› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Einsteins kors – en umulig opgave?
Tagget: ATM, high resolution, teleskop
- Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 4 måneder siden af tom. This post has been viewed 1510 timesa. This post has been viewed 1510 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. november 2017 kl. 20:04 #314131
lindhardDeltager- Super Nova
Regnen vælter ned udenfor, som den har gjort det i nogle dage, så tiden går med at rydde op i bunkerne.
Her fandt jeg en note om Einsteins kors, som jeg havde på listen over ting, jeg ville se. Jeg har derfor samlet lidt information, og må nok erkende, at det ikke bliver fra observatoriet her i udkanten af Esbjerg, at korset kommer på trofæ-listen.
Einsteins Kors er en quasar, som ligger ca. 8 milliarder lysår væk. Den ser ud som fire stjerner, fordi lyset fra den på vejen til Jorden passerer forbi kernen i en galakse.
Det er 14.- 15- mag PGC 69457, som ligger ca. 400 millioner lysår væk.
Hvis du kan finde denne lille plet, kan du begynde at kigge efter korset.
Quasaren ses som fire adskilte objekter, alle svagere end mag. 17. For at se dem, skal du mindst have en 18” kikkert, påstås det, foruden den mørkest mulige himmel og superseeing.
Øjnene skal være helt mørketilpassede. Brug så stor forstørrelse som muligt.
Fok, der har set korset, siger at det er fire små lyspletter inde i galaksen. Kig efter den klareste konponent A først. I 24” kikkerter og større kan de enkelte komponenter skimtes hver for sig.
PGC 69457 ligger på RA 22h 40m 30.3 s og Dec 03˚21’31”, hvis nogen vil kigge.
Hubbles billede viser korset i forhold til galaksens kerne. Nord er ned og øst til højre
Afstanden mellem A og B er under 2”. Magnituden på Komponenterne: A=17.4, B=17.4, C=18.4, D=18.7.
Det er noget nemmere at fotografere korset.
Feltet i en 18” ved 94x. Diameter på cirklen er 44′. HD-stjernerne er mag 8.-9. Nord er ned og øst til højre
Maurice Gavin fra London har fotograferet korset med en 12″
Her er korset taget med en 22″
og her en 25″.
Billederne har jeg hugget rundt om på nettet.
mvh
Lars26. november 2017 kl. 20:13 #314132
Frank LarsenModerator- Super Nova
Det må blive et observationsmål for næste års starparty hvis vi kan få nogle af de store kikkerter derud.
Men interressant at Maurice Gavin har gjort det med en 12″ – ku være sjovt at forsøge selv hjemme fra Taastrup. Bliver ikke nemt 🙂26. november 2017 kl. 21:41 #314134
henrik.schneiderDeltager- Nova
Spændende opgave.
Jeg har meget længe tænk om ikke man kunne lave et teleskop bestående af 3 hovedspejle f.eks. 8″
Placerer dem med en afstand på 100cm og så justerer dem så de har fælles brandpunkt.
Derved vil man teoretisk få en kikkert med en opløsnings grad som en 40″ kikkert men til en noget anden pris.
hmmm, det er nok ikke lige et projekt som nås iår 😉
27. november 2017 kl. 16:55 #314163
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg har meget længe tænk om ikke man kunne lave et teleskop bestående af 3 hovedspejle f.eks. 8″
Placerer dem med en afstand på 100cm og så justerer dem så de har fælles brandpunkt.
Derved vil man teoretisk få en kikkert med en opløsnings grad som en 40″ kikkert men til en noget anden pris.
Det kan man sagtens. Man skal bare sørge for, at brændvidderne er 100% ens (og jeg mener 100%!) og at spejlene kan holde den indbyrdes position og fokus med en afvigelse mindre end 1/4 af lysets bølgelængde… Kan man det, kan det sagtens lade sig gøre.
For amatører vil det nok være VÆSENTLIGT billigere, at købe et 40″ spejl…
Thomas, Bornholm
27. november 2017 kl. 17:01 #314166
astrojensenDeltager- Neutron star
Det må blive et observationsmål for næste års starparty hvis vi kan få nogle af de store kikkerter derud.
Men interressant at Maurice Gavin har gjort det med en 12″ – ku være sjovt at forsøge selv hjemme fra Taastrup. Bliver ikke nemtHimlen over Kompedal er – eller kan være – mørk nok, til at vi burde kunne se den i Rafael’s 30″, men spørgsmålet er, om seeingen er god nok, så billedet ikke bare er en udtværet klat.
Maurice Gavin bor i London og har en ekstremt lysforurenet himmel. Han kan kun se en håndfuld stjerner med det blotte øje, har han ofte berettet på CloudyNights. Kan han gøre det med en 12″ derfra, kan man også gøre det fra Tåstrup.
Thomas, Bornholm
27. november 2017 kl. 21:31 #314189
spatzekDeltager- Super Giant
Galaksen kan jeg nok godt støve op med min C14 på en god nat, men derfra stopper festen nok. Jeg har f.eks ikke positivt set centralstjernen i M57 i min C14, selvom jeg måske en enkelt nat måske måske har set den. Jeg har set den i en 20″ og rimeligt “nemt” i en 25″. Med direkte syn hele tiden i en 36″. Og jeg vil tro, at foruden rigtig god seeing, så er de fire stjerner sværere at se end centralstjernen, så måske en 30″. Men lad os se på det….
6. november 2018 kl. 09:59 #319476
tom.aDeltager- Super Giant
Jeg kiggede efter Einstein korset natten mellem lørdag og søndag, med en 20″ dobsonian. Forholdene var middelmådige, da nattenhimlen var ret lys, måltes til 21,33 mpsas i zenit (normal 21,45), endvidere var der en hel del lufturo.
Den linsende galakse var nemt fundet, et par korte stjernehop fra “Water Jar” i Vandmanden. Ved laveste forstørrelse 73x var galaksen ikke synlig, men ved 203x var den nem at fastholde ved indirekte syn 203x. Højere forstørrelse, 283x, viste et svagt stjernelignede centrum. Jeg prøvede også højere forstørrelser 363x og 500x, men dette gav ikke flere detaljer og et kig på nogle nabostjerner viste at lufturoen var meget generende.
Fordi de fire billeder af quasaren er så tæt sammen, så er lufturoen alt afgørende for en succesfuld observation, så jeg forsætter med at prøve 🙂
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/ -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.