driftalign??

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR driftalign??

• Dette emne har 9 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 12 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 24 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Kan man driftaligne uten okular med trådkors? bruke guidecamera eller noe? det er jo varslet noen hull i skyene i kveld og det hadde vert fint å få det gjort for i morgen er jo varslet veldig bra vær

erikgu
      Deltager
        • Nova

APT har egen funksjon for dette ned kamera. Er ikke sikker på om det er i gratisversjonen.

Erik G

Erik G

Anonym
          • Super Nova

Hej – her er det komplette kursus i hvorledes du driftaligner vha. PHD-Guide. Det er utrolig præcist, og så let at udføre, at du kan gøre det på 10 minutter. Jeg har med stor succes kørt det på vores fotohold i AAF.

Du kan downloade det og køre det som et Power Point eller også bare scrolle ned igennem det!

https://www.dropbox.com/s/tcprep8ehax3kf3/Driftaligndansk.ppt

Mvh.

Anonym
            • Super Nova

Takk Johannes, den forsto til og med jeg blir spennende og se hva jeg kan få ut av min noe overlastede EQ6, den guider ikke så verst nå heller men det skader vel ikke å få det helt riktig, særlig hvis man skal konkurere med deg og dine bilder Men skyene må bort først og det er kanskje et større problem en min driftalignEgil.G2014-02-16 15:47:28

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Tag evt. et kig på denne præsentation som Johannes Jensen lavede for et par år siden. Den fortæller ganske godt hvordan PHD guide er et dejlig nemt værktøj til driftaligment.

Video Driftsaligment

Anonym
                • Super Nova

Takk Henrik, men er det noe feil her? på den videoen du linket til (og andre steder) står det at man skal justere ALT, høyde, i øst og AZ side, i syd. Men på den linken jeg fikk av Johannes lengre opp her så står det motsatt, eller? for det stemmer vel at ALT= høyde og AZ= sideveis?

Anonym
                  • Super Nova

Hej Egil m.fl.

Desværre er jeg kommet til at bringe en fejlversion. For det er således at polhøjden skal indstilles på en Øst-stjerne (Eller veststjerne)og den sideverts justering skal indstilles på en stjerne som står direkte syd. Undskyld fejlen – den rigtige er her:

https://www.dropbox.com/s/naqphc2ksfwqqdn/Driftaligndansk1.ppt

Mvh.johannes2014-02-16 17:20:54

Anonym
                    • Super Nova

Det går bra, forsto det var blitt noe feil, som straff får du ansvaret for å skaffe noe godt vær

Anonym
                      • Super Nova

Det lover jeg Egil – det er ved at klare op her. Selvom Henrik Schneider statistisk har afvist en sammenhæng – selvfølgelig omkring fuldmåne!

Mvh.

Anonym
                        • Super Nova

Fikk da etter hvert tatt en drift align, endte opp med å bruke BYEos, den har en funksjon for det som fungerte for meg, så da ble kurven sånn her, og det tror jeg må vere ok for en montering som ikke har så bra arbeidsforhold, så alt i alt er jeg happy, hvordan får man stort bilde her?

Egil.G2014-03-12 11:31:16

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'driftalign??' er lukket for nye svar.