Dug inden i objektivet ?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Dug inden i objektivet ?

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 12 måneder siden af landbo. This post has been viewed 190 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

landbo
    Deltager
      • Nova

Har de sidste par aftner forsøgt og taget en del serier af diverse tåger og stjernehope gennem forskellige kameralinser. Har desværre et stort problem med dug indvendig i linserne, der stille og roligt bygges op. Det bedste middel til bekæmpelse ind til videre, syntes jeg er og hente linsen direkte fra radiatoren og tage en serie, ny varm linse på til næste serie osv. Syntes ikke jeg har held med og lade linsen ligge og tilpasse sig omgivelsestemperaturen.

Nogen der har en bedre ide til hvordan og hvad man ellers kan gøre for at undgå problemet ???

PS. Dug på ydersiden af frontlinsen klarer jeg med en “parably” af pap over og en simpel lavteknologisk linseklud. Landbo2014-03-13 15:59:47

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Leif

Problemet er at luftfugtigheden inde mellem de optiske elementer er så høj, at den når dugpunktet, når linsen tages ud i kulden.

Jeg vil foreslå, at du lægger objektivet i en lufttæt pose, og i posen placerer en pose eller et antal kapsler med silica gel.

Det hele lægges på radiatoren, og noget af fugtigheden trækkes ud af optikken.

Der kan nok gå lang tid, før fugtigheden er nede på et acceptabelt niveau, da en fotooptik sædvanligvis er ret tæt.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

landbo
        Deltager
          • Nova

Takker Torben, det er naturligvis en mulighed og forsøge at takle det på den måde. Vil prøve og undersøge, hvor man køber noget sådanne geel og om det i det hele taget er til at betale for dansk klingende mønt.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

fotoforretninger bør have det. Det skulle ikke være særlig dyrt.

Thomas, Bornholm

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

10,- pr pose, det er til at overkomme:

http://sportsbutikken.dk/catalog/product_info.php?manufacturers_id=40&products_id=58

Et lille tip, du kan købe en Zippo håndvarmer, den kræver ikke strøm. Kan monteres under objektivet med en stor elastik, holder optikken varm i mange timer, i hvert fald skubber den tidspunktet, hvor der dannes dug.

Jesper G.

landbo
              Deltager
                • Nova

JesperG wrote: 10,- pr pose, det er til at overkomme:

http://sportsbutikken.dk/catalog/product_info.php?manufacturers_id=40&products_id=58

Et lille tip, du kan købe en Zippo håndvarmer, den kræver ikke strøm. Kan monteres under objektivet med en stor elastik, holder optikken varm i mange timer, i hvert fald skubber den tidspunktet, hvor der dannes dug.

Jo tak Jesper. Har just bestilt 20 stk af 10 gram samme sted via google. Det er jo ikke en vare man sådan lige kan slide op. Har fundet en masse ekstra steder, hvor en pose måske også kan gøre gavn.

Og Zippoen, det er da en mulighed. Den har de sikkert også hvor jeg just har erlagde min ordre. Så er det bare ærgeligt jeg var så hurtig.

Takker for råd.

landbo
                Deltager
                  • Nova

Astrojensen wrote: fotoforretninger bør have det. Det skulle ikke være særlig dyrt.

Thomas, Bornholm

Ja jo Thomas. Tvivler stærkt på den lokale ligger inde med noget sådanne, så skal jeg nok til Holstebro, Skive eller Ålborg. Husk lige på, en her bor i udkantsdanmark.

Nu har jeg så bestilt det fra Kjøvenhavnstrup, via nettet.

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Var ved at kigge på en Zippo håndvarmer, der “faldt” jeg over denne her indretning der skulle være næsten uopslidelig. Den skal bare koges 10 minutter i vand for en optankning. Tænkte nu mest på, at en pose er nemmere og få til at følge en krum overflade. Det burde give en bedre varmeoverførsel. Link til posevarmer

Åh ja, både indkøbs og optankningsprisen tiltaler også en nærig Jyde med eget elværk. Landbo2014-03-13 12:59:43

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Dug inden i objektivet ?' er lukket for nye svar.