› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › DSLR til astrofoto-hvilket?
- Dette emne har 85 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 1914 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. januar 2010 kl. 22:43 #30023
tommyfDeltager- Neutron star
Alt er relativt, set i forhold til en ægte APO, sååååå
6. januar 2010 kl. 22:48 #30026
jonas.cDeltager- Super Giant
KennethK wrote: Hei John!
Jeg trodde ikke det var mulig å få så flotte bilder uten dedikerte kamera eller uten moddede DSLR…imponerende. Har du brukt 80mm refraktor og CG5 montering for disse fotos?Hej Kenneth,
Med kunskap och tålamod kan man ta väldigt bra bilder med vilken standard DSLR som helst, i varje fall vad gäller Canons modeller från och med 300D. Titta på Lasse Lindhs sida här: http://www.roadastronomy.com/Visst, bilderna är inte högupplösta och få är troligtvis stackade. Du kan säkert hitta finkornigare bilder men jag tror det är svårt att finna bättre bilder tagna med den, relativt enkla utrustning Lasse använder sig av.MEN, det fordrar kunskap och tålamod att ta bilderna. Det är inte bara att skaffa en fin utrustning och tro att allt löser sig själv. Men det vet du säkert.Bästa HälsningarJonas7. januar 2010 kl. 00:45 #30033
kennethkDeltager- Nova
Hei Jonas
Virkelig flotte bilder av Lasse Lindh. Det er inspirerende å se at det faktisk er mulig å ta flotte astrofoto med relativt enkelt og rimelig utstyr. Jeg har ingen erfaring med astrofoto men har tenkt å prøve med på det litt etter hvert og uten de store forhåpningene, for her er det mye å lære – forresten trodde jeg at man måtte ha motor for så lang eksponering som 3 min. som Lindh gjør i flere foto med imponerende resultat må jeg si.7. januar 2010 kl. 01:17 #30036
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Kenneth.
Disse billeder er taget med mit Canon 40D som er umodded. Der er ikke noget fantastisk ved dem, de viser blot, at det sagtens kan lade sig gøre, at exponere mange forskellige objekter, uden, at det nødvendigvis behøver, at være et langt dyere astrocam.Iristågen:M33:NGC6946:M45:M27:MvhMichael7. januar 2010 kl. 01:47 #30037
jay- Main Sequence
Michael, det er da flotte billeder.
Hvor meget forstørrelse var der på kikkerten? og hvor lang eksponering for at få sådanne billeder?
jay 2010-01-07 00:55:29 7. januar 2010 kl. 03:03 #30038
Tak for det.
De fleste af dem er taget med min 10″ newton med canon i prime focus, altså direkte i focuseren – hvad der svarer til en 1200mm kameralinse.Der er mange faktorer der spiller ind hvad ang. exponeringstid. Hvor lysstærk og diffus Objektet er, hvor stor er åbningen på teleskopet, hvor høj ISO man benytter, seeing (hvor mørk himlen er) osv… M45 billedet er på 2x10min hvorimod galakser sagtens kan komme op på flere timer sammenlagt. Men generelt er en lang exponeringstid altid, at foretrække. Undtagen på månen og planeterne naturligvis.MvhMichael7. januar 2010 kl. 11:16 #30039
wiebenDeltager- Nova
Hej Kenneth,
Som Michael og andre også viser kan man sagtens tage flotte billeder med et umodded DSLR.Du kan se mine her: http://www.flickr.com/photos/8809281@N02/Alle er umodded.Med et modded kamera vil du få måske 5-10X så meget rødt med. Ved galakser, reflektionståger og stjernehobe, betyder det ikke så meget, men røde gaståger (emissions tåger) er lettere med et modded kamera.Blå reflektions tåge (M45) umoddedRød emissionståge (hestehovedtågen)Sidste billede er dog taget med mit gamle kamera, hvor det første er taget med det nye, så de kan ikke direkte sammenlignes.Næste gang det er klart vil jeg prøve ovenstående med mit mit “nye” kamera, som heller ikke er modificeret.De fleste nye DSR fra Nikon og Canon er udemærkede til Astro. Det hjælper dog gevaldigt at fotografere fra et mørkt sted, specielt i starten når man ikke har oparbejdet erfaring med billedbehandling, som er en meget stor del at det endelige resultat.7. januar 2010 kl. 13:26 #30064
gertDeltager- Giant
I er godt nok dygtige med jeres kameraer, jeg har en 500D, men kommer aldrig i nærheden af noget, der er bare en tiendedel så flot. Hvor meget kan der hentes i efterbehandlingen, jeg kunne godt tænke mig at se et pix, der kun er stacket./mvh. gert
7. januar 2010 kl. 13:28 #30065
hoestDeltager- Nova
Hej Gert
Efterbehandling gør den store forskel7. januar 2010 kl. 13:45 #30068
kennethkDeltager- Nova
Hei Michael
Fantastiske bilder! Det er utrolig hva et umoddet kamera kan klare, men jeg antar at du har meget stor kompetanse og erfaring med astrofoto, etterbehandling av bilder osv…Hvor mye har ditt teleskop på 10″ å si for resultatet tror du? vil du klare like fine foto med f.eks en 80mm WO eller tilsvarende?Det er uansett er det inspirerende å se slike bilder7. januar 2010 kl. 13:50 #30069
kennethkDeltager- Nova
Hei Heine
Meget vakre bilder! Hvis jeg kunne klare halvparten så gode bilder som du har tatt her vil jeg være godt fornøydAntar du har mange års erfaring med astrofoto for å klare dette?
