Du gamle måne

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Du gamle måne

• Dette emne har 25 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mstauning. This post has been viewed 534 times
Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Ja det er også rigtigt, det havde jeg smidt ud af hoved, den pisk”””

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Har så gjort som Johannes sagde, samt jeg har sotert en del billeder fra ud af 180 er der stacket 75, så egentlig er det et stort arbejde det med planet optagelser, men faktisk meget sjovt. Approve

morten.brix
        Deltager
          • Super Giant

Hej Finn

Resultatet er da også blevet noget bedre!!!!! Super.

Det kan godt betale sig at sortere filerne manuelt. el. lade registax gøre det.

bwinkler
          Deltager
            • Nova

Hej Finn

Ja det er et fint billed, og den meget synlige bjergkæde kaldes “Montes Appenninus” Appeninerne og lige over er det krateret Archimedes som er ca. 85 km i diameter.

Der er efterhånden mange der sidder og kikker på gamle optagelser, det dårlige vejr sætter sig tungt på alle amatører. Jeg selv har faktisk ikke haft et virkeligt godt observationsvejr(hvor jeg var der) i næsten et helt år. Det er når ,som jeg, der skal køres med store forstørrelser at forholdene skal være tip top. Jeg fandt også en ældre optagelse som kunne finpudses lidt, af Archimedes krateret.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Hej Finn.

Sikke en udvikling den sidste uge. Det er helt tydeligt at se du er ved at få styr på Registax.

Det sidste billede du har postetet er helt i top.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Nu her hvor i poster så flotte måne billeder, må jeg som deepsky nørd spørge:

Hvilken fokallængde vil være rimeligt passende for planet foto i dk?

Tænker på jeg har en lille Mak med 2700mm fokallænge, om ikke at bruge en 2,5x powermate vil være passende?

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Åh jo, i slipper ikke. Dette billed er taget med et ældre Tysk teleskob, som jeg har lånt af Knud Strandbæk fra kolding ( kan ikke huske hvad det heder ), 150mm * 3500mm og Qcam 5 mono. Jeg mener at det er crateret der heder Coponicus, men de streger der er hen over crateret er det noget som skal være der, er det teleskobet linse, eller stackningen der laver det??? Embarrassed

Finn2009-03-06 20:30:23

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Finn prikkerne er fra kameraet – støv.

Stregerne ser d atil at skære i selve krateret så mon ikke der faktisk var der?

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

Hej Finn

Det er det store krater “Copernicus” det er ca. 95 km i diameter, her er et nærbillede. De viste streger må være fra billedbehandlingen, de er ikke ved og omkring krateret.

henrik
                      Deltager
                        • Nova

En 150mm F3500mm ?

Det kunne lyde som en kutter reflektor?? (Hvis det er: en DEJlIG men besværlig fætter :O))

Michael

Afhængihgt af åbningen og seeing er 5-20meter passende vil jeg mene.

Jeg plejer at gå efter f/30-40 afhængigt af om jeg bruger newton eller refraktor

Med newtonen bruger jeg kun f/25 (5x barlow) = 5meter men så er det også lidt småt synes jeg.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Henrik – Takker.

Kan fortælle at det er en Mak 180mm f/15 = 2700mm fokal.

Så en 2x vil give f/30 og 2,5x gir så f/37. Jeg har jo en 5x barlow samt noget 2x noget, så tænkte en powermate på 2,5x må være godt! Og 5x bliver nok for voldsomt andet end på de mest perfekte dage.

Husk at jeg jo bare skal lege med kamera’s på den !! Så jeg kunne jo også bruge afokal, og kyle et 10mm okular ind mellem teleskop og kamera.
                        Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
                        • Emnet 'Du gamle måne' er lukket for nye svar.