Jo AF-sysemet sidder øverst i kamerahuset over spejlet, derfor virker AF-systemet ikke under liveview hvor spejlet er vippet op. Når filteret foran chippen fjernes, er AF-systemet og “filmplanet” altså billedchippen ikke længere parfokale, om man så kan sige. Værkstedet kan justere AF-systemet, så det igen fokuserer korrekt efter et påmonteret objektiv. Man kan ikke være sikker på at det virker præcist på alle objektiver. På mit 20D uden filter kan jeg ikke ramme fokus på uendelig på mine vidvinkler, kun på længere brændvidder.
Aha, på den måde, smart, dvs at det er ligegyldigt med autofokus fix i mit tilfælde har jo ingen objektiver mere, så jeg bruger nok kun min ED66 ind i mellem. Så er sagen vel klar, ud med IR filteret og intet andet….
Du kan dog ikke helt undvære et filter(sådan har jeg forstået det) Her citeret fra Jespers bog om astrofoto.
“Hvis teleskopet er et rent spejlteleskop, uden glas i lysgangen, kan UV/IR cut filtret udelades, ellers anbefales det altid at bruge et. Et monokromt kamera udstyret med UV/IR cut filter, registrerer hele det visuelle spektrum. UV/IR cut filtre kaldes også for luminance filtre.”
Tror jeg kommer til å gå for Canon 500D, det er bare litt dyrere enn 450D men heller ikke mer enn litt bedre? Det har iallfall mye bedre skjerm og videofunksjon. Er videoopptak noe som kan brukes i astrofotosammenheng, f.eks filme måne, planeter og også annet?
Videoformatet fra Canon DSLR skal sikkert konverteres til avi, for at kunne stacke i avistack eller registack, ellers burde det ikke være noget problem.
Da ble det Canon 550D på meg! 18mpx og full HD video. Venter i spenning på at posten skal frakte det til meg. Er spent på endelig å komme i gang med astrofoto men er svært forsiktig med å forvente “noe som helst”.