DSLR som planetkamera?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR DSLR som planetkamera?

• Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af jesper. This post has been viewed 177 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

chrjensen
      • Super Giant

Jeg går og overvejer hvad jeg skal købe som det første kamera. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen har erfaringer med at bruge DSLR kamerae til planetfoto.

Principielt set må det vel kunne lade sig gøre. Canon D1000 reklamere med at kunne tage 3 billeder i sekundet, så på under en 10 min tid, kan man få taget flere tusinde billeder (hvis man har hukommelse nok i kameraet).

Så er det vil ‘bare’ om at lade registax tygge sig igennem (selvom det bliver lidt hæftigt for computeren at skulle behandle 10+MP).

Eller hvad?

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej chrjensen
        Det kan du godt bruge men der skal meget computerkraft til mere end 2gb ram .det er min erfaring

ac
          • Planet

Det rigtige plane-hajer tager rigtigt mange planetfoto’s for hvert færdigt foto – i den sammenhæng skal man tænke over, hvormange eksponeringer lukkeren i et DSLR er rated til. Lidt synd at slide et god DSLR op. Det er ikke menst som spøg. Det er seriøst ment. En planethaj kan slide et DSLR op på mindre end et år!

Desuden er det vigtigt, at få taget en r..fuld foto’s i det korte stunder, hvor seeing er optimal. Et lynhurtigt CCD eller CMOS kamera med elektroniks lukker er sagen.

Qcam5, , The Imaging Source, Luminare m.fl. er sagen.

mvh AC

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter et 450D fremfor et 1000D.

1000D’eren skulle lave betydeligt mere støj end 450’eren

Udove systemkravene kan man jo sige at fordelen ved et DSLR er flere pixels; Så den vil nok have størst fordel som månekamera fremfor planetkamera.

HVis overvejede et dyrere kamera som 5D-II som kan lave HDTV videoer vil planetfoto nok være en anden sag.

max
              • Nova

Har lige selv købt EOS 1000D og er overrasket over hvor meget man får for pengene (3299,-)

Især softwaren med Remote Live View er helt suveræn smart.

Jeg regner også selv med at bruge dette til planeter sammen med en barlow linse.

Har set rigtig mange gode anmeldelser på nettet hvor der bla. også sammenlignes med EOS 450D.

Der ser ikke ud til at være den store støjforskel og de 14 kontra 12 bit ser heller ikke ud
              til at gøre den store forskel.
              Med hensyn til de 12 kontra 10 Mega pixels er der nogle på stargazerslounge.com forum
              der ligfrem mener at det kan være en fordel med de større pixels på cmos cippen.

støj reviews:

VH. Max

jesper
              Deltager
                • Neutron star

DSLR kameraer er ret dårligt egnede til planeter. Ikke fordi der er noget principielt i vejen med dem, men fordi de kun kan tage nogle få billeder pr. sekund, og fordi disse billeder er multimegapixel billeder.

Til Jupiter, Mars og til dels også Saturn har man kun nogle få minutter til rådighed inden planeten er roteret for meget til at billederne fra en serie kan stackes. Inden for disse minutter skal der helst optages et par tusinde frames, eller mere, for at kunne udvælge nogle hundrede der ikke er alt for påvirkede af seeing. Det krav kan et DSLR ikke leve op til.

Det andet er at 8-12 megapixel billeder er alt for store og tunge at håndtere. Og ved optimal pixelopløsning er 99,9 % af billedet bare sort himmelbaggrund. 640×480 er rigeligt til planeter.

Hvis kameraet kan optage film kan det muligvis bruges til Månen, men til planeterne vil man nok løbe ind i et opløsningsproblem: Hvis filmen f.eks optages i 640×480 og samtidig bruger hele chippen vil brændvidden skulle forlænges enormt for at få planeten til at fylde nok, med deraf følgende lystab – måske.

Anonym
                  • Nova

Det bedste ville vel være at bruge kameraets live view til at optage en film med, som så kan stackes på sædvanlig vis.

henrik
                  Deltager
                    • Nova

Til Jesper.

DSLR er ikke nær så gode som planetkameraer nej.

Men Canon EOS5D-II kan tilgengæld lave HDTV med 30fps..!

Det gør den formodentlig ved binning, så den får lidt store pixels, men bortset fra det er det da ikke så ringe at lave planetfoto med 1080×1920 pixels ved 30fps … Hvis man nu aligevel har den mener jeg

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Henrik,

Ja, og jeg har faktisk bestilt et 5D mkII. Dog ikke så meget for at lave planetfotos, men for at lave farvelaget i deepsky sammen med Luminance fra mit Artemis. Det vil spare noget tid og filterbøvl.

HD video funktionen er ret vild. Jeg har set eksempler og det er helt vildt skarpt og detaljeret. Faktisk så godt at en andmelder mener at uafhængige filmmagere vil købe kameraet i stor stil, udelukkende for at optage film.

Et “rigtigt” planetkamera vil dog stadig være bedre til planeter. Filmen bliver jo skaleret ret meget ned, selv i full HD, og man kan normalt ikke hardware-binne farvekameraer eller bruge billedudsnit til film, så jeg tror der vil være et lystab når brændvidden skal forlænges ekstra for at få tilstrækkelig opløsning. Men det må vel komme anpå en prøve.

Jesper2009-02-24 11:43:56

ac
                        • Planet

Hej igen

Jeg må tilstå at jeg ikke var helt opdateret mht DSLR, og jeg havde derfor ikke de seneste modellers videofunktion i tankerne, men de er jo stadig ikke helt billige.

Jesper: ja ja ja, så fik ham her Evil%20Smile ledt dig i fristelsen LOL

mvh AC

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej AC,

Ja ham Evil%20Smile og så et arveforskud fra min mor, som selvfølgelig brænder i lommen.

joergen.k
                          Deltager
                            • Nova

Jesper dit kamera valg er yderst fornuftigt det er vild fedt uha det er lækkertThumbs%20Up

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Jørgen,

Det tror jeg bestemt også. Det eneste ufornuftige ved det er prisen på 16k kr. Ouch
                            Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'DSLR som planetkamera?' er lukket for nye svar.