› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Driver-problem ??
- Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af bwinkler. This post has been viewed 142 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. oktober 2009 kl. 15:23 #24082
bwinklerDeltager- Nova
Hej Alle
Jeg har for 14 dage siden købt et nyt videocamera til astrobrug.Det er et Opticstar type PL-131C coolair, som bla. har “ROI” funktion, som gør at det på grund af en lille definert areal , kan køre highspeed, dvs. op til 100frames/sec.Men driveren er tilsyneladende helt ny og jeg kan ikke få den installeret på min computer i observatoriet. Opticstar er ikke umiddelbar i stand til at hjælpe???.På den computer jeg har på kontoret kan den godt installeres og køre, men ikke i fuld opløsning. Opticstar siger at computeren skal være rimelig ny og hurtig mm.Min kone har en mindre computer der ikke er noget særligt, men den kører “Vista” og her er der ingen problemer(dog låser den ved højeste opløsning), men det er nok forståeligt her.Men den ældste computer der kører Windows home edition, kan jeg ikke engang få adgang til filerne??Er der nogen her på forum der kender til dette problemDet er et USB2 kamera!bwinkler 2009-10-11 15:24:37 11. oktober 2009 kl. 16:42 #24088
outlookDeltager- Super Nova
Jeg tror du mener 130C og C for Color. Disse kameraer har og er der desværre diverse driver problemer med og kameraerne opfører sig også mærkeligt som denne test viser det:
Og det med ROI og de hastigheder du nævner tror jeg heller ikke på. Jeg har et DMK kamera med ROI funktion. Men hastigheden ændrer sig ikke nævneværdigt. Men det kan da godt være at softwaren for dit kamera ikke udlæser hele pixelantallet, men kun ROI og så kan det måske få fart på.Jeg har selv kameraet i sort, men i mono og det er virkelig godt til billeder af Månen, men knap så godt til sol billeder. Blæseren i kameraet er totalt overflødig og jeg ville i dag hellere købe den lille version af kameraet. Men jeg tror slet ikke jeg vil købe noget kamera i dag med navnet Opticstar! Så er det sagt.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting11. oktober 2009 kl. 16:45 #24089
motomandk- Main Sequence
Hej Bjarne
er det driveren (Windows delen, der kommer frem og beder om ‘oplysninger’ første gang du tilslutter USB-enheden) eller er det et evt. medfølgende program der ikke kører korrekt?
Ligger filerne på en CD eller har du downloadet dem?/Henrik (H)
11. oktober 2009 kl. 19:15 #24102
bwinklerDeltager- Nova
Tak for svarene “outlook” og “motomanDK”.
Cameraet er et helt nyt og hedder 131C.Som nævnt virker det på den ene computer, og det kører med ROI som kan indstilles seperat, om det øger hastigheden ved jeg ikke endnu, da jeg jo ikke kan køre med det i observatoriet. Om kølingen virker skal også komme an på en prøve, men der kan man måske senere tilføje et peltier-element( det var tanken).Windows kommer og fortæller at jeg ikke har rettigheder eller hardisken er fuld!!Jeg har både CD og downloaded filerne, men det hjælper ikke, så jeg tror at driveren ikke er fuld kombatibel med XP, da jeg end ikke kan køre dem. Det som er kedeligt er at Opticstar ikke “gider” at gøre noget ved det, jo de tilbyder at bytte det til PL-130C, men det er jo noget langsommere , efter hvad de selv skriver, det kostede kun 1230kr så jeg vil da hellere prøve at få det til at virke.11. oktober 2009 kl. 21:57 #24120
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
bwinkler wrote: Windows kommer og fortæller at jeg ikke har rettigheder eller hardisken er fuld!!
Microsoft anerkjenner kanskje ikke Helsingfors-traktaten og Geneve-konvensjonen? Alle har rettigheter! Typisk dem å skylde på en beruset harddisk …
Hvis driveren er laget spesielt for Windows Vista er det tvilsomt om den går i XP. Drivermodellen er forskjellig for de to operativsystemene.
Bjørn T. Jønsson 2009-10-11 21:58:36 Mvh,
Bjørn11. oktober 2009 kl. 22:30 #24124
bwinklerDeltager- Nova
Hejsa Bjørn
Tak for sidst, det var “roligt” eller hyggeligt at være lidt sammen.Computeren er selvfølgelig ikke nem at have med at gøre når den er fuld, både dag og nat.Jamen den kører jo på min næsten identiske computer i kontoret???? som også kører med windows XP home edition.11. oktober 2009 kl. 22:53 #24128
Takk for sist ja, Bjarne! Det var koselig.
Hvis den går på kontor-PC med XP så vet jeg ikke … Har du en lenke til Opticstar-driveren på internett?
Bjørn T. Jønsson 2009-10-11 22:54:23 Mvh,
Bjørn12. oktober 2009 kl. 09:08 #24131
bwinklerDeltager- Nova
12. oktober 2009 kl. 10:17 #24132
Jeg tenkte at det muligens kunne stå noe der om system-/maskinkrav og slikt.
EDIT: har lastet ned driveren nå og ser at systemkravet er Windows XP/Vista/7 pluss USB 2.0. Så den skal kunne intalleres på din XP-maskin.
Akkurat nå kan jeg tenke meg noen få ting du kan sjekke:
– Pass på at du har USB 2.0, ikke kun USB 1.1, på din PC.
– Pass på at du har administratorrettigheter når du installerer.
– Mulig konflikt med andre USB-drivere?Det siste punktet kan oppstå f.eks. når to drivere bruker samme memory-adresse. Noen ganger kan man rette på dette ved å manuelt spesifisere en annen adresse til den ene, men andre ganger må man bare avinstallere det som skaper konflikt.
Bjørn T. Jønsson 2009-10-12 10:38:06 Mvh,
Bjørn12. oktober 2009 kl. 10:50 #24135
mstauningDeltager- Black Hole
Bjørn – eller samme navn på INF filer.
12. oktober 2009 kl. 12:42 #24139
Ja, det også. Takk, Michael. INF-filer brukes jo sjelden nå om dagen av nye programer/drivere, men Registeret i WIndows trenger jo på samme måte som INF-filer et unikt navn. Så prinsippet er det samme.
Mvh,
Bjørn12. oktober 2009 kl. 15:51 #24152
bwinklerDeltager- Nova
Hej Bjørn og Michael
Nu er I inde på områder som jeg ikke behersker.Men rent computermæssigt, synes jeg, at computersystemerne ikke er færdig med at børnesygdomme, det er alt for besværligt at tilslutte nye apparater(bedre end for få år siden) tænk hvis man havde samme besvær med at tilslutte højtalere eller grammofoner til en radio, det er uforståeligt (for mig) at der ikke kan laves noget smartere. Nå, det er dog ikke så svært for mig, da jeg har haft computer siden 1970/80, folk der begynder nu må stå fuldstændigt hjælpeløse, synes jeg.Selv tror jeg at det er fordi driveren kun passer helt til visa-systemet og forhåbentlig også til version 7 som jo lige er på trapperne.Men tak fordi I forsøgte at hjælpe allesammen. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Driver-problem ??' er lukket for nye svar.