Vet du forresten om man kan ta bra bilder med bare kamera og f.eks telelinse? altså piggyback montert på teleskopet7. januar 2010 kl. 14:28 #30073
wiebenDeltager- Nova
Hej Kenneth,
Tak skal du have. Jeg har ikke så meget erfaring. Det biver 2 år til marts.Jeg tror det der har hjulpet mig fra starten, er en rimelig OK montering (Eq6Pro), at jeg hver gang kører til et mørkt sted (god basis billed data), samt hjælp her på forum sammen med Jesper Sørens astrofoto bog og Jerry Lodriguss e-book “A guide to astrophotography with DSLR”.Billedbehandling betyder rigtigt meget, men billedbehandling er meget lettere med god data.I de knap 2 år jeg har været i gang, mener jeg ikke mine evner inden for data indsamling er blevet meget bedre, men jeg er blevet meget bedre til billedbehandling end da jeg startede.Start med en god montering. Det er alfa omega for at få gode billeder. Du kan sagtens starte med en lille billig kikkert, som du senere kan bruge til guide kikkert eller widefield.Piggyback virker også rigtigt godt. Jeg har dog ikke forsøgt endnu. Det stiller ikke så store krav til guiding pga. den korte brændvidde.Hvis man er dygtig kan der opnås imponerende billeder med piggyback med en almindelig kamera linse. Her er en japaner “Hiro” der har lavet nogle af de flotteste piggyback billeder jeg har set.Bemærk Plejaderne på billedet og sammenlign med det billede jeg postede. Det giver en ide om det himmeludsnit man opnår ved en brændvidde på 1200 mm (10″ newton) vs. 105 mm (Nikon kameralinse).Wieben 2010-01-07 13:31:12 7. januar 2010 kl. 19:59 #30100
kennethkDeltager- Nova
Hei igjen Heine
Du har Eq6Pro som svært mange anbefaler her inne på forumet ser jeg. Det er åpenbart en montering som duger og trolig også den montering jeg selv kommer til å satse på etter hvert, en montering man kan leve med svært lenge. Hiros bilde er sinnsykt! Jeg har vel aldri sett så mange stjerner på et foto, utrolig hva han har klart. Ser den store forskjellen mellom 1200mm og 105mm brennvidde. Med en C8 og brennvidde 2000mm er det vel bare såvidt man hadde fått med hele M45…Betyr dette at en ordinær lise som standard følger med DSLR på 18-55mm vil gi enda større utsnitt av himmelen? Vil en slik linse være brukbar for astrobruk eller bør man ha telelinse, typisk 100-300mm?7. januar 2010 kl. 23:06 #30105
KennethK wrote: Hei Michael
Fantastiske bilder! Det er utrolig hva et umoddet kamera kan klare, men jeg antar at du har meget stor kompetanse og erfaring med astrofoto, etterbehandling av bilder osv…Hvor mye har ditt teleskop på 10″ å si for resultatet tror du? vil du klare like fine foto med f.eks en 80mm WO eller tilsvarende?Det er uansett er det inspirerende å se slike bilderHej Kenneth.
Tak for det.Jeg startede op med et Meade 8″ teleskop som jeg købte brugt i 2005 med astrofoto for tanke. Jeg holdt mig dog på det visuelle plan i lang tid, og kom for alvor først rigtig i gang for et par år siden. Du ved, lige som katten der kredser om den varme grød for længe. Jeg havde så meget respekt for astrofoto og tvivlede på om jeg var i stand til, at præstere noget i det hele taget. Men hænger man i, og væbner sig med tålmodighed – for man fumler jo naturligvis i starten, så skal det nok komme. Der er meget hjælp, at hente her på forum, og der er ingen dumme spørgsmålJespers bog om Astrofoto har også hjulpet mig, ligeså en cd rom af Jerry loudriges.
Når man får styr på sit setup og alle indstillingerne – polallign og ikke mindst ens guide, så begynder der for alvor, at ske ting og sager. Men som Høst og Heine skriver, så er det bestemt også i fotoredigeringen, at trylleriet foregår.Jeg er meget glad for min 10″ men en mindre APO – en 80mm kan sagtens gøre det efter – eller næsten – bare på en anden måde. Hvert teleskop har sit force. Jo større åbning, jo finere detaljer. Men er man til widefield, så er den mindre APO, at foretrække. Man skal nok spørge sig selv om hvad man vil bruge sit scope til, for man kan ikke få det hele i et´desværre.MvhMichaelMichael Bertelsen 2010-01-07 22:06:51 8. januar 2010 kl. 01:19 #30121
kennethkDeltager- Nova
Hei Michael
Tålmodighet er nok viktig skal en ha astrofoto som hobby ja.For øvrig synes jeg også at dette forumet er en meget flott kilde til informasjon, det er åpenbart mye erfaring og kunnskap blant mange her inne. Min kunnskap er hevet flere hakk etter info jeg har samlet herfra -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'DSLR til astrofoto-hvilket?' er lukket for nye svar.