DSLR til astrofoto-hvilket?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER DSLR til astrofoto-hvilket?

• Dette emne har 85 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 1913 times
Viser 11 indlæg - 76 til 86 (af 86 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Jo AF-sysemet sidder øverst i kamerahuset over spejlet, derfor virker AF-systemet ikke under liveview hvor spejlet er vippet op.
      Når filteret foran chippen fjernes, er AF-systemet og “filmplanet” altså billedchippen ikke længere parfokale, om man så kan sige.
      Værkstedet kan justere AF-systemet, så det igen fokuserer korrekt efter et påmonteret objektiv. Man kan ikke være sikker på at det virker præcist på alle objektiver. På mit 20D uden filter kan jeg ikke ramme fokus på uendelig på mine vidvinkler, kun på længere brændvidder.

Jesper G.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Aha, på den måde, smart, dvs at det er ligegyldigt med autofokus fix i mit tilfælde har jo ingen objektiver mere, så jeg bruger nok kun min ED66 ind i mellem.
        Så er sagen vel klar, ud med IR filteret og intet andet….

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Ja det er i så fald klart det nemmeste og billigste.
          AF har du ikke brug for til astrofotos.
          Noget klart vejr vil være mere brugbart Tongue

Jesper G.

John
          Deltager
            • Nova

Hej Tommy.

Du kan dog ikke helt undvære et filter(sådan har jeg forstået det) Her citeret fra Jespers bog om astrofoto.

“Hvis teleskopet er et rent spejlteleskop, uden glas i lysgangen, kan UV/IR cut filtret udelades, ellers anbefales det altid at bruge et. Et monokromt kamera udstyret med UV/IR cut filter, registrerer hele det visuelle spektrum. UV/IR cut filtre kaldes også for luminance filtre.”

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Hmmm Cool Jamen hvad gør andre da, jeg skal jo bruge den min ED.

John
              Deltager
                • Nova

kennethk
                Deltager
                  • Nova

Tror jeg kommer til å gå for Canon 500D, det er bare litt dyrere enn 450D men heller ikke mer enn litt bedre? Det har iallfall mye bedre skjerm og videofunksjon. Er videoopptak noe som kan brukes i astrofotosammenheng, f.eks filme måne, planeter og også annet?

kennethk
                  Deltager
                    • Nova

…noen som har erfaring/mening om dette?

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Videoformatet fra Canon DSLR skal sikkert konverteres til avi, for at kunne stacke i avistack eller registack, ellers burde det ikke være noget problem.

Jesper G.

kennethk
                      Deltager
                        • Nova

Takk Jesper, det høres bra ut. Nå er det jo primært foto jeg skal prøve meg på med DSLR men video virker også spennende.

Kenneth

kennethk
                        Deltager
                          • Nova

Da ble det Canon 550D på meg! 18mpx og full HD video. Venter i spenning på at posten skal frakte det til meg. Er spent på endelig å komme i gang med astrofoto men er svært forsiktig med å forvente “noe som helst”.

Viser 11 indlæg - 76 til 86 (af 86 i alt)
                        • Emnet 'DSLR til astrofoto-hvilket?' er lukket for nye svar.