› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › DSLR til astrofoto-hvilket?
- Dette emne har 85 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 1915 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. januar 2010 kl. 01:27 #30122
tommyfDeltager- Neutron star
Vi har 2 store forum i Dk, og de har hver deres styrke…
8. januar 2010 kl. 11:49 #30150
wiebenDeltager- Nova
Hej Kenneth,
Du vil helt sikkert blive glad for dit valg af Eq6Pro.Mht. brændvidde og udsnit af himlen (FOV – field of view).Det FOV du får på dit billede afhænger kun af 2 ting.1. Størrelsen af sensoren i dit kamera. På DSLR er det enten DX eller FX sensor (FX er dobbelt så stor som DX og giver derfor et dobbelt så stort FOV)2. Brændvidden af teleskopet eller kameralinsen. Kort brændvidde = stor FOVOpfat det som din kamerasensor er et A4 ark papir på en væg, hvor du står med en projektor i hånden og lyser på vægen. Den del af billedet der rammer A4 arket bliver fotograferet.Afstanden fra A4 arket til projektoern er din brændvidde.Flytter du projektoren væk fra papiret, bliver billedet større, men den del af billedet der rammer papiret er “mindre”. Altså bliver dit FOV mindre med større brændvidde.Det betyder at en lang kikkert har “stor forstørrelse” men et lille FOV.I forhold til projektor analogien, kan du også se hvorfor en “lang” kikkert kræver længere eksponeringstid end en kort kikkert. Den mængde lys der kommer ind afhænger kun af åbningsdiameteren.Hvis du forestiller dig at du flytter projektoren rigtigt langt væk fra papiret, bliver mængden af lys der rammer papiret mindre og mindre. En større åbning vil give mere lys, men koster flere penge og kræver en god montering til at bære den større vægt.I mit tilfælde er jeg blevet meget glad for min 10″ newton med en brændvidde på 1200 mm.Sammen med en stor sensor, syntes jeg det er et godt kompromis mellem FOV og en stor åbning der giver meget lys.Alternativt kan man starte med en 80 mm linsekikkert til at lære det grundlæggende ved korte uguidede fotos, for senere at købe en større kikkert og bruge 80mm til auto guidekikkert for at få lange eksponeringer. 80mm kan senere bruges til widefield optagelser, hvor den store kikkert fungerer som guidescope.Om det primære teleskop skal være med spejl eller linse er en smags sag, men hvis man vil have en stor åbning er spejl til at få råd til.8. januar 2010 kl. 19:08 #30187
kennethkDeltager- Nova
Wieben wrote: Hej Kenneth,
Du vil helt sikkert blive glad for dit valg af Eq6Pro.Mht. brændvidde og udsnit af himlen (FOV – field of view).Det FOV du får på dit billede afhænger kun af 2 ting.1. Størrelsen af sensoren i dit kamera. På DSLR er det enten DX eller FX sensor (FX er dobbelt så stor som DX og giver derfor et dobbelt så stort FOV)Hei Heine
Men dette betyr vel at en bør søke DSLR som har FX sensor, forusatt at vi ønsker stort FOV, widefield-bilder? Det er ikke alltid opplyst hvilken bildesensor som sitter i de ulike kameraene. Hvordan kan man finne det ut da?8. januar 2010 kl. 19:37 #30188
wiebenDeltager- Nova
Hej Kenneth,
En FX sensor (full frame) findes typisk i professionelle eller semi pro modeller.
Du bør vælge et kamera der her live view (gør fokus meget lettere), så det betyder at du skal have en forholdsvis ny model. FX sensorer er dyre, så for de fleste vil et kamera med DX sensor være det man starter med. En DX sensor er stadig langt større end de fleste rigtige “astro cams”.
FX sensor er en rar luksus, men heller ikke helt problemløs, de fleste teleskoper giver det bedste billede i midten af feltet. Det resulterer i mørke hjørner af billedet, og aflange stjerner. Det kan dog løses med en flatner/coma corrector, og flat frames.
Jeg vil anbefale at du fokuserer på at finde et ok DSLR med liveview. Hvis du er foto nørd og villig til at betale mindst 3x mere for dit kamera, kan du overveje et full frame kamera. Ellers skal live view være første punkt på din liste.
