Eksponering

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Eksponering

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 48 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg har læst lidt omkring på nettet om folks tanker omkring eksponeringstider og chipvarme.

Imidlertid tænker jeg på mit eget kamera – det er et alm. DSLR.

Jeg har netop købt et lille guidecam, og tænker nu på at lave laaaange eksponeringer med mit DSLR. Men hvad tænker i? er der en “grænse” for hvor længe man bør eksponere før der er risiko for varmeskade på chippen?

Jeg glæder mig nemlig til at kunne eksponere 10min eller mereWink

xplode
      Deltager
        • Nova

Ingen fare med overoppheting med temperaturene vi er utsatt for her i skandinavia

jakob1234
        Deltager
          • Nova

ok – jeg troede bare man skulle være obs på det når ekspo blev mere end 10min 🙂

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Hej Jakob,

Nej det der er tale om er varmen fra kameraet giver støj i billedet – en støj der bliver tydeligere og tydeligere jo længere eksponeringstiden er. Ofte vil der optræde en lille ring i et hjørne eller langs en af kanterne på billedet når man når over de 6-10 minutter på et DSLR – det er varme signaturen fra udgangsforstærkeren på sensoren.

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Ok, det giver mening – kan man modvirke denne støjring med sine darks, ganske som normal støj udligning?

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Ja det er helt standard, normalt ikke noget stort problem.
                Men hvis baggrundsværdierne går hen og bliver for høje kan det blive svært. Der skal normalt mange darks til – og med lange eksponeringstider løber den del op.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Eksponering' er lukket for nye svar.