Drizzle og Dither??

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Drizzle og Dither??

• Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af Mogens Zachariasen. This post has been viewed 185 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Jacobb har begået et supersuper billede af M13 med en fabelagtig go’ opløsning, som vist på den konkurrende kanal (Astro-forum). Han skriver bl.a., at der er benyttet drizzle. Jeg har læst, at denne behandling kan forbedre opløsning og lave deforme stjerner runde- og at behandlingen bibeholder den oprindelige information om lysstyrke m.m. Jeg har også set, at der findes et ‘filter’ som kaldes ‘dither’, og at de to behandlinger ofte benyttes i kombination.

Kan nogen på forum forklare, hvad princippet er i de to billedbehandlinger, hvordan man gør og hvilke programmer, som kan udføre dem?

Hilsen Mogens B.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Er ikke tekniker, men prøvede lige Drizzle på en hob, og det giver ret meget ekstra, meget bedre kerne opløsning, ulempe, jeg har ikke brugt kalib frames så hot pixel osv er meget tydelige.
        Nebulosity kan det.

mr.mox
          • Nova

Grundlæggende er ideen at rekonstruere detaljer der er mindre end en kamera-pixel. Ved at kombinere flere billeder taget lidt forskudt kan man frembringe detaljer som ellers “falder imellem” pixels.

Mogens.Bildsøe
          Deltager
            • Nova

OK Tommy og Jacob, det lyder smart. Jeg fandt et link, som forklarer (meget) lidt om, hvad drizzle gør og hvornår det er godt at bruge:

http://www.hamiltonastronomy.com/articles.aspx

Spørgsmålet er så, hvor ‘dither’ kommer ind?

Jeg kan se, at Nebulosoty koster ca. 350 Dkr- findes freeware hvor teknikken kan afprøves, inden man evt investerer i lidt mere omfattende software?

Hilsen Mogens B.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Dither – Rykker dit billede et par pixles mellem hver sub !

Det giver Drizzle mere at arbejde med, da den jo netop udnytter forrykninger.

Det samme gør mange andre stakke metoder, hvorved at man virkelig kan få støjen ned.

Så jeg kan kun anbefalde at udnytte dither, hvis ens guideprogram understøtter det.

Har du ikke MaxIm? Der er lavet et freeware plugin der kan drizzle til den.

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Kan efterhånden se, at MaxIm kan (næsten) det hele. Må se om jeg kan spare sammen til en fuld version Pinch.

Hilsen Mogens B.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

MS, har du et link til det plugin ?

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Ups, ser under ‘New features’ i Maxim DL, at een af combine-metoderne nu også er drizzle.

Se desuden online-manualen.

Mogens B2009-05-14 12:14:53

Hilsen Mogens B.

Mogens Zachariasen
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej,

Hvis nogen har mod på det, er der en meget udførlig gennemgang af drizzle her.

Har selv mulighed for både dither og drizzle i mit program, men har aldrig prøvet det.

Mvh

Mogens

Mvh
                        Mogens

Mogens.Bildsøe
                        Deltager
                          • Nova

Mogens, tak for linket- skal nok lige ha’ fundet de gamle læsebriller frem Confused. Er det AstroArt, som gi’r mulighed for dither/drizzle? Synes ikke jeg kan finde det i manualen til demo-versionen?

Hilsen Mogens B.

Mogens Zachariasen
                          Deltager
                            • Super Giant

Mogens B wrote: Mogens, tak for linket- skal nok lige ha’ fundet de gamle læsebriller frem Confused. Er det AstroArt, som gi’r mulighed for dither/drizzle? Synes ikke jeg kan finde det i manualen til demo-versionen?

Hej Mogens,

Ja det er AstroArt 4.0.

Prøvede dithered guide i simulatoren – bare for sjov, og for at få et indtryk af processen.

Den drizzle der er i AstroArt er på 200%. Altså dobbelt så stort billede.

Mvh

Mogens

Mvh
                            Mogens

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Drizzle og Dither??' er lukket for nye svar.