Down Memory Lane…

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Down Memory Lane…

• Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 166 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Da jeg forleden ledte efter noget i min observationsbog, kom jeg forbi en observation fra 31. august 1975.

Jeg husker godt observationen. Jeg var på vej hjem efter en tur i byen og bemærkede, at en ny og meget klar stjerne var dukket op i Cygnus. Den var meget iøjnefaldende, omkring mag 1. lige så klar som Deneb

Det viste sig at være Nova Cygni 1975, som var opdaget af en japansk amatør den 29. august, hvor den var mag. 3. Den blev dagen efter set af mange – Knud Strandbæk var vist en af de første, der så den herhjemme den 30. august , så vidt jeg husker.

Novaen nåede mag 1.7 den aften, jeg så den, og fadede så til mag 7 den følgende uge og fortsatte nedad, til den forsvandt ud af syne for selv de største kikkerter i løbet af et par år. Den er nu svagere end mag 18.

Det er så snart 41 år siden.

Det var jo fint vejr i aftes, så jeg gik ud for at gense Nova Cygni 1975 – eller i hvert fald stedet.

Stedet ligger lidt over IC 1369 – en lille, beskeden hob – og var let fundet med et søgekort fra Burnhams Celestial Handbook og et aktuelt print fra Guide 9.

Novaen, så lå ved siden af de to små stjerner midt i cirklen (1˚) var ikke at se, men selv om Månen var fremme, kunne jeg i 14” se stjerner ned til mag 14, de svageste med bortvendt syn.

Sjovt at tænke sig, at en lille stjerne på en dag eller to har pustet sig op fra mag 18-20 og til mag 1 lige der, 6000 lysår væk. Det var vist godt, at vi var lidt på afstand…

mvh
      Lars

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Lars.

Det er helt rigtigt at Knud var en af de allerførste til at se novaen, jeg husker endda et foto han har taget, vistnok den 30, som vist endda viser novaen på vej op. Det var simpelthen så tæt på at vi havde haft en dansk opdagelse som vi næsten kan komme.

Er der ikke en artikel endda med Knud’s billede i Astronomi & Rumfart??

mvh
        Jens

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Meget interessant og spændende læsning, det vil jeg også gerne høre lidt mere om.

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Hej Lars.Det er helt rigtigt at Knud var en af de allerførste til at se novaen, jeg husker endda et foto han har taget, vistnok den 30, som vist endda viser novaen på vej op. Det var simpelthen så tæt på at vi havde haft en dansk opdagelse som vi næsten kan komme.Er der ikke en artikel endda med Knud’s billede i Astronomi & Rumfart??mvhJens

Det husker jeg ikke lige umiddelbart. A&R eller Dansk Amatør Astronomi, som det hed de første år, kom igang i 1977, så det har nok nærmere været i Astronomisk Tidsskrift.

Novaen blev i øvrigt set fra Sverige den 29. om aftenen, så der var svenskerne tidligt ude.

mvh
            Lars

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hmm, nu må stakken vist frem….

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Astronomi&Rumfart 1989, marts-april. Knud flotte foto er på side 84 og der er en glimrende artikel om hele opdagelsen fra side 84 til side 90. Fem hele sider, som absolut er læseværdige, jeg kunne i det mindste huske dem, her et par år senere!

P.S Redaktør nr 3, hvem er det???Big%20smile

Jens.Jacobsen2016-08-17 21:34:57

jonas.c
                Deltager
                  • Super Giant

Thumbs%20UpThumbs%20UpSmile

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote:

Astronomi&Rumfart 1989, marts-april. Knud flotte foto er på side 84 og der er en glimrende artikel om hele opdagelsen fra side 84 til side 90. Fem hele sider, som absolut er læseværdige, jeg kunne i det mindste huske dem, her et par år senere!P.S Redaktør nr 3, hvem er det???Big%20smile

Ja minsandten, der var den

Vi må håbe, at Knud vil lægge sit billede op her.

mvh
                    Lars

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

må vi andre se ??

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

henrik.schneider wrote: må vi andre se ??

Ja, hvis Knud kommer med det

mvh
                        Lars

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Det bliver der sørget forSmile

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Jens Østergaard Olesen var en anden dansk observatør, der var meget tidligt fremme. Han observerede også novaen d. 30. august, hvis jeg husker rigtig.

Thomas, Bornholm

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Down Memory Lane…' er lukket for nye svar.