DSLR til astrofoto-hvilket?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER DSLR til astrofoto-hvilket?

• Dette emne har 85 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 1911 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 86 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Og en meget bedre live view opløsning, og HD film optagelse….

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Visual Service i DK kan gøre det (cav.dk)(Canon bruger dem til garanti rep)
        Jeg vil tro at det koster lidt over 1000,-
        Nogle gør det selv, hvis de tør, og kan finde vejledning på nettet.

Jesper G.

kennethk
        Deltager
          • Nova

Hei Jesper- takk for den. Er det den samme mod. cav.dk gjør som feks baader, som jo koster det dobbelte og mer enn det?

Er det noen her på forumet som har erfaring med slike filtre som gjør moddede kamera “om” til “normale” igjen slik at de kan brukes både for astro og “familie-foto”?

joergen.k
          Deltager
            • Nova

hvad med et eos 40D de er ved at udfase det så det koster kun 4790.kr for huset alene og det er ikke plastik.:)

kanon kontrol over støj, godt nok kun på 10mpWink med en pixel størrelse på 7.4um

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Baader erstatter originalfilteret med et nyt, der lukker mere H-a lys igennem, men blokerer det infrarøde.

Det er fint til de fleste ting, men hvis du vil bruge f.eks. PlanetPro
              742 filter, til IR optagelser af landskab/træer, eller planetoptagelser
              i IR området (der giver bedre skarphed – mindre atmosfærisk uro) så
              skal du IKKE erstatte med et Baader filter, men blot få fjernet
              originalfilteret.

Jeg har fået fjernet filter på et 20D, så kan det også bruges til landskabs IR-foto, som dette:

Det går ikke med Baader filteret.
              Du skal vide at originalfilteret skal erstattes med et andet filter (helst af samme tykkelse), for fortsat at kunne bruge autofokus. Jeg har fået ændret fokuseringen for at kunne fokusere, men uden filter virker det kun på nogle af mine objektiver. Mine vidvinkler kan ikke nå fokus på uendeligt. (dette betyder ikke noget til astro brug)
              Når du skal bruge det som almindeligt kamera også, så bør du nok få monteret et Baader eller andet filter, for at kunne bruge autofokus.

Jesper G.

michael.bertelsen
              Deltager
                • Nova

Hej Jørgen.

Jeg benytter et Canon 40D og er fuldt ud tilfreds med det. Meeen man kunne jo altid ønske sig noget bedreWink feks. det nye Canon 7DTongue med dual digit 4 og full frame og 18Mpix

Mvh

michael

kennethk
                Deltager
                  • Nova

Hei igjen

Det er vel med DSLR som med alt annet, også teleskoper, monteringer, okularer osv- jo dyrere desto bedre LOL (unntak finnes selvsagt)- man får det man betaler for. Spørsmålet er kanskje hva er “godt nok”…?! Jeg slår fra med 1000D i denne omgang, utelukker ikke 450D, men vurderer mest 500D.

Hvor bra kan bilder bli uten filtermods? Noen som har eksempelbilder?

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Mit første forsøg med Eos 500D umoddet fra en altan i storbyen….
                    Megen støj, men sådan er det bare her i området….
                    Ingen darks eller noget, optaget i farve, ikke raw…

John
                    Deltager
                      • Nova

Astrofoto er en hobby der meget hurtigt kan blive rigtig dyr. Men samtidig er det en hobby hvor man for en forholdsvis beskeden investering, kan have fantastisk mange gode timer og opnå hæderlige resultater. Disse er taget med et gammelt canon 300D – som jo fås brugt til ganske få penge!

M45

NGC 6883

kennethk
                      Deltager
                        • Nova

Hei Tommy!

Dette bilde er jo meget flott! Hvilket teleskop har du brukt for å ta dette og hvilken montering?

kennethk
                        Deltager
                          • Nova

Hei John!

Jeg trodde ikke det var mulig å få så flotte bilder uten dedikerte kamera eller uten moddede DSLR…imponerende. Har du brukt 80mm refraktor og CG5 montering for disse fotos?

John
                          Deltager
                            • Nova

Hej Kenneth

Min pointe er vist, at man hurtigt kan blive slemt skuffet hvis man køber et dyrt camera og det så ikke modsvarer ens forventninger. De garvede “fotofolk” her på forum har tusindvis af erfaringstimer bag sig og selve kameraet er bare en af delene i det der leverer det “gode foto”. At man som nybegynder kan få det fulde udbytte af et “dyrt” kamera, er nok ikke så ligetil.

– og ja det et taget med en 80mm på cg5 monteringen og guidet med en LVI guider.

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Det er min dejlige 120mm ED Equinox, taget fra et mørkt område, ville det sparke r..

kennethk
                              Deltager
                                • Nova

John wrote: Hej Kenneth

Min pointe er vist, at man hurtigt kan blive slemt skuffet hvis man køber et dyrt camera og det så ikke modsvarer ens forventninger. De garvede “fotofolk” her på forum har tusindvis af erfaringstimer bag sig og selve kameraet er bare en af delene i det der leverer det “gode foto”. At man som nybegynder kan få det fulde udbytte af et “dyrt” kamera, er nok ikke så ligetil.

– og ja det et taget med en 80mm på cg5 monteringen og guidet med en LVI guider.

Jeg ser ditt poeng John, dyrt utstyr hjelper ikke mye uten mye erfaring og kunnskap til å bruke det, samt at man kan komme langt med en rimelig investering og iherdig øving. Jeg skjønner derfor at man skal ha begrensede forventinger til begynnerfotos…

kennethk
                                Deltager
                                  • Nova

Tommy! Den der equinoxen er rimelig god ja, med akk så dyr…

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 86 i alt)
                                • Emnet 'DSLR til astrofoto-hvilket?' er lukket for nye svar.