EGHD Film on Corector Lens

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EGHD Film on Corector Lens

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af densj. This post has been viewed 123 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

densj
    Deltager
      • Moon

Hej Alle Celestron EGDE HD ejere

Jeg opdager, at der langsomt har sat sig en film bag på korrector linsen

Ses tydeligt med LED lys

Mistanken går på, at damp fra smøremidlet fra baflen/fokus eller maling inde i tubus har sat sig på overfladen af korektorlinsen.

Har i kontrolleret jeres EGHD for nylig?

For et år siden så jeg i dagslys et regnbuelus skær (ligesom olie på vand) når jeg kikkede igennen korrektorlinsen, men nu ligner det en svage tåge eller dug indvendig på korektor linsen.

Nogen på claudu nights har også problemet: og har pillet korrektor af og renset den.

Celestron er Tavs omkring det.

Claudy Nights har en tråd:

http://www.cloudynights.com/topic/521722-my-edge-hd-corrector-has-a-film-on-the-backside-of-the-corrector/page-2

Hvad har I opdaget eller I gjort?

mvh

Søren Jessen
      4340
      Sjælland

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Jeg har et tilsvarende problem med min LX200ACF. Her er hovedspejlet dækket af en mælket hinde. Corrector pladen ligeså, men i meget mindre grad.

Jeg ved at ham der solgte mig den købte en ny mindre tubus – og han fik så samme problem.
        Vi mistænker at det kunne være miljøet (træbeskyttelse) i observatorierne der kunne forårsage det. men ingen tvivl om at smøremidlet ganske sikkert damper af. accellereret af høje temperaturer om dagen i et varmt observatorie.

densj
        Deltager
          • Moon

Hej Frank

Min gamle C-11 har aldrig haft det problem

ligeså med foreningens C14 Classic

de har begge bagt i solen med H-Alpa filter gennem mange år.

De nye EGHD 14 er jo lukket system og fabrikanten bør jo advare hvis varme er et problem. Skal smøringen udskiftes og spejle samt corrector linse adskilles og renses, er det en opgave importøren bør håndtere sammen med fabrikanten.

Nu er Celestron tavs og undviger åbentbart sit produktions ansvar.

Regner de mon med, at brugerne selv adskiller udstyret?

-den går bare ikke!!!

Fastarsystemet er enormt justerings kritisk og uden kalibrerings værktøj er man ilde ude.

Jeg har haf affugter i observatoriet hele vinteren og det er isoleret mod solvarme.

At sende en C14 til USA vil være en kostbar sag og måske skal den tilbage til Kina?

Jeg ser det som en ombyttersag, udstyret med et nyt afprøvet smøremiddel.

Hvad mener du og I ?

Søren Jessen
          4340
          Sjælland

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Søren

Skal du tilbage til Baader igen? Jeg sagde jo at du skulle have beholdt Zeiss’en

Hilsen Claus

densj
            Deltager
              • Moon

Hej Alle

Min EGDE HD 14 har været hos Baader I Mammendorf

Quich retur håndtering med UPS,som Baader sørgede for.

De rensede corrector linsen, men spejlene var OK

Det blev ikke fastslået hvad hinden bestod af, men det var IKKE kommet fra smøremidlet.

Det antages, at det er den indvendige maling i tubus der har dampet gas af

på linsen. Det frarådes derefor at tubus kommmer op i temperatur de første år i levetiden. Problemet er set før.

OTA kom op i testbænken og blev justeret.

Det hele tog mindre end en uge. og jeg har den tilbage.

Jeg venter nu på at det nymalede observatorium tørrer ud i sommervarmen, før jeg installer EGHD’en i efteråret.

I ventetiden er det så H-Alpha med Daystar på min 6″ refraktor.

densj2016-06-23 12:55:41

Søren Jessen
              4340
              Sjælland

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hej Søren

Det var da god og hurtig service

Hilsen Claus

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Tillykke Søren med det gode resultat af turen til Baader.

Maling der tørrer og optik er aldrig en god kombination. Lad det altid tøre så længe at der ikke kan duftes noget som helst.
                  Sidste sommer, da jeg havde kuplen helt tømt og lavede ny søjle, malede jeg min kuppe indvendigt for første gang siden 2007. Der brugte jeg oliebaseret maling, og det lugtede længe.

Min C14 XLT har ingen spor af film på korrektoren, ej heller min C11 eller C8….
                  Der var vist også en historie på Cloudynights med noget afdampning af smøremiddel fra baffel….. Eller var det den sorte maling på indersiden??

Det med temperaturen… Hmmm… I USA, f.eks Californien og Arizona etc. bliver det meget varmere end her… Lyder lidt som en søforklaring.

mvh
                  Jens

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

densj
                    Deltager
                      • Moon

Tak Jens

Link:

Jo jeg læste dem også

Trist at Celestron ikke udvider garantiperioden, når det er en designfejl og svaghed i kvalitetskontrollen.

Det ligner, som beskrevet, det man kender fra bilfabrikkerne.

Jeg håber bare at Baaders udtalelse om ,at det ikke sker igen, er betrykkende.

Jeg venter dog med brugen til det kølige efterår.

Skal man nu om sommeren have køling i observatoiet og affugter i vinterhalvåret.

Baader’s eget observatorium i Mammendorf har klimaanlæg

Det bliver kostbart i El-udgift.

Mvh

Søren

Søren Jessen
                      4340
                      Sjælland

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'EGHD Film on Corector Lens' er lukket for nye svar.