DSLR og interval-optagelser

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? DSLR og interval-optagelser

• Dette emne har 11 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af habo. This post has been viewed 66 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

finnr
    Deltager
      • Main Sequence

Hej, jeg er ellers visuel observatør men
      overvejer at prøve dslr fotos fra en tracker platform. Mit problem er så, at mit gode gamle Nikon D80
      hus har desværre ingen indbygget interval timer, og jeg orker ikke at lave en stak billeder med manuelle enkeltoptagelser. Jeg troede, at jeg kunne
      anskaffe en løs timer, fx Neewer remote shutter til D80. Amazon har den, men
      vil ikke sende elektronik til DK. Kan man i stedet få et fjernstyringsprogram,
      der kan kontrollere lukkertid og intervaller på D80 fra en pc? Nikon har et ”capture”
      program, men det næsten lige så dyrt som et nyt kamerahus Ermm

… Og hvis man endelig skal have et nyt
      hus, hvad er så det bedste til formålet? Jeg ved godt, at astrofotografer
      sværger til Canon, men når man nu en gang har skuffen fuld af Nikon objektiver…

FinnR

jakob1234
      Deltager
        • Nova

Hej 🙂 jeg er også dslr nybegynder, men hvis du googler på “digicamcontrol” kan du hente det program ganske gratis.

Det fungerer rigtigt godt, og du kan styre næsten alt på dit kamera derfra – det eneste jeg ikke kan få til at virke, er når jeg skal optage film af f.eks. månen, så er jeg stadigt nødt til at trykke manuelt på kameraet (derfor ryster starten og slutningen af mine film altid helt vildt 😀 )

Mads
        Deltager
          • Giant

Hej

Jeg har tidligere brugt den her til mit canon og har virket upåklageligt.

http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-med-timer-nikos-1228.html helt sikkert noget kineser standard, men løser dit problem.

Der følger gratis remote control med til canon til pc :p

Mads

alan
          Deltager
            • Super Giant

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Der findes et utal af muligheder Mads viser til en model og her er en anden som jeg har brugt og da stadig bruger nu og da til mit Canon, men den fås til alle modeller tror jeg.

Timer og remote

Du har ret i at mange bruger Canon til astro photo og mange af disse bruger Canon EOS 1100D, årsagen til at bruge 1100D er at det er et utroligt billigt kamera, utroligt nemt at modificere til astro brug og så var det nok et af de mest støjsvage kamera’er man kunne finder på markedet blot 1år tilbage. Jeg kender ikke Nikon eller de sidste nye Canon modeller så måske der er andet der idag er lige så godt, men prisen for 1100D er jo fortsat på ca. 2000kr.

god fornøjelse.henrik.schneider2013-09-18 07:05:03

michaelr
              Deltager
                • Super Giant

Hej Finn

Jeg købte en timer til mit Canon 700D på eBay (fabriksny). Den kostede 67 kr inkl. forsendelse fra Singapore. Det var mest et forsøg, men den virker perfekt og med udmærket engelsk brugsanvisning. Prøv at tjekke eBay og dit kamera.

Vh

Michael

swr
                  • Giant

Hej Finn

Jeg bruger Sequence Generator Pro (http://www.mainsequencesoftware.com/) til mit Nikon kamera. Det kan snakke direkte med kameraet via USB. Der findes også en gratis prøveversion, så man kan teste om det virker med ens eget udstyr.
                  Mvh Søren

finnr
                  Deltager
                    • Main Sequence

Hej og tak for rådene – jeg tror jeg vil begynde medat downloade “digicamcontrol”. Jeg har læst fine anbefalinger af timeren fra “Kaffebrus”, men den er jo lidt pebret i forhold til dem, som man ikke kan importere! Så er pengene måske bedre givet ud til opgradering af kamerahuset – hvad med Nikon D7100 Cool
                    I øvrigt: Hvilken er den bedste tracking platform – Astrotrac, iOptron Skytracker eller Vixen Polarie?
                    FinnR

habo
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Finn

Mit forslag er at du køber et Canon D1100 og opgraderer et med denne software: http://www.magiclantern.fm/ , så får du et professionelt kamera der kan alt hvad du kan ønske, det har indbygget intervalometer, ja stort set alt hvad du kan ønske dig, bagefter kan du modde det hos Johannes og Henrik, så har du et professionelt astro kamera.

Hilsen

Hans

stubbe
                      Deltager
                        • Main Sequence

FinnR wrote: Hej, jeg er ellers visuel observatør men

overvejer at prøve dslr fotos fra en tracker platform. <span style=”mso-spacerun:yes”></span>Mit problem er så, at mit gode gamle Nikon D80

hus har desværre ingen indbygget interval timer, og jeg orker ikke at lave en stak billeder med manuelle enkeltoptagelser. Jeg troede, at jeg kunne

anskaffe en løs timer, fx Neewer remote shutter til D80. Amazon har den, men

vil ikke sende elektronik til DK.

Gælder det også amazon.co.uk?

finnr
                        Deltager
                          • Main Sequence

Ja, til min store frustration gælder det også Amazon UK. Jeg prøvede også Amazon.com (US), men med samme resulat. Jeg har ellers købt fotodimser før begge steder, men “elektronik” er åbenbart anderledes Unhappy. Det er ret idiotisk, da man jo uden videre kan købe et helt kameraudstyr eller et fjernsyn hos fx Pixmania, der vistnok sender fra Belgien.

Jeg vil nu lige se om jeg overhovedet kan finde ud af at stakke nogle opagelser med mit gamle Nikon før jeg skifter til Canon! Hvad går mod’ningen ud på – er det amputation af IR-filteret?

FinnR

Celestron CPC800, Orion Intelliscope 8″ dob, Meade ETX70 og Nikon 10×50 prisme.

habo
                          Deltager
                            • Super Giant

Du kunne også prøve at bestille en her http://www.linkdelight.com/Camera-Accessories/General-Accessories.html der er nok at vælge imellem, det tager ca. 3 dage at få det sendt fra HK og 2-3 uger at få det gennem den danske told, men det er ganske let!!

Ja modding er at fjerne det indbyggede IR filter, det kan herefter kun bruges til alm. fotografering ved at sætte et IR cut filter enten foran eller bagved linsen.

Hilsen

Hans
                          Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'DSLR og interval-optagelser' er lukket for nye svar.