› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Duggen falder
- Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af astoft. This post has been viewed 642 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. september 2017 kl. 17:10 #164007
astoftDeltager- Planet
Jeg er begyndt at observere VV Cep.
En spændende dobbeltstjerne med en lille blå stjerne, der er ved at gå bagom en rød M-kæmpestjerne.
Jens Jakobsen fortalte om den på mødet i Kolding i sektionen for variable stjerner.
Med koordinaterne 21:56:14 +63:37:32 står den ret i zenit, så det skulle være nemt nok at observere den. 5. størrelsesklasse.
Bortset fra duggen. Den falder lige ned på min 300 mm linse.
DSLR.
Er der nogen råd for det?
Søren
Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI26. september 2017 kl. 18:09 #164009
adamDeltager- Main Sequence
Optikken skal afkøles udenfor i et par timer først.
Om det hjælper 100% ved jeg ikke. Jeg er også næsten lige startet med denne hobby.
Man bruger også et “varmebånd” rundt om teleskopet.
Jeg kan ikke få de ting til at hænge sammen. Først afkøler man, så varmer man dem op og samtidig skal passe på varmestråling…26. september 2017 kl. 18:28 #164010
clauskafDeltager- Nova
Der er ofte hårtørrer lyde fra en amatørastronoms baghave Det er til at fjerne den kraftige dug der allerede er faldet. Varmebåndene er til at forhindre at det sker. Der kommer ikke dug på et teleskop, der kommer fra varmen og ud i kulden, det tager blot tid for det at finde den rette temperatur, men der kan sagtens kigges imens. Når teleskopen skal tilbage i varmen, så dugger det!!! Dette kan til dels forhindres ved at give hele teleskopet en “kraftig” opvarmning og derefter hurtigt sætte det ind i varmen evt indhyllet i en pose hvor man suger luften ud af – eller begge dele?
Hilsen Claus
ClausKAF 2017-09-26 22:12:49 27. september 2017 kl. 03:33 #164015
michaelrDeltager- Super Giant
Varme giver turbulens og forvrængninger af billedet, det kan komme fra termik (bevægelse af luftstrømme) i tubus, foran optikken eller mekanisk pga forskellige udvidelseskoefficienter i materialer mv.
Det man forsøger at opnå er at være lige på kanten af dugpunktet, som er bestemt af temperatur og luftfugtighed. Jo højere forstørrelse og opløsning, desto større betydning har det. En widvinkel fotolinse er ikke så kritisk, den skal blot holdes fri for dug med et varmebånd. Et teleskop til foto eller visuel observation ved høj forstørrelse er meget kritisk. Dug ødelægger udsynet, men for meget varme forstyrrer også billedet. Her er løsningen f.eks, regulerbar eller styret dugcontroller, hvor varmetilførslen sættes så lavt som muligt. Bedst er at bruge en controller med dugpunktføler, så den ved hvor dugpunktet er, så den kan lægge sig et par grader over. Dughætte hjælper også meget og det samme gør at pakke tubus ind i et tyndt liggeunderlag eller andet. Det reducerer underafkøling og turbulens i tubus. Hvis det er planetfoto eller observation ved meget stor forstørrelse kan man “stå på kanten” af dugpunktet ved at bruge sin hårtørrer kort tid, og derefter vente nogle minutter til billedet klarer op igen efterhånden som varmen forsvinder. Derefter har man nogle minutters optimal temperatur før duggen igen så småt begynder at indfinde sig, men det er hvis man vil have de helt optimale forhold, og kun i et relativt kort tidsrum.
Bedste hilsner
Michael
MichaelR 2017-09-27 03:36:19 27. september 2017 kl. 23:36 #164035
astoftDeltager- Planet
Tak for de gode råd
Søren
Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Duggen falder' er lukket for nye svar.