› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Drizzle og Dither??
- Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af Mogens Zachariasen. This post has been viewed 185 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. maj 2009 kl. 19:22 #16331
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Jacobb har begået et supersuper billede af M13 med en fabelagtig go’ opløsning, som vist på den konkurrende kanal (Astro-forum). Han skriver bl.a., at der er benyttet drizzle. Jeg har læst, at denne behandling kan forbedre opløsning og lave deforme stjerner runde- og at behandlingen bibeholder den oprindelige information om lysstyrke m.m. Jeg har også set, at der findes et ‘filter’ som kaldes ‘dither’, og at de to behandlinger ofte benyttes i kombination.
Kan nogen på forum forklare, hvad princippet er i de to billedbehandlinger, hvordan man gør og hvilke programmer, som kan udføre dem?
Hilsen Mogens B.
12. maj 2009 kl. 21:09 #16332
tommyfDeltager- Neutron star
Er ikke tekniker, men prøvede lige Drizzle på en hob, og det giver ret meget ekstra, meget bedre kerne opløsning, ulempe, jeg har ikke brugt kalib frames så hot pixel osv er meget tydelige.
Nebulosity kan det.13. maj 2009 kl. 00:28 #16339
mr.mox- Nova
Grundlæggende er ideen at rekonstruere detaljer der er mindre end en kamera-pixel. Ved at kombinere flere billeder taget lidt forskudt kan man frembringe detaljer som ellers “falder imellem” pixels.
13. maj 2009 kl. 08:56 #16340
OK Tommy og Jacob, det lyder smart. Jeg fandt et link, som forklarer (meget) lidt om, hvad drizzle gør og hvornår det er godt at bruge:
http://www.hamiltonastronomy.com/articles.aspx
Spørgsmålet er så, hvor ‘dither’ kommer ind?Jeg kan se, at Nebulosoty koster ca. 350 Dkr- findes freeware hvor teknikken kan afprøves, inden man evt investerer i lidt mere omfattende software?
Hilsen Mogens B.
14. maj 2009 kl. 09:14 #16369
mstauningDeltager- Black Hole
Dither – Rykker dit billede et par pixles mellem hver sub !
Det giver Drizzle mere at arbejde med, da den jo netop udnytter forrykninger.Det samme gør mange andre stakke metoder, hvorved at man virkelig kan få støjen ned.Så jeg kan kun anbefalde at udnytte dither, hvis ens guideprogram understøtter det.Har du ikke MaxIm? Der er lavet et freeware plugin der kan drizzle til den.14. maj 2009 kl. 09:29 #16371
Kan efterhånden se, at MaxIm kan (næsten) det hele. Må se om jeg kan spare sammen til en fuld version .
Hilsen Mogens B.
14. maj 2009 kl. 11:18 #16373
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
MS, har du et link til det plugin ?
14. maj 2009 kl. 11:56 #16375
Måske dette?:
+ et par andre plugins:
Hilsen Mogens B.
14. maj 2009 kl. 12:09 #16377
Ups, ser under ‘New features’ i Maxim DL, at een af combine-metoderne nu også er drizzle.
Se desuden online-manualen.Mogens B 2009-05-14 12:14:53
Hilsen Mogens B.
14. maj 2009 kl. 13:03 #16379
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej,
Hvis nogen har mod på det, er der en meget udførlig gennemgang af drizzle her.Har selv mulighed for både dither og drizzle i mit program, men har aldrig prøvet det.MvhMogensMvh
Mogens14. maj 2009 kl. 19:05 #16395
Mogens, tak for linket- skal nok lige ha’ fundet de gamle læsebriller frem . Er det AstroArt, som gi’r mulighed for dither/drizzle? Synes ikke jeg kan finde det i manualen til demo-versionen?
Hilsen Mogens B.
14. maj 2009 kl. 23:09 #16397
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Mogens B wrote: Mogens, tak for linket- skal nok lige ha’ fundet de gamle læsebriller frem . Er det AstroArt, som gi’r mulighed for dither/drizzle? Synes ikke jeg kan finde det i manualen til demo-versionen?
Hej Mogens,Ja det er AstroArt 4.0.Prøvede dithered guide i simulatoren – bare for sjov, og for at få et indtryk af processen.Den drizzle der er i AstroArt er på 200%. Altså dobbelt så stort billede.MvhMogensMvh
Mogens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Drizzle og Dither??' er lukket for nye svar.