Edderkopper

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Edderkopper

• Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af viggo. This post has been viewed 118 timest. This post has been viewed 118 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Hej alle

Så er det ved at være Ederkoppe tid hvor vi om morgen træder ud af døren og lige ind i et stort Ederkoppespind der smyger sig rundt i hele ansigtet “Dejligt” så jeg levere lige et par stykker til den komne sæson.

mvh Finn

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Er der så en eller anden som kan artsbestemme dem? Har selv haft en stor klump af præcis de samme.

Mvh. Viggo.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Krybius Ottebenius.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Det er mere irriterende, når de klækker i observatoriet

Nu er der støvsuget to gange i observatoriet. De små bæster laver spind

fra topvinduet og ned på toppen af tubus.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

troels
              • Planet

Nu er det faktisk svært, selv for eksperter, at artsbestemme sådan en flok nyudklækkede spindlerunger. Kan vi få et familiebillede, hvor mor også er med?
              Ja, det er jo desværre ikke sikkert, at farmand er iblandt os mere.

Venlig hilsen
              Troels

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

Det er korsedderkopper (Araneus diadematus) — de små kan kendes på, at de stadig har “sort ble” på

De klækker her i starten af Juni — senere i år, end de plejer, pga det f#%¤¤&*!! kolde vejr !

Allan

landbo
                Deltager
                  • Nova

Dem må du se og og blive gode venner med samt få opdraget ordenteligt inden de flytter indendørs.

Men, nej’e hvor er de nuttede.

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

De der edderkopper må være danske. Jeg har aldrig seet noget slikt her i nord (gudskjelov!) Shocked

Mvh,
                    Bjørn

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej igen

Allan du har ret det er Korsedderkopper fandt lige en artikkel om dem http://www.vestrehus.dk/dyresider/Korsedderkop.htm nemt at huske det at de har sort Ble på

Og så står der i artiklen at den kan spises ” Smagen er mild og Behalig ” Velbekomme siger jeg bare

mvh FinnFinn2015-06-23 07:09:46

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

Jo tak, Finn —

Det er min kone (biolog og naturvejleder i Allerød),

der har lavet dét website — og prøvesmagt edderkopperne

Ellers er hun nu – relativt – normal…

Allan

Allan_Dystrup2015-06-23 07:30:31

Finn
                        Deltager
                          • Neutron star

Okay Allan, frisk pige må man sige der er jo ikke mange Piger der lige går i lag med Edderkopper, de fleste er jo skræmt fra vid og sans når de ser en.

Men det kan da godt være man skulle tage mod til sig og prøvespise en af dem

mvh Finn

allan_dystrup
                          Deltager
                            • Nova

Jo, hun var nu heller ikke så kry, dengang – for mange år siden – da jeg mødte hende på biologistudiet…

Men så købte jeg en STOR fugleedderkop til hende, og derfra gik det kun fremad

Vi lavede senere speciale sammen i springedderkoppernes biologi (Salticus Scenicus) i et laboratorium langt ude i en dansk urskov ved Tystrup sø.

Her slap fugleedderkoppen i øvrigt løs en mørk aften i et gevaldigt tordenvejr — men det er en anden historie…

Allan

PS: sådan en stor, fed hun-korsedderkop med rogn skulle i øvrigt smage lidt henad hasselnødder, siger hun. Den er nok fuld af gode kalorier og vitaminer — men jeg må indrømme, at jeg er for stor en kylling til at kunne udtale mig på baggrund af personlig erfaring…

Men når Noma nu kan servere orange-myrer og vel også snart friturestegte græshopper, så… why not ?

AllanAllan_Dystrup2015-06-23 07:51:00

viggo.t
                            Deltager
                              • Super Giant

Hej Finn og Allan.

Tak for info. Kors i ….. Så har jeg mange korsedderkopper. Men nuttede er de da når de sidder og putter sig.

Mvh Viggo.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Edderkopper' er lukket for nye svar.