› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › ED Refraktor til solteleskop
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 303 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. april 2015 kl. 07:06 #132596
RudiDeltager- Neutron star
Kan det lade sig gøre at konvertere en almindelig linse teleskop til et H-alpha teleskop?
Kan man f.eks sætte et H-alpha filter på en INED 70? Og hvis ja, kan det så overhovedet betale sig sammenlignet med at købe et rigtigt sol teleskop?
/Rudi B. Rasmussen
23. april 2015 kl. 07:31 #132597
Anonym- Nova
Du kan købe en Quark og sætte bagpå.
23. april 2015 kl. 10:41 #132600
spatzekDeltager- Super Giant
Som Madsen siger, så køb en Quark og sæt bagpå, alt er indbygget, skal ikke gøres mere.
De fleste vælger det gode og nemme løsninger fra Coronado og Lunt. I mit tilfælde valgte jeg for mange år siden at investere i en 0.6Å filter fra Daystar (hedder nu SE serien), der i båndbredde ligger mellem dobbelt- og enkeltstakkede frontfiltre.
Når jeg i valget af filter i sidste ende fravalgte et Coronado 90mm teleskop, så var det, at med Daystar filtreret, kan jeg montere det på hvad som helst teleskop, bare det holder anvisningerne. Så pt. kører jeg med en 127mm refraktor (almindelig Bresser), der giver fremragende solobservationer. Næste projekt bliver måske den franske model med en specialsyet udgave af en 8″ Celestron Edge.
Så har man først valgt denne vej med de mere nørdede bagmonterede filtre, så er der “fri” leg. Jeg ved godt, at man med modificeringer osv. kan fremtrylle noget lignende med de andre mærker, men der er masser af links og gode råd – derude. Et foto med min Bresser og filteret bagpå. Den kræver en 2,5X Powermate og et UV/IR cut filter.
23. april 2015 kl. 13:44 #132609
allan_dystrupDeltager- Nova
madsen wrote: Du kan købe en Quark og sætte bagpå.
Lige et par ting at være OBS på mht’ Quark’en :
* dens 4.2X telecentriske barlow giver bedst bandpass omkring F7 (Daystar angiver F/4-9)
optimal bandpass er essentiel for foto, — af lidt mindre betydning ved visuelt brug
* refraktorer på 80-100mm apertur kan klare sig med et UV/IR-cut filter i diagonalen;
større refraktorer kræver et (dyrt!) ERF-filter foran objektivet
* hvert tunings-step kræver 5-10 minuter til at varme op
/ Allan
4. august 2015 kl. 09:28 #135167
RudiDeltager- Neutron star
Allan_Dystrup wrote:
Du kan købe en Quark og sætte bagpå.
Lige et par ting at være OBS på mht’ Quark’en :
* dens 4.2X telecentriske barlow giver bedst bandpass omkring F7 (Daystar angiver F/4-9)
optimal bandpass er essentiel for foto, — af lidt mindre betydning ved visuelt brug
* refraktorer på 80-100mm apertur kan klare sig med et UV/IR-cut filter i diagonalen;
større refraktorer kræver et (dyrt!) ERF-filter foran objektivet
* hvert tunings-step kræver 5-10 minuter til at varme op
/ Allan
Mht til pkt 2, vil det så sige at jeg til en INED70 kan “nøjes” med et lille H-Alpha filter a-la dette: H-Alpha. Og det skal vel sættes foran diagonalen for ikke at svitse dennes coating af?
rudibr 2015-08-04 09:29:40 /Rudi B. Rasmussen
4. august 2015 kl. 11:05 #135171
klausDeltager- Moon
Ikke helt enig – og det er Daystar heller ikke…
Daystar angiver, at det er tilstrækkeligt med et UV/IR cut filter foran diagonalen ved apertur under 120 mm. Jeg bruger det her: BA2459210A før diagonalen på min INED70, og et frontmonteret Baader D-ERF på min ES 127 mm.
Jeg ville nok overveje et frontmonteret filter, hvis aperturen nærmer sig 100 mm, men jeg er tryg med et filter på diagonalen ved 70 mm (og kvalitetsmæssigt fungerer det også fint).
Klaus 2015-08-04 11:43:50 4. august 2015 kl. 13:33 #135178
spatzekDeltager- Super Giant
Det bedste er altid til bagmonterede filtre det som Dennis beskriver, sat foran objektivet.
Næstbedste løsning er UV/IR cut filteret, der skal være første filter før alt andet, dvs. foran diagonalen, hvis f.eks. Quarken sidder bag diagonalen og omvendt, hvis Quarken er det første.
