Eksperimenter med ASAcorrector!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Eksperimenter med ASAcorrector!

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 8 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 23 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Sålænge vi venter på mørke nætter, kan det godt komme over en, at lege og eksperimentere lidt med tingene imens.

Til min nyligt modtagne Boren-Simon fulgte der som bekendt en hundedyr ASA Reducer/Comakorrektor med. Det man her betaler for, er at man kan reducere med faktor 0,73 og stadig have bittesmå stjerner ud til kanten.

Noget som ikke er let at lave til en Newton, uden at det koster. Men så kunne jeg selvfølgelig ikke lade være med at hive den over i min SW-ED80 Refractor – bare for at se om det nu var helt fjollet!

Jeg tog et billede fra Løverodde over mod Enstedværkert, og jeg havde ikke forventet noget særligt. En linsekikkert er trods alt noget andet end en spejlkikkert, og jeg mener da der skal korrigeres noget anderledes! Derfor var jeg noget forbløffet over, at den tilsyneladende også kan bruges her. Jeg ved imidlertid godt, at der skal et stjernebillede til, for at se om stjernerne også vil være runde ud til kanten her – men det får vi se til den tid! I det mindste synes jeg da disse dagslysbilleder ser fornuftige ud.

Så hvis det holder – bliver det ligeledes rigtig sjovt at tage widefield med min SW-ED80 fremover!

Det første er uden korrektor og det næste med!

Mvh.johannes2013-07-04 16:10:51

habo
      Deltager
        • Super Giant

Hvis du kan stå på Løverodde og tage disse billeder af Enstedværket, så tror jeg da det er værd at investere i en ASAcorectorAngry

Anonym
          • Super Nova

Hans – ulempen ved ASAkorrektoren er jo desværre dens pris. For de samme penge kan du købe en kajak – og så kan du da sejle derover! Det er selvfølge kun fordi, den nu engang er en vigtig del af en Boren Simon, at jeg har den! Men kunne man nu bruge den på to så forskellige teleskoper, bliver det hele jo pludselig meget mere spiseligt!

Men Hans – du har selvfølgelig helt ret – det er naturligvis Skærbækværket jeg mente! Min fejl !!!!!

Mvh.

johannes2013-07-04 18:02:27

morten
          Deltager
            • Super Nova

ASA korrektoren er svær fordi den er følsom for tilt, og for kollimering. Har aldrig rigtigt forstået at de Boren og Simon er blevet krediteret med et navn på et teleskop. Det eneste de gjorde var at sætte en Keller reducer på en hurtig newton med et godt spejl, og så poste nogle billeder med hype om hvor mange billeder man kan tage på en nat.

Den der har fundet på designet er phillip Keller. ASA samler bare hans design,og står for salget. Optikken slibes hos lomo i Rusland…

Når det lykkes at få alignet billedplan og chip tegner systemet fantastisk.

Tilføjelse: gsm faktor 8 for denne postmorten2013-07-06 18:26:25

Anonym
              • Super Nova

Hej Morten.

Du har ret mht. tilt osv. Men hvis ellers du har en god newton med et godt okularudtræk, samt at det hele er bygget specielt til denne opgave – så synes jeg nu ikke det er så svært at have med at gøre. Du har nok også ret mht. til hvem der skal krediteres – men det er jeg nu også ligeglad med – bare det virker. Det som nok også gør det lidt lettere i mit tilfælde, er at jeg med vilje og efter rådgivning, har lagt ud med et primært F5 system istedet for F4. At jeg så kun havner på F3.6 er alt andet lige en fordel, når jeg gerne vil gøre brug af mine filtre – og stadigvæk er det så rigeligt lysstærkt til mit formål.

Men det er rigtigt, at jeg for en tredjedel af prisen, blot kunne have købt en alm. newton i F4 og så nix weiter!

Dog ingen tvivl om, at jeg tror på ideen her – selvom det er dyrt! Se Asa og Takahashi laver selv noget tilsvarende – men piller du de respektive korrektorer ud – står du stadig med en ordinær newton, om end i god kvalitet!

Mvh.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Eksperimenter med ASAcorrector!' er lukket for nye svar.