DOMMEDAG ER NÆR! – næsten

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI DOMMEDAG ER NÆR! – næsten

• Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 707 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Asteroiden 2014 JO25 passerer tæt forbi Jorden den 19. april om aftenen og skulle kunne ses i selv små kikkerter.

Se mere her

Her er flere søgekort, men pas på tidsangivelserne, de er ikke alle UT.

mvh
      Lars

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Det er så i aften, det sker, hvis vejret ellers er os venligt stemt:

mvh
        Lars

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Her ser det ret godt ud. 12″ er ude til afkøling. Jeg skal lige tegne dit søgekort af og så ud at kigge, for sat24 melder om skyer på vej nordfra…

Thomas, Bornholm

henrik
          Deltager
            • Nova

Radar observationer af 2014 JO25

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Dårligt astrovejr med et tyndt, højtliggende skylag og drivende disstriber, men det gør ikke så meget, når man kun skal se på en prik, der bevæger sig.

Det lykkedes mig at se 2014 JO25 tøffe forbi her mellem 23 og midnat.

Altid sjovt når der er noget der bevæger sig deroppe.

mvh
              Lars

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

og kalorius kan oven i købet ses live her

videostream

mvh
                Lars

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg kunne ikke se den. Jeg prøvede en hel time med 12″ dob’en, men uden held. Jeg kunne sagtens finde stjernefelterne, som den skulle passere igennem, men jeg kunne absolut ikke se nogen bevægelse. Jeg prøvede både at se, om jeg kunne se ændringer i stjernefelterne, om jeg kunne se en stjerne bevæge sig, eller om jeg kunne se den komme igennem et kendt stjernemønster (hvor jeg altså havde fundet et sted foran asteroidens bane, så jeg kunne være sikker på, at den passerede gennem feltet). Intet lykkedes. Jeg kunne med lethed se stjerner svagere end mag. 11, på trods af ret kraftige slørskyer, så jeg burde jo let have kunnet se asteroiden, så jeg forstår det ikke rigtig.

Thomas, Bornholm

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Astrojensen wrote: Jeg kunne ikke se den. Jeg prøvede en hel time med 12″ dob’en, men uden held. Jeg kunne sagtens finde stjernefelterne, som den skulle passere igennem, men jeg kunne absolut ikke se nogen bevægelse. Jeg prøvede både at se, om jeg kunne se ændringer i stjernefelterne, om jeg kunne se en stjerne bevæge sig, eller om jeg kunne se den komme igennem et kendt stjernemønster (hvor jeg altså havde fundet et sted foran asteroidens bane, så jeg kunne være sikker på, at den passerede gennem feltet). Intet lykkedes. Jeg kunne med lethed se stjerner svagere end mag. 11, på trods af ret kraftige slørskyer, så jeg burde jo let have kunnet se asteroiden, så jeg forstår det ikke rigtig.

Thomas, Bornholm

Det var da ærgerligt.

Den var nem nok at se, så du må nok alligevel have ramt ved siden af.

mvh
                    Lars

lindhard
                    Deltager
                      • Super Nova

Sidste nyt

2014 JO25 har muligvis en måne!

Se her

mvh
                      Lars

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg tror, der er noget galt med S&T’s søgekort, som var det, jeg brugte. Se på tiderne på det, de er i CEST (centraleuropæisk sommertid, +2t i forhold til UT), men positionerne for f.eks. kl 23 CEST på deres kort er de samme, som for kl 22 UT på kortet her i tråden, så hvad er rigtigt?

Jeg mistænkte det endda, da jeg var ude og forsøge, så jeg gik en time tilbage i positionerne, men så alligevel ingenting.

ÆV!

Jeg fatter ikke en meter af det.

Thomas, Bornholm

nvc
                        Deltager
                          • Super Giant

Fik den inden skyerne kom og lukkede helt af. 5x30sek Lum stack, taget fra kl. 23.05 -> 23.07,

Her vist som en gif animation,

Taget med et WO FLT-110 scope og et Atik 460ex mono kamera.

Gemt i astrobin,

http://astrob.in/292470/0/

Mvh. Nielsnvc2017-04-20 02:44:15

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Pudsigt, den ligner faktisk 67p/churyumov–gerasimenko

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Klasse Niels. Fin observation på et spændene objekt.

nvc
                              Deltager
                                • Super Giant

Objektet blev fundet ved hjælp af TheSkyX pro. programmet og det var det hurtigste ikke menneskeskabte objekt jeg har optaget de sidste 10 år jeg har haft denne hobby

Tak Lars for kommentarer!

Jeg var utrolig heldig med at få disse billeder i “kassen”. Vejret blev dårligt da aftenen startede, skulle jeg gå ud?

Ok, jeg gør det, dog for sent erfarer jeg senere, jeg starter med at gøre udstyret klart, Hmmm, det drillede, tiden går, er det stadig klart i det område hvor objektet findes?

Det hele skulle genstartes, fokus på plads, objektet skulle findes, TheSkyX indlæser positionen fra internettet, er tracking OK?

Alt imens skyerne kommer tættere og tættere på. Puuha, jeg nåede det lige inden de kom og dækkede for objektet.

