› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › DSLR og interval-optagelser
- Dette emne har 11 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af habo. This post has been viewed 66 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. september 2013 kl. 00:27 #107229
finnrDeltager- Main Sequence
Hej, jeg er ellers visuel observatør men
overvejer at prøve dslr fotos fra en tracker platform. Mit problem er så, at mit gode gamle Nikon D80
hus har desværre ingen indbygget interval timer, og jeg orker ikke at lave en stak billeder med manuelle enkeltoptagelser. Jeg troede, at jeg kunne
anskaffe en løs timer, fx Neewer remote shutter til D80. Amazon har den, men
vil ikke sende elektronik til DK. Kan man i stedet få et fjernstyringsprogram,
der kan kontrollere lukkertid og intervaller på D80 fra en pc? Nikon har et ”capture”
program, men det næsten lige så dyrt som et nyt kamerahus… Og hvis man endelig skal have et nyt
hus, hvad er så det bedste til formålet? Jeg ved godt, at astrofotografer
sværger til Canon, men når man nu en gang har skuffen fuld af Nikon objektiver…FinnR
18. september 2013 kl. 00:32 #107230
jakob1234Deltager- Nova
Hej 🙂 jeg er også dslr nybegynder, men hvis du googler på “digicamcontrol” kan du hente det program ganske gratis.
Det fungerer rigtigt godt, og du kan styre næsten alt på dit kamera derfra – det eneste jeg ikke kan få til at virke, er når jeg skal optage film af f.eks. månen, så er jeg stadigt nødt til at trykke manuelt på kameraet (derfor ryster starten og slutningen af mine film altid helt vildt 😀 )18. september 2013 kl. 00:37 #107231
MadsDeltager- Giant
Hej
Jeg har tidligere brugt den her til mit canon og har virket upåklageligt.
http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-med-timer-nikos-1228.html helt sikkert noget kineser standard, men løser dit problem.
Der følger gratis remote control med til canon til pc :p
Mads
18. september 2013 kl. 07:00 #107232
alanDeltager- Super Giant
Hej
Jeg har købt og brugt denne enhed.
Mvh Alan
18. september 2013 kl. 07:04 #107233
henrik.schneiderDeltager- Nova
Der findes et utal af muligheder Mads viser til en model og her er en anden som jeg har brugt og da stadig bruger nu og da til mit Canon, men den fås til alle modeller tror jeg.
Du har ret i at mange bruger Canon til astro photo og mange af disse bruger Canon EOS 1100D, årsagen til at bruge 1100D er at det er et utroligt billigt kamera, utroligt nemt at modificere til astro brug og så var det nok et af de mest støjsvage kamera’er man kunne finder på markedet blot 1år tilbage. Jeg kender ikke Nikon eller de sidste nye Canon modeller så måske der er andet der idag er lige så godt, men prisen for 1100D er jo fortsat på ca. 2000kr.
god fornøjelse.
henrik.schneider 2013-09-18 07:05:03 18. september 2013 kl. 08:50 #107236
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Finn
Jeg købte en timer til mit Canon 700D på eBay (fabriksny). Den kostede 67 kr inkl. forsendelse fra Singapore. Det var mest et forsøg, men den virker perfekt og med udmærket engelsk brugsanvisning. Prøv at tjekke eBay og dit kamera.
Vh
Michael
18. september 2013 kl. 09:22 #107237
swr- Giant
Hej Finn
Jeg bruger Sequence Generator Pro (http://www.mainsequencesoftware.com/) til mit Nikon kamera. Det kan snakke direkte med kameraet via USB. Der findes også en gratis prøveversion, så man kan teste om det virker med ens eget udstyr.Mvh Søren18. september 2013 kl. 23:50 #107262
Hej og tak for rådene – jeg tror jeg vil begynde medat downloade “digicamcontrol”. Jeg har læst fine anbefalinger af timeren fra “Kaffebrus”, men den er jo lidt pebret i forhold til dem, som man ikke kan importere! Så er pengene måske bedre givet ud til opgradering af kamerahuset – hvad med Nikon D7100
I øvrigt: Hvilken er den bedste tracking platform – Astrotrac, iOptron Skytracker eller Vixen Polarie?
FinnR19. september 2013 kl. 10:07 #107267
haboDeltager- Super Giant
Hej Finn
Mit forslag er at du køber et Canon D1100 og opgraderer et med denne software: http://www.magiclantern.fm/ , så får du et professionelt kamera der kan alt hvad du kan ønske, det har indbygget intervalometer, ja stort set alt hvad du kan ønske dig, bagefter kan du modde det hos Johannes og Henrik, så har du et professionelt astro kamera.HilsenHans19. september 2013 kl. 10:29 #107268
stubbeDeltager- Main Sequence
FinnR wrote: Hej, jeg er ellers visuel observatør men
overvejer at prøve dslr fotos fra en tracker platform. <span style=”mso-spacerun:yes”></span>Mit problem er så, at mit gode gamle Nikon D80
hus har desværre ingen indbygget interval timer, og jeg orker ikke at lave en stak billeder med manuelle enkeltoptagelser. Jeg troede, at jeg kunne
anskaffe en løs timer, fx Neewer remote shutter til D80. Amazon har den, men
vil ikke sende elektronik til DK.
Gælder det også amazon.co.uk?
19. september 2013 kl. 14:37 #107287
Ja, til min store frustration gælder det også Amazon UK. Jeg prøvede også Amazon.com (US), men med samme resulat. Jeg har ellers købt fotodimser før begge steder, men “elektronik” er åbenbart anderledes . Det er ret idiotisk, da man jo uden videre kan købe et helt kameraudstyr eller et fjernsyn hos fx Pixmania, der vistnok sender fra Belgien.
Jeg vil nu lige se om jeg overhovedet kan finde ud af at stakke nogle opagelser med mit gamle Nikon før jeg skifter til Canon! Hvad går mod’ningen ud på – er det amputation af IR-filteret?
FinnR
Celestron CPC800, Orion Intelliscope 8″ dob, Meade ETX70 og Nikon 10×50 prisme.
19. september 2013 kl. 15:24 #107290
haboDeltager- Super Giant
Du kunne også prøve at bestille en her http://www.linkdelight.com/Camera-Accessories/General-Accessories.html der er nok at vælge imellem, det tager ca. 3 dage at få det sendt fra HK og 2-3 uger at få det gennem den danske told, men det er ganske let!!
Ja modding er at fjerne det indbyggede IR filter, det kan herefter kun bruges til alm. fotografering ved at sætte et IR cut filter enten foran eller bagved linsen.HilsenHans -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'DSLR og interval-optagelser' er lukket for nye svar.