Billederne bliver ikke nødvendigvis bedre med en FX sensor…FOV bliver bare større.
8. januar 2010 kl. 19:42 #30190
kennethkDeltager- Nova
Wieben wrote: Hej Kenneth,
2. Brændvidden af teleskopet eller kameralinsen. Kort brændvidde = stor FOVOpfat det som din kamerasensor er et A4 ark papir på en væg, hvor du står med en projektor i hånden og lyser på vægen. Den del af billedet der rammer A4 arket bliver fotograferet.Afstanden fra A4 arket til projektoern er din brændvidde.Flytter du projektoren væk fra papiret, bliver billedet større, men den del af billedet der rammer papiret er “mindre”. Altså bliver dit FOV mindre med større brændvidde.Det betyder at en lang kikkert har “stor forstørrelse” men et lille FOV.I forhold til projektor analogien, kan du også se hvorfor en “lang” kikkert kræver længere eksponeringstid end en kort kikkert. Den mængde lys der kommer ind afhænger kun af åbningsdiameteren.Hvis du forestiller dig at du flytter projektoren rigtigt langt væk fra papiret, bliver mængden af lys der rammer papiret mindre og mindre.Hei igjenGodt forklart og gjenkjenbar analogi, jeg skjønner godt hva du mener (eller kanskje ikke)
Som følge av dette vil en 8″ Newton, f/5 ikke se like mange detaljer på feks Jupiter som men en C8 SCT og F/10 gitt samme okular, siden forstørrelsen blir mindre. Men med samme forstørrelse, for eksempel 300x forstørrelse (4mm okular i Newtonen/6-7mm i SCT) – vil da FOV fremdeles være større i Newtonen vs SCT men med like gode detaljer av Jupiter?(eller andre objekter). Det er jo lik åpning og forstørrelse…Det jeg egentlig lurer på er om man kan få like gode detaljer gjennom Newtonen med samme forstørrelse vs SCT og i tillegg større FOV ved samme forstørrelse=+++ vs SCT…vet ikke om dette gir mening…?
8. januar 2010 kl. 19:50 #30192
kennethkDeltager- Nova
Wieben wrote: Hej Kenneth,
En FX sensor (full frame) findes typisk i professionelle eller semi pro modeller.
Du bør vælge et kamera der her live view (gør fokus meget lettere), så det betyder at du skal have en forholdsvis ny model. FX sensorer er dyre, så for de fleste vil et kamera med DX sensor være det man starter med. En DX sensor er stadig langt større end de fleste rigtige “astro cams”.FX sensor er en rar luksus, men heller ikke helt problemløs, de fleste teleskoper giver det bedste billede i midten af feltet. Det resulterer i mørke hjørner af billedet, og aflange stjerner. Det kan dog løses med en flatner/coma corrector, og flat frames.
Jeg vil anbefale at du fokuserer på at finde et ok DSLR med liveview. Hvis du er foto nørd og villig til at betale mindst 3x mere for dit kamera, kan du overveje et full frame kamera. Ellers skal live view være første punkt på din liste.
Billederne bliver ikke nødvendigvis bedre med en FX sensor…FOV bliver bare større.HeineJeg skjønner, det blir nok ikke proft kamera på meg, jeg er ikke fotonerd nei, men et OK ala Canon 450D eller 500D. Begge disse har liveview og 3″ skjerm. Antar at liveview er en fordel ved at man lettere kan fokusere mens man fotograferer? Betyr det at DX sensor gir mindre grad av mørke hjørner/avlange stjerner av bildet?Ser du har Nikon, det kan hende de har tilsvarende som er like velegnet, både for astrobruk og vanlige fotos…8. januar 2010 kl. 20:18 #30195
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Kenneth, Ta en kig på denne okular-/teleskop-simulatoren for at prøve hvordan f/-forhold og aperture-åbning påvirker det du ser:
http://www.telescope-simulator.com/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=57
Mvh,
Bjørn8. januar 2010 kl. 21:27 #30197
tommyfDeltager- Neutron star
Mener fra hukommeren at 450D skærmen ‘kun’ har 230000 pixel, hvor 500D har ca 900000
9. januar 2010 kl. 09:49 #30202
joergen.kDeltager- Nova
du har ret tommy de extra pixels gør en stor forskel
9. januar 2010 kl. 13:01 #30206
mr.mox- Nova
Jeg bruger et 350D helt uden LiveView! Det er nu en feature jeg ønsker mig meget. Overvejer ak købe en brugt 40D, som jo er et fornuftigt kamera, der er på vej ud af markedet.