Med hensyn til Quarken, under 80mm ingen ekstra filtre og mellem 80-100 mm så et UV/IR filter. Over 100mm et frontmontreret præfilter.
Jeg kører selv med UV/IR filter på min 127mm – her foran en 2,5X Powermate. Gør det kun (penge også) fordi, at jeg observerer visuelt og kan smække låget på, når jeg ikke kigger. Dermed har jeg noget kortere sessioner end den typiske astrofotograf.
Og husk, at man ALDRIG kan benytte sig af det nævnte H-Alpha filter, som er linket til. Det er et nattefilter, der bruges til astrofotografering. Det er slet ikke i nærheden af de båndbredder, der kræves til Solen. De er livsfarlige at lege med, hvis man ikke ved, hvad det vil sige at observere med “rigtige” solfiltre.
Spatzek 2015-08-04 13:34:06 4. august 2015 kl. 14:27 #135181
allan_dystrupDeltager- Nova
rudibr wrote: … vil det så sige at jeg til en INED70 kan “nøjes” med et lille H-Alpha filter a-la dette: H-Alpha.
***NEJ***
Et H-alpha CCD “nebula” filter har typisk en båndbredde (FWHM: Full-Width at Half Maximum) på: 30-100 Ångstrøms (Baader ~65Å);
For at kunne se H-alpha detaljer i solens kromosfære kræves en båndbredde (FWHM) på < 1 Ångstrøm.
Dette kan kun opnås med et Ha-etalon filter (Fabry-Pérot interferometer) kombineret med et block-filter
— eller nogle væsentligt dyrere, specialicerede teknikker.
Et CCD Ha-filter placeret efter et hvidtlys filter (Baader eller Herschel) vil i bedste fald blot vise en svag rød soldisk.
Et CCD Ha-filter anvendt uden et hvidtlysfilter som ERF (energy rejection) vil potentielt kunne ødelægge øjet.
Allan
Update :
Nå, jeg kan se, at det er det samme Spatzek skriver ovenfor —
men det er vigtigt, så undlad at eksperimentere med smalbånds
CCD-filtre til H-alfa — de er alt for bredbåndede til solen !!
Allan_Dystrup 2015-08-04 14:35:18 4. august 2015 kl. 18:00 #135192
RudiDeltager- Neutron star
Ok, mange tak for svar allesammen. Grunden til at jeg spurgte, er at jeg ville gøre det så simpelt og billigt som muligt. Men jeg vil jo heller ikke gamble med mine kameraer og da slet ikke med mine nethinder
Som Madsen og Spatzek skriver er det nemmeste nok en Quark. Jeg skriver den på ønskelisten
rudibr 2015-08-04 18:01:04 /Rudi B. Rasmussen
4. august 2015 kl. 19:58 #135195
klausDeltager- Moon
Ja, man skal ikke gå på kompromis med sikkerheden ved solobservationer – og læg mærke til at Spatzek “smækker låget på”, når han ikke kigger!
Daystar angiver nemlig, at man med Quark kan undlade ekstra filter ved apertur under 80 mm, når man ikke bruger tracking mount.
Dvs. når man følger solen i længere tid, bør man altid bruge et filter (på diagonal eller frontmonteret afhængig af apertur). Og et frontmonteret er dyrt – det jeg bruger til min 127 mm, koster mere end selve teleskopet!
Med begge teleskoper har jeg i øvrigt problemer med at holde Quarkens temperatur nede over længere tidsrum, så jeg skulle måske overveje at gøre ligesom Spatzek…
4. august 2015 kl. 20:39 #135196
RudiDeltager- Neutron star
Kan man ikke aktiv køle på den et sted?
/Rudi B. Rasmussen
4. august 2015 kl. 22:27 #135203
klausDeltager- Moon
Det vil nok være problematisk, idet Etalonen i Quarken opvarmes for at styre bølgelængden, som slipper igennem (iflg. manualen til 100-150°F). Man kan justere bølgelængden lidt op eller ned i trin på 0,1 Å, hvorved temperaturen bliver lidt lavere eller højere end standardindstillingen.
Jeg antager, at temperaturreguleringen ryger helt i skoven, hvis man begynder at køle udefra…
5. august 2015 kl. 06:33 #135208
RudiDeltager- Neutron star
Nå ja, der skulle jo noget regulering til for at holde temperaturen.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ED Refraktor til solteleskop' er lukket for nye svar.