÊret ude. Det blev kun til nogle fÄ mÄne skitser inden skyerne og regnen kom. SÄ sidder lige og er ved at lÊgge sidste hÄnd pÄ dem.

Held og lykke til jer andre.

Kan nÊsten ikke skrive pÄ tastaturet min finger er helt frossne..

mvh andreas

jacobb
                  • Nova

F*** hvor er jeg trĂŠt af det her vejr!!

Jeg har sat op i hÄb om at jeg kunne teste lidt med en ny pc til astro, men nÊÊ nej.

Er der andre her i norden der er lidt mere heldige med vejret?

Mvh

Jacob

tommy.frank
                    • Super Giant

Ja. PĂ„ VesterbroLOL Men det blĂŠser en halv pelikan, og kors hvor er et koldtClap
                    Mvh. Tommy

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Det har vÊret meget slemt her i efterÄret, enkelte muligheder har der vÊret, men sÄ har det blÊst 10 pelikaner, eller en sky har racet ind fra nowwhere og parkeret lige i feltet.

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Det har vĂŠret blĂŠsende med regnfulde perioder siden sĂžndag. Den vejrtype er den, de fleste af os forbinder med efterĂ„r, og det er der en god grund til. SĂ„dan siger og skriver DMI. “Vi skal igennem det hvert Ă„r, nĂ„r vejret skifter fra sommer til vinter: Polarfronten flytter fra at vĂŠre mest nord for landet til at blive mest syd for landet. Med andre ord skal vi fra at ligge pĂ„ den varme side af frontzonen til at ligge pĂ„ den kolde side af frontzonen. Det sker ikke i et hug. Der gĂ„r altid et stykke tid, hvor polarfronten ligger og svinger frem og tilbage hen over landet, og i den periode mĂ„ vi affinde os med, at vejret er temmelig ustadigt, blĂŠsende og vĂ„dt”. Og gererelt sĂ„ husker vi dĂ„rligt om vejret fra Ă„r til Ă„r, netop fordi det er sĂ„ omskiftleligt her i lille Danmark. Der er altid Ă„r hvor vejret synes at vĂŠre mere dĂ„rligt end andre Ă„r. Og i dette efterĂ„r isĂŠr. Men vejrbetingelserne er generelt blevet hĂ„rdere pĂ„ kloden. Nu har jeg ikke langt til arbejde og de sidste par gange med lidt sol har jeg vĂŠret hjemme i middagspausen og tage billeder af Solen i mellem skyerne (og kommet for sent pĂ„ arbejde igen Confused). NĂ„r det sĂ„ er fyraften er Solen ved at gĂ„ ned! Cry Ja, det er noget lortevejr vi har i Danmark. PĂ„ den anden side glĂŠder man sig desto mere nĂ„r det hele gĂ„r op i en hĂžjere enhed. Selvom det efterhĂ„nden er ved at vĂŠre sjĂŠldent.Unhappy

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jacobb
                          • Nova

Tjaa, man husker nok lidt dÄrligt..

Men pĂ„ den positive side sĂ„ fik jeg da testet den nye “gamle” bĂŠrbare som jeg har anskaffet mig til astrobrug.

Den kÞrer super og jeg er nu nede pÄ at have kun et kabel mellem pc og teleskop

Mvh

Jacob

bjoern.andersen
                            • Main Sequence

hej

Det er jo en fornĂžjelse at lĂŠse om alle de spĂŠndende ting man kan gĂžre med en pc – en god opstilling og et teleskop + kamera etc.

Jeg har kigget en del pĂ„ stjerner etc i mange Ă„r, men har nu taget “springet” og anskaffet en HEQ5PRO SKYSCAN til brug sammen med mine div. teleskoper.

Jeg har en 6″ TAL2 Newton, en 120 mm Skywatcher refraktor samt en 102 mm MakCass.

Jeg vil bruge mit Canon EOS400D til astrofoto sammen med teleskoperne, sÄ det bliver sjov.

Jeg har ogsÄ et NextImage CCD (Planetary) kamera som skal prÞves som guidekamera hvis det er lysfÞlsomt nok.