9. januar 2010 kl. 16:13 #30214
wiebenDeltager- Nova
Hej Kenneth,
Mht. FOV og okularer. Når vi taler visuel FOV hvor vi ser gennem et okular, er det en helt anden situation. Ved foto er det kun brændvidden, der bestemmer hvor stort et FOV vi får for hver mm CCD sensor.
Når vi sætter et okular ind i systemet, ændres situationen helt. Okularet spreder lyset, så FOV ændres. “Forstørrelsen” eller FOV på mm sensor er udelukkende forholdet mellem brændvidden af teleskopet og brændvidden af okularet.
Ved foto er det bedst at undgå at have et okular i systemet, og montere kameraet direkte i forlængelse af spejlet eller linsen. Man kan godt bruge en barlow eller en reducer der forlænger eller afkorter brændvidden. Det virker selvfølgelig lidt som et okular.
Kort fortalt kan man sige at en kort refraktor er bedst til wide field billeder. En SCT er bedst til close up af planeter og små galakser. En newton er mellemvejen, der kan lidt af det hele, og samtidig den kikkert hvor man for mest åbning (lys) for pengene.
En stor brændvidde stiller større krav til guiding, for at få runde stjerner end et teleskop med kortere brændvidde. En newton er dog fysisk stor, og påvirkes mere af vind end en mindre refraktor.
Der er nok nogle der er uenige med mig, men jeg mener en SCT er den type der egner sig mindst for en begynder. Start hellere med en god widefield refraktor eller en newton på 8-10 tommer.
9. januar 2010 kl. 16:31 #30215
kennethkDeltager- Nova
Hei Heine
Jeg skjønner…er det forresten denne du har på din Eq6Pro: http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=sw924&cat=9371 ? den veier 15 kilo, er ikke det i meste laget når man i tillegg monterer f.eks en 70-80mm søkekikkert og DSLR på det hele? Er Eq6Pro så “sterk”?9. januar 2010 kl. 17:14 #30217
wiebenDeltager- Nova
Hej Kenneth,
Jo, det er Skywatchers 10″ jeg har, samt Skywatchers 80mm Startravel som guidekikkert. Mit DSLR er også en af de tunge modeller, så der er godt med vægt på.
Det passer perfekt med 3 vægtskiver. Monteringen har ingen problemer med at trække det. Største problem er vinden når det blæser, ikke vægten. Der er nok også lidt flex i ringene og dowetail der holder teleskopet, så jeg tror ikke det er monteringen, der giver problemer i stærk vind.
Alt i alt syntes jeg det er en rigtig fin pakke til en god pris.9. januar 2010 kl. 20:10 #30227
tommyfDeltager- Neutron star
JesperG wrote: Visual Service i DK kan gøre det (cav.dk)(Canon bruger dem til garanti rep)
Jeg vil tro at det koster lidt over 1000,-
Nogle gør det selv, hvis de tør, og kan finde vejledning på nettet.Hvem af dem skal man kontakte, visuel eller Cav, eller er det ligemeget.
Tror jeg vil have fixed mit 500D.Det er IR filteret, der skal væk, ikke
9. januar 2010 kl. 20:41 #30228
JohnDeltager- Nova
Hej Tommy
Jeg fik fjernet filteret hos Visualservice i Valby. Her er linket til teknikeren. Det tog en enkelt dag og kostede under 1000,00 kr.Visual Service ApS
Jens Bjørn Andersen
Servicetekniker
Tlf.nr.: 88 91 50 00
Direkte: 88 91 50 06
Fax: 33 31 49 89
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'DSLR til astrofoto-hvilket?' er lukket for nye svar.