ED/APO til Astrofoto

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER ED/APO til Astrofoto

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af Anonym. This post has been viewed 245 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

dk01888
    Deltager
      • Planet

Hej,

Er der nogen der har erfaring/viden om de to nedenstående teleskoper mht. til deres evner inden for deepsky/widefield astrofoto med DSLR. Vil jeg meget gerne kende anbefalingerne ang. hvilket der er det bedste. Og evt. også sammenlignet med (Meade 80mm ED-APO (499£))

Skywatcher Equinox 80 (370£)

EVOSTAR-80ED DS-PRO (450£)

Prismæssigt ligger de tæt på hinanden (UK priser) hvis man teger det medfølgende udstyr i ed

Og et tillægsspørgsmål, er der nogen der kender pris niveau’et i Kina og Hong Kong i forhold til de ovennævnte UK priser ?

På forhånd mange tak

henrik
      Deltager
        • Nova

Equinoxen har jo et lavere f/forhold end ED80’eren; hhv. f/6,25 vs. f/7,5.

Jeg VED ikke helt om DS’en har samme optiske kvalitet som den “gamle” ED80PRO, men den er/var efter min mening en af de bedst farvekorrigerede og kontrastrige modeller på markedet i den prisbilligere ende.

Jeg har godt nok en DS lige her, men vejret har jo ikke været til de store test’s

Dens gode kvalitet er jo så også på bekostning af den længere brændvidde og større f/forhold. Visuelt ville jeg i alt fald anbefale den.

Fotogtrafisk er så en andne sag, for hvor stort synsfelt vil du have, og kan du evt. leve med lidt koma i hjørnerne, eller er du perfektionist?

For det skal også nævnes at mens PRO’en kan klare sig uden fieldflattener, har stort set alle de korte (~<f/6) ED’ere uanset mærke gavn af en, og det lægger jo lige lidt oveni prisen, hvis du er nøjeregnende.

Meaden (som er identisk med Astro Professional’s) har ikke fået så god kritik på cloudynight som man kunne have håbet, når nu den har 3 linser.

De Hong Kong forhandler priser jeg har set er ikke meget billigere end andre steder, men lige Hong Kong ér jo også et dyrt område. Jeg vil tro du kan finde billigere priser andre steder i Kina end lige Hong Kong.Henrik2009-01-25 23:14:52

dk01888
        Deltager
          • Planet

Tak for svar Henrik.

Jeg tror godt at jeg kan leve med lidt koma til at starte på, jeg er pt. ultra begynder om jeg bliver perfektionist, må tiden vise Smile

Jeg er ude efter et teleskop, hvor jeg kan begynde at drage mine erfaringer foto mæssigt, men som på sigt kan bruge til at producere gode billeder, og ja, naturligvis skal evt. nødvendigt ekstra udstyr tages i betragtning. Er der nogen speciel grund til at Equinoxen er billigere end PRO DS i UK, mens det modsatte ser ud til at ville gøre sig gældende i DK ?

Mht, til Kina, skal jeg ud over Hong Kong, også til Beijing, ShenZhen og DongGuan, men før jeg skal til Kina er jeg en smut tur i London. Derfor kunne det være sjovt at kende pris niveauet.

Anonym
            • Nova

> For det skal også nævnes at mens PRO’en kan klare sig uden
            fieldflattener, har stort set alle
            > de korte (~<f/6) ED’ere uanset
            mærke gavn af en, og det lægger jo lige lidt oveni prisen,
            > hvis du er
            nøjeregnende.

Det er kun med små chips. Min gamle Skywatcher 80ED havde en del aflange stjerner med mit DSLR og bla at der ikke fandtes en velegnet flattener (på det tidspunkt, ved ikke nu), gjorde at jeg skiftede den ud.

Søren

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'ED/APO til Astrofoto' er lukket for nye svar.