Der dukker jo et hav af spÞrgsmÄl op, men det er rart at der er sÄ mange som giver fine henvisninger/oplysninger til rigtig mange ting, men det er indtil nu ikke lykkedes mig at finde oplysninger om:

1: Hvor lange kabler kan man have mellem opstillingen og PC’en (SĂ„ man kan sidde indendĂžrs)

2: Hvad er den bedste forbindelsesmetode mellem HEQ5PRO’en og PC’en – og hvor lange kabler kan man bruge.

3: Er der andre ting man skal vÊre opmÊrksom pÄ?

For at kunne sidde inde i varmen, vil afstanden til opstillingen vĂŠre ca. 7-10 m.

Jeg glĂŠder mig til en god debat om detteSmile

jacobb
                              • Nova

Hejsa BjĂžrn

Tillykke med din Heq5pro, den skal du nok blive rigitg glad for, jeg har haft min i et Ă„r nu og den kĂžrer bare

Man kan fĂ„ lange serielle kabler til din montering — lange serielle kabler fra astronomiser

Men sÄ rammer du nok et problem med lÊngden pÄ dit usb kabel, allerede med usb kabler pÄ 3m+ kan man fÄ problemer.

Du skal jo nok have et usbhub, sÄ hvis du sÞrger for at det er et powered usbhub ude ved teleskopet, altsÄ et der lige fÄr et strÞmstik bagi sÄ kan du godt trÊkke 10m.

Hvis du vil undgĂ„ flere lange serielle kabler sĂ„ er sĂ„dan en her super– dobbelt usb-seriel adapterenkelt usb-seriel adapter

Du skal lige vÊre opmÊrksom pÄ at det ikke er alle usb-seriel adaptere der virker lige godt, dem jeg linker til virker dog super

Jeg bruger usb-seriel adapter til monteringen,filterhjul og robofocus sÄ jeg har en enkelt og en dobbelt adapter siddende i min usbhub ude ved teleskopet.

Det eneste kabel jeg nu skal trĂŠkke ind i huset er et usb kabel

HĂ„ber det hjĂŠlper dig lidt

Mvh

Jacob

PS. den Heq5pro’er er ikke dĂ„rlig, jeg tog min fĂžrste 30min eksponering i aftes ved 450mm og stjernerne stĂ„r perfekt

Jacobb2008-11-16 10:59:49

mogens
                              Deltager
                                • Super Nova

Hej BjĂžrn

Du kan bruge en RJ11 internet ledning til forbindelsen mellem hÄndkontrol og mount.-HEQ5Pro bruger samme stik i begge ender(i modsÊtning til EQ6)Kan kÞbes hos Astronomiser eller i en forretning herhjemme.Jeg har brugt et 10 meter langt kabel til min HEQ5Pro i 2,5 Är uden nogen problemer.-Jacob nÊvner USB-hub med strÞm, hvilket mÄske er nÞdvendigt for nogle kameraer, men jeg har brugt 8 m usb til fÞrst SXV-H9 og nu Artemis 4021 og Qcam5 uden problemer.

VH Mogens

Jacob: KĂžrer begge kameraer over 1 USB-ledning?Jeg bruger en til hver, men hvordan ser din lĂžsning ud?

mogens2008-11-16 12:07:37

jacobb
                                  • Nova

Hejsa Mogens

Ja man kan bruge et RJ11 mellem mount og hÄndkontrol, men hvis man nu vil beholde hÄndkontrollen ude ved teleskopet sÄ skal man have fat i et af de kabler jeg linkede til.

Jeg ville aldrig anbefale nogen at bruge 5-10m usb uden en eller anden form for forstĂŠrkning, jeg glemte to aftener at tilslutte strĂžm til mit hub og den ene aften virkede det fint og den anden drillede det.. (6m usb kabel)

Det kommer ogsÄ an pÄ hvilken pc man bruger, der burde ikke vÊre forskel men det er der.

Jeg kĂžrer med alt over et usbkabel, montering, Qcam5, Qcam2pro, filterhjul og robofocus.

Alt er forbundet ude ved teleskopet til min usbhub enten direkte eller via usb-seriel adapter

Mvh

Jacob

Jacobb2008-11-16 13:08:04

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 29 i alt)
                                • Emnet 'Ekstrem mange skyer' er lukket for nye svar.