DSLR foto

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? DSLR foto

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af m_mau. This post has been viewed 239 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

m_mau
      • Asteroid

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at tage billeder gennem mit teleskop med mit Sony DSLR kamera.

Teleskopet er et Sky Watcher 250mm dobson uden moter.

Hvad skal man bruge til at “fastgøre” sit kamera til teleskopet og hvad kan man forvente at tage billeder af uden moter?

Minolta AF T2 ring + ?

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Helt uden motor ?? Så blilver det begrænset hvis du vil have runde stjerner, månen kan skydes, og et gæt er måske 10sek uden motor eller mindre….

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Du får ikke gode billeder, så længe teleskopet ikke kan tracke – altså er uden motore.

Så ud over motore til dit mount (eller et andet mount) skal du som minimum bruge:
          * en T2 adapter til dit kamera
          * en 2 tommer “nosepiece” med T2 gevind, som du skruer i ovenstående adapter. Herved kan du sætte dit kamera i din fokuser.
          * en eller anden form for trådudløser til dit kamera. Det behøver ikke at være computer-styret, en simpel udløser med knap kan fint bruges.
          * mørke nætter

Jeg vil bestemt ikke skræmme dig, men omvendt synes jeg kun at det er fair at sige, at astro-foto er ret svært.
          Det at få sit mount pol-alignet helt perfekt, så at teleskopet tracker præcist nok til bare 1-2 min eksponeringer er ikke noget man lige lærer på 1 nat eller 2.
          Så jeg vil kraftigt råde dit til at melde dig ind i en lokal astro-klub. Her er der helt sikkert andre, der tager astro-foto, som kan hjælpe dig igang.

Ellers er der jo også mulighed for at tage astro-foto med kameraet med normal linse på stativ eller “piggy-back” monteret på teleskopet. Ved lange eksponeringer (15-30-60 min) kan du tage meget flotte billeder, hvor stjernerne trækkes ud i lange streger rundt om Polaris.
          Du kan også tage billeder af stjernebillederne, med dit kamera på stativ og linsen sat på vidvinkel. Så kan den tage 15-30 sek eksponeringer uden at stjernerne bliver strukket særlig meget.

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Ellers skal du glemme dit dslr kamera og finde et web-cam frem.
            Her er der muligheder med en dobson, men kun på Månen og de klareste planeter som Venus, Mars, Jupiter og Saturn.

Finten er at lave/købe en adapter som skrues i i stedet for web-cam’ets linse.
            Så stopper du den i fokuseren og sætter web-cam’et til en laptop og starter dens video-optage-program op.
            Det viser et live billede, som du bruger til at fokusere med.
            Så drejer du teleskopet sådan at planeten du vil optage er lige i det yderste hjørne af billedet.
            Nu slipper du teleskopet og starter optagelsen, som du lader køre mens planeten driver henover billedet. Når planeten er på vej ud af billedet stopper du optagelsen.

Nu skal du bruge et program, der hedder Registax, til at behandle den film du har optaget.
            Teorien er, at man tager måske 10-15% af de bedste enkelt-billeder i videoen ud og “lægger dem sammen”.
            Det kræver lidt øveste at lære, men bare krø på.

Månen er fremme nu og på Månes kan du faktisk godt lave billeder om dagen også.

m_mau
              • Asteroid

Jeg havede nu heller ikke regnet med andet end månebilleder jeg ville bare høre om der var andre muligheder.

=> Lars Malmgren

Kameraet har liveview, så kunne det så ikke lade sig gøre med DSLR kameraet?

Det er ikke fordi jeg er helt vild efter at komme ud og skyde fotos af himlen, det kunne bare være sjovt at prøve nu når jeg har et DSLR kamera.

palle.b.
              Deltager
                • Nova

Hej Det er efter min mening en dejlig lyssamler du har der. og det må være muligt at skyde månen… hvis du montere dit kammera på teleskobet.Smile jeg kan fortælle at der er en gammel tråd her hvor jeg tog det jeg kalder “dogme astrofoto” af månen. Big%20smile jeg brugte håndholdt mobiltelefon og en Celestron SLT102. Det blev ikke smukt men månen kunne genkendes. Clap – Det fik også inspireret en anden forum medlem til at prøve. ALTSÅ det ER sjovt se hvad man kan med LIDT. GO’ for it !

m_mau
                  • Asteroid

Jeg har faktisk læst tråden og jeg synes det er super cool og ikke så dårligt endda.

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1472

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1480

Der er en ting jeg ikke helt forstår. Hvis man sætter et DSLR kamera til et teleskop ved hjelp af nosepiece og T2 ring, hvordan kan man så styre forstørrelsen uden okular?

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

M_mau wrote: Hvis man sætter et DSLR kamera til et teleskop ved hjelp af nosepiece og T2 ring, hvordan kan man så styre forstørrelsen uden okular?

Da må du vel bruke reducer eller extender for å endre fokallengden (F).

Mvh,
                    Bjørn

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

M_mau wrote:
                      => Lars Malmgren

Kameraet har liveview, så kunne det så ikke lade sig gøre med DSLR kameraet?

Det er ikke fordi jeg er helt vild efter at komme ud og skyde fotos af himlen, det kunne bare være sjovt at prøve nu når jeg har et DSLR kamera.

Hej igen,

Ja og Nej.
                      Pointen med planet-fotografering er at man tager mange billeder – rigtig mange!
                      Faktisk 1000-vis og ud fra disse vælges de bedste 100-500, som så “stackes”.

Selvfølgelig kan du tage 1-shot billeder og det vil være helt fint når målet er Månen.
                      Men på den andre planeter vil kvaliteten være svingende (ud over, at planeten vil synes meget lille på billedet).
                      Det skyldes lufturo, som også kaldes seeing. Metoden med de mange billeder udnytter at lufturoen hele tiden skifter, så billederne bliver nogle gange dårlig, så meget dårlig, så god og en sjælden gang i mellem rigtig god.
                      Hvis du tager 1-shot, så er sandsynligheder for at ramme et øjeblik med god seeing ret lille.

Men det skal da ikke holde dig tilbage. PRØV DET ! Big%20smileBig%20smileBig%20smile

jesperg
                      Deltager
                        • Super Nova

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=761

JesperG2009-07-06 14:05:23

Jesper G.

m_mau
                          • Asteroid

Tak meget spændende

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'DSLR foto' er lukket for nye svar.