Dug … *#¤!#**#%#*!!!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Dug … *#¤!#**#%#*!!!

• Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af morten. This post has been viewed 279 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Er der nogen der har nogle gode råd til at forhindre dug i at kondensere på glaspladen til CCD chippen. Mit kamera (Orion Starshoot Pro version 1) er måske specielt følsomt, men efter at have drømt om den ultimative framing af sløret er næsten alle optagelserne generet af en lille dugring, som først bliver rigtigt tydelig når man stacker billederne. Jeg var desværre ikke vaks nok til at spotte den i nat, selvom jeg var klar over problemet og og flere gange havde gang i en hårtørrer. Nogen siger, at et 2″ varmebånd omkring T-stykket kunne hjælpe – det har jeg ikke prøvet.

Der var meget dug, og til sidst også på sekundæren. Måske var det bare en dårlig nat.

Selve framingen og IDAS filteret gjorde ellers at filigran strukturen af NGC 6960 kom fint frem.

Ouch

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Hmm, jeg havde også en der lavede frost på indersiden af glasset.

En tur i oven et par timer ved 75 grader, løste problemmet..

Måske ikke lige det normale at gøre, den det fjerner den fugt der sidder der inde. Og så længe du ikke bruger højrere temperture end 75 så sker der ikke noget med eletronikken.

morten
        Deltager
          • Super Nova

Tak for tricket, men det er på ydersiden af glasset, som bilver koldt pga TEC,en. Jeg tror ikke den er utæt – dugge forsvinder pronto med en hårtørrrer, men kommer desværre igen alt for hurtigt. Det er voldsomt irriterende…

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Et varmebånd omlring kameraets næse er nok den bedste løsning. Nogle kamerafabrikanter har sat et lille varmelegme til frontglasset for at undgå dugproblemer. Hvis du bruger en comacorrector eller andet der skaber et lille lukket rum foran CCD frontglasset, så prøv, med hårtørreren, at skabe et tørt miljø inden du skruer tingene sammen og starter kameraet op.

Du vil sikkert kun opleve problemet med frontglasset på meget fugtige nætter. Men sekundæren har tit en irriterende tendens til at dugge efter et par timer. Nogle har haft held med at klistre et lille varmebånd på bagsiden. Det har jeg selv planer om, men som så meget andet er det ikke blevet til noget endnu.

thomas
              • Giant

Jesper wrote: …Men sekundæren har tit en irriterende tendens til at dugge efter et par timer….

Jeg har netop limet 2x5W modstande på bagsiden af sekundæren, MAF bliver første test.

morten
              Deltager
                • Super Nova

Tak for info. Jeg prøver med et 2″ dugbånd. Det ideelle må vel være at anvende kølet luft. Varm luft får naturligvis duggen til at forsvinde, men der kan være mere vand i varm luft end i kold luft – derfor kommer det så hurtigt igen. Bare man kunne få en koldluftblæser, så man kunne blæse -20 grader (og dermed affugtet) luft ind i rummet mellem comacorrector og ccd.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg plejer at gøre det indendørs, hvor luften er meget mere tør, i hvert fald når man som jeg bor i betonbyggeri. På den måde kan jeg komme af med fugt og få tør luft i mellemrummet. Hvis kameraet har været i brug og kølet er det bedst at slukke det og vente 10 minutter inden hårtørreren kommer i gang.

kubach
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Morten,

Jeg har det samme problem med min QCAM8, hvor der kommer en lille dugplet midt på glasset, udvendigt… Min erfaring har været at starte kameraet så tidligt som muligt med Coma Correktoren monteret. Efter ca 20 min er pletten der!! Jeg kan nu tørre pletten af med en egnet klud og den kommer ikke igen resten af aftenen!!!!

morten
                    Deltager
                      • Super Nova
                      OK, så retter vi vinden… Der må vist også tilføjes et ekstra punkt

tak for råd. Der er lidt at prøve. Der er mange betingelser der skal være opfyldt – så der er til rigtig mange år i den hobby:

1) Skyfrit

2) Rimelig svag vind

3) helst ingen måne

4) ikke for meget dug

5) apparatur der fungerer

6) Intet krævende arbejde næste formiddag, nattevagt etc.

7) Ingen familiære forpligtelser

så der er til rigtig mange år i den hobby- Tongue

Jeg har iøvrigt monteret en 70 mm sekundær på min GSO 200 f/5. Det har fjernet vignettering og til deep sky kan jeg ikke se at det har forringet kontrasten.

morten2009-09-13 16:07:54

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg plejer at lægge kameraet udenfor til afkøling adskilt fra comakorrektor(eller reduceren) så man ungår luftlommer med en anden temperatur, når man sætter det sammen .-Derudover er varmebånd en god ide

joergen.k
                        Deltager
                          • Nova

nr 2 rimelig moderat vind

nej morten det må du ikke skrive,svag vind er ok,ellers står mit teleskop og blaffer i vindenLOL

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

Ok listen rettetWink

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

0) Mørkt? Wink
                              8) God råd?
                              9) Tålmodighet?
                              10) Ingen nær supernova som lyser sterkere enn solen … LOL

Mvh,
                              Bjørn

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Jørgen, du har helt klart behov for en el Capitain (eller til nød en en AP9-1200).

300 spx come on!
                              Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Dug … *#¤!#**#%#*!!!' er lukket for nye svar.