Drift align

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 142 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har store problemer med at få kikkerten til at ramme rigtigt.

Jeg har driftalignet flere nætter, men uden et brugbart resultat. I RA står stjernen i syd næsten stille på trådkorset – der er en anelse drift nedad over lidt tid, og i DEC står den spot on både i øst og vest, med en lille anelse drift vandret, men det er meget lidt.

Mit problem er at jeg ikke har nogen finjustering i azimutten, så det er sådan lidt luchy punch, men jeg må være ret tæt på.

Det burde betyde, at kikkerten skulle ramme nogenlunde plet i et okular med stort felt og lav forstørrelse, men den skyder meget ved siden af, og alle mine justeringer hjælper ikke.

Har nogen et fif?

mvh
      Lars

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Hej Lars.

Det lyder underligt.

Rent umiddelbart skyder jeg skylden på elektronikken eller din opsætning.

Har du foretaget nogle ændringer på scopet for nylig?

Nivelleringen: Er den OK?

Drift i dec ved meridianen og plus/minus 5 grader på 0 grader dec?

Drift i dec ved øst/vest horisont og plus/minus 5 grader på 0 grader dec?

Holder du øje med drift i hvor lang tid? Det lyder til at du allerede har tjek på ovenstående.

Du har kun ca. et synsfelt på 1/2 grad med 32 mm okular, så hvis polretningen ikke er bare nogenlunde rammer du ved siden af ved slew.

Er målstjernen i søgeren?

mvh Viggo.

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hvilken opstilling snakker vi om og hvor meget rammer den ved siden af?

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Viggo T wrote: Hej Lars.

Det lyder underligt.
            Rent umiddelbart skyder jeg skylden på elektronikken eller din opsætning.
            Har du foretaget nogle ændringer på scopet for nylig?
            Nivelleringen: Er den OK?
            Drift i dec ved meridianen og plus/minus 5 grader på 0 grader dec?
            Drift i dec ved øst/vest horisont  og plus/minus 5 grader på 0 grader dec?
            Holder du øje med drift i hvor lang tid? Det lyder til at du allerede har tjek på ovenstående.

Du har kun ca. et synsfelt på 1/2 grad med 32 mm okular, så hvis polretningen ikke er bare nogenlunde rammer du ved siden af ved slew.
            Er  målstjernen i søgeren?

mvh   Viggo.

Hej Viggo

Opstilling og nivellering skulle være ok.

Jeg tror ved nærmere overvejelse, at problemet nok er at jeg ikke er så tæt på, som jeg tror

Vejledningen er fulgt til punkt og prikke, så det kræver nok bare mere finjustering.

Jeg må ud og prøve igen.

Claus: det er en Meade gaffelmontering. Jeg har ikke målt afvigelsen, men den er ikke ret stor.Lindhard2016-10-06 15:11:32

mvh
            Lars

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Tidsformat i håndkontrol, måned vs dag rækkefølge, fortegn på zonetid, sommertid, fortegn på længdegrad ???

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

rudibr wrote: Tidsformat i håndkontrol, måned vs dag rækkefølge, fortegn på zonetid, sommertid, fortegn på længdegrad ???

Ja, jeg har tjekket det hele og alt står rigtigt, og jeg justerer til den rigtige side etc.

Så som nævnt, det kræver nok bare mere tålmodighed og nøjagtighed.

mvh
                Lars

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Er den med Werge? Hvis ikke så pas på at den vender rigtig.

Havde engang en Meade DS 2000 som pegede helr hen i skoven.

Det var fordi jeg havde drejet den 180°

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Kikkerten har stået fint i flere år, men måtte lige tages ned, da jeg skulle reparere noget i observatoriet, så den vender rigtigt.

Jeg tror, at Viggo har ramt noget. Jeg har justeret efter feltet i mit trådkorsokular, men det felt er jo ganske lille. Der skal flyttes meget mere. Nu får den en ordentlig tur i aften, så skal den nok komme på plads.

mvh
                    Lars

lindhard
                    Deltager
                      • Super Nova

Nå, takket inspirationen fra Viggo fik jeg kikkerten nogenlunde på plads. Nu kan den ramme objekterne rimeligt præcist, Fintuningen må så komme en anden dag.

mvh
                      Lars

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Drift align' er lukket for nye svar.