E-M10 som astrokamera?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR E-M10 som astrokamera?

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af landbo. This post has been viewed 108 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Hejsa,

For ca. et år
      siden anskaffede jeg et Olympus OM-D
      kamera (E-M10) m.h.b. på et letvægtskamera med udskiftelig optik. Egentlig blot
      tænkt til naturfoto i dagslys, men jeg overvejer nu at bruge det også til spektrometri
      for at få en bedre dispersion og en større chip end hvad jeg får med mit dedikerede astro
      kamera (SBIG, ST-402). Jeg
      har forsøgt at finde information om EM-10 modellens sensor (four third, 4/3-inch
      Live MOS sensor, 16 MP), men bortset fra chip-størrelse og antal pixels har jeg ikke fundet oplysninger om hverken sensorens modelbetegnelse
      eller støj-relaterede data. Kan nogen hjælpe med disse oplysninger (og/eller
      meninger om kameraets egnethed til det angivne formål i øvrigt; er obs på f.eks. IR-filter problemer)?

Mogens B2016-07-06 18:03:07

Hilsen Mogens B.

landbo
      Deltager
        • Nova

Mogens B wrote:

<!–if gte mso 9>

<w:Word>

<w:View>Normal</w:View>

<w:Zoom>0</w:Zoom>

<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>

<w:PunctuationKerning/>

<w:ValidateAgainstSchemas/>

<w:SaveIfInvalid>false</w:SaveIfInvalid>

<w:IgnoreMixed>false</w:IgnoreMixed>

<w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText>

<w:Compatibility>

<w:BreakWrappedTables/>

<w:SnapToGridInCell/>

<w:WrapTextWithPunct/>

<w:UseAsianBreakRules/>

<w:DontGrowAutofit/>

</w:Compatibility>

<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>

</w:Word>

<!–>

<p =”msonormal”=””><span style=”font-size:10.0pt;font-family:Arial”>Hejsa,</span><p =”msonormal”=””><span style=”font-size:10.0pt;font-family:Arial”>For ca. et år

siden anskaffede jeg et Olympus<span style=”mso-spacerun:yes”>  </span>OM-D

kamera (E-M10) m.h.b. på et letvægtskamera med udskiftelig optik. Egentlig blot

tænkt til naturfoto i dagslys, men jeg overvejer nu at bruge det også til spektrometri

for at få en bedre dispersion og en større chip end hvad jeg får med mit dedikerede astro

kamera (SBIG, ST-402).<span style=”mso-spacerun:yes”> </span>Jeg

har forsøgt at finde information om EM-10 modellens sensor (four third, 4/3-inch

Live MOS sensor, 16 MP), men bortset fra chip-størrelse og antal pixels har jeg ikke fundet oplysninger om hverken sensorens modelbetegnelse

eller støj-relaterede data. Kan nogen hjælpe med disse oplysninger (og/eller

meninger om kameraets egnethed til det angivne formål i øvrigt; er obs på f.eks. IR-filter problemer)?</span>

<!–if gte mso 9>

<w:LatentStyles DefLockedState=”false” LatentStyleCount=”156″>

</w:LatentStyles>

<!–><!–if gte mso 10>

/* Style Definitions */

table.MsoNormalTable

{mso-style-name:”Tabel – Normal”;

mso-tstyle-rowband-size:0;

mso-tstyle-colband-size:0;

mso-style-noshow:yes;

mso-style-parent:””;

mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;

mso-para-margin:0cm;

mso-para-margin-bottom:.0001pt;

mso-pagination:widow-orphan;

font-size:10.0pt;

font-family:”Times New Roman”;

mso-ansi-language:#0400;

mso-fareast-language:#0400;

mso-bidi-language:#0400;}

<!–>

Angiveligt er det en Panesonic sensorchip der sidder i kameraet, faktisk den samme som ZWO bruger i deres ASI1600MC. Det skal nok passe, idet det angiveligt er Panasonic der designer og bygger Olympus’es kamera’er. Chippens modelbetegnelse samt data kendes ikke da det angiveligt er en fabrikshemmelighed.

Vil dog ikke garenterer for rygterne er helt sande. Mere kan jeg desværre hjælpe med. [IMGsmileys/smiley1.gif align=middle[/IMG]

PS. Det er ikke mig der leger programmør,koden indsat af forum. Landbo2016-07-06 19:49:29

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hej Leif,

kom først
          til tastaturet her til morgen, men tak for hjælp og oplysninger. Såfremt du har
          ret i at det er samme chip som i ASI1600 er data vel tilgængelige (savner nu stadig
          f.eks. effekten af et evt. IR filter?). Det er da en sær politik at hemmeligholde væsentlige
          oplysninger om sine produkter for potentielle kunder! Jeg vil forsøge med et sæt prøveskud
          (når nattemørket vender tilbage), før jeg evt. investerer i nyt.

P.S. Er
          selv mystificeret over de kodede citater i dit input? Ligner lidt et par
          tidligere versioner af min endelige og editerede tekst. Men hvordan de havner
          der ved jeg ikke.

Mogens B2016-07-07 09:14:05

Hilsen Mogens B.

landbo
          Deltager
            • Nova

Jeg ved ikke mere, end jeg kan læse mig til. En søgning på google med ordene ZWO Panasonic burde lynhurtigt kunne frembringe dig mine “kilder”. Der er noget på både engelsk og fransk.

Skal jeg selv gætte, er det formodentelig den samme sensor der også sidder i Panasonics egne kameraer med 4/3″ sensore, som eks. DMC-FZ1000.

Ud fra det smule kendskab jeg har til Panasonic, syntes de aldrig og have særlig villig til og ryste op med data. Det oplevede jeg for en del år siden med nogle forstærkerbrikker.

Du kan prøve og kigge på den smule data ZWO har på deres side: https://astronomy-imaging-camera.com/product-category/new-products/ , omend det ikke er så mange. Det hjælper jo nok ikke så meget, idet ingen ved hvad cut freq er for de filtre der sidder før sensoren i dit kamera.

Chippen fås åbenbart også som enkeltfarve, dsv. uden farvematrice.

Det burde kunne lade sig gøre og finde en kendt stjerne, der har en rimelig stor lysudstråling på de bølgelængder du har interesse i.

Pøj pøj med jagten og forsøgene.

Ved heller ikke hvorfor man pludselig ikke kan citerer mere, uden alt det skrammel pludselig dukker op. Der er nok en eller anden der har været inde og pille i koden på det sidste.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'E-M10 som astrokamera?' er lukket for nye svar.