› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Eastern Veil Nebula i smalbånd
- Dette emne har 15 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af Øystein. This post has been viewed 684 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. december 2017 kl. 16:25 #314387
ØysteinDeltager- Giant
Hei,
Tidligere i uken klarnet endelig himmelen opp og over to kvelder fikk jeg samlet fotoner fra Cederblad 214 og østre del av Slørtåken. Jeg fotograferte gjennom Ha, Oiii og Sii filtre.
Her er starten på prosesseringen av Eastern Veil. Utgangspunktet er to timers eksponeringer gjennom hvert filter. Det ble overraskende god signalstyrke også for Sii. Etter kalibrering, registrering og stacking laget jeg en vektet sum (etter S/N) av Ha, Oiii og Sii (30%, 40% og 30%). Det er vel det som blir kalt en Superluminance. Denne fikk så en omgang med dekonvolvering og forsiktig støyreduksjon før strekking. Planen er nå å lage LRGB bilder med ”falske farger”.
Mvh Øystein
3. december 2017 kl. 17:31 #314395
ØysteinDeltager- Giant
Hei,
Når jeg henter fram bildet mitt (i forumet) på Ipad, så vises det forvrengt – har feil format (lengde x bredde) slik at stjernene for eksempel blir avlange. Følger jeg linken inn til Astrobin, så vises det riktig. OK på pc og mobil.
?
TILLEGG:
Da jeg restartet Ipad, ble bildet vist riktig 🙂
Øystein
4. december 2017 kl. 13:25 #314425
munkholmDeltager- Neutron star
Hej Øystein
Et fint billede, men der er er bare et eller andet ved billedet som jeg ikke lige kan sætte fingeren på – Hmm – Har du lavet en kraftig støjreduction eller en anden hård behandling? Kan også være mine briller der skal pudses.
Nu er du jo lige startet, så det er måske lidt tidlig at begynde at komme med kritik.
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
4. december 2017 kl. 16:12 #314439
ØysteinDeltager- Giant
Takk for tilbakemelding, Bent! Nyttig med slike kommentarer på dette steget av bildebehandlingen.
Mvh Øystein
4. december 2017 kl. 19:50 #314445
jakob1234Deltager- Nova
Det ser godt ud indtil videre 😀
5. december 2017 kl. 13:55 #314476
ØysteinDeltager- Giant
Hei igjen,
Her kommer bildet i “falske farger”. Det første er en bicolour variant, LHOO, og det siste er LSHO. L er dannet av samtlige eksponeringer vektet.
mvh Øystein
5. december 2017 kl. 15:17 #314478
jakob1234Deltager- Nova
Jeg elsker farvekombinationen i det sidste billede – virkeligt klasse 😀
Hvad med at få lidt farver på dine stjerner?
5. december 2017 kl. 19:00 #314488
ØysteinDeltager- Giant
Takk, Jakob!
Hvis jeg skulle ha farge på stjernene, måtte jeg også ha tatt noen RGB eksponeringer. Egentlig synes jeg at det er like greit å vise stjernene uten farge i et slikt bilde. Å blande “falske” og “ekte” farger synes jeg blir litt rart. Med så mange stjerner som det er i dette bildet er jeg også litt redd for at farge på stjernene ville trekke oppmerksomheten vekk fra det egentlige objektet mitt, Slørtåken. Det er sikkert andre meninger om dette.
Øystein
6. december 2017 kl. 11:58 #314500
Fint skud Øystein. Du har vel ikke en udgave der er knapt så hård i behandlingen – en mere soft behandling.
Det jeg hæfter mig ved, er de meget hårde linier i tågen.
Håber det er ok at jeg brokker mig lidt.
6. december 2017 kl. 13:26 #314508
ØysteinDeltager- Giant
Takk igjen, Bent, setter pris på dine innspill! Nei, jeg har nok ikke liggende andre varianter.
Fascinerende objekt den Slørtåken. Spennende å se hvordan hydrogen og oksygen er dominerende ulike steder i tåken, samt de spesielle trådlignende strukturene. Vender nok tilbake til denne.
Noe undrer meg: Når jeg i dag kikker på diverse bilder på forumet med mobiltelefon eller Ipad, så vises det bare et utsnitt av bildene. (Dette gjelder ikke bare egne bilder). Når jeg henter bilder direkte fra Astrobin, så vises de riktig. I går ble bildene vist riktig på mobil/Ipad! Restart hjelper ikke. Pc viser bildene rett. Har andre vært borti noe tilsvarende?
Øystein
12. december 2017 kl. 18:44 #314803
ØysteinDeltager- Giant
Hei,
Her er en ny versjon av Slørtåken i LHOO. Jeg har forsøkt å passe bedre på stjernene og har tatt et steg tilbake i skjerpingen.
Link til full størrelse og tekniske data
mvh Øystein
13. december 2017 kl. 15:14 #314841
Efter min mening, er det det den klart bedste udgave, hvor du også har det fine slør øverst, med. Flot, flot
13. december 2017 kl. 15:35 #314846
ØysteinDeltager- Giant
Mange takk, Bent! Veldig kjekt at du likte endringen.
Kunne jeg be deg om en tjeneste? Har du mulighet for å ta en titt på bildet mitt på en mobiltelefon? Når jeg gjør det, ser jeg bare et lite utsnitt. Hvor mye jeg ser varierer faktisk. Det samme gjelder når jeg ser på mine og andres bilder på Ipad (også ditt månebilde). Tidvis vises bildene forvrengt i stedet for som et utsnitt. Når jeg henter ned de samme bildene fra Astronet, vises de korrekt både på mobil og Ipad. Dette skjedde aldri før omleggingen.
mvh Øystein
13. december 2017 kl. 23:04 #314861
På min mobil ser jeg også kun et udsnit af billedet, ikke særlig smart. På iPad ser det normalt ud
13. december 2017 kl. 23:33 #314863
lindhardDeltager- Super Nova
Flotte billeder, men jeg kan nu bedst lide den sort/hvide udgave.
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Eastern Veil Nebula i smalbånd' er lukket for nye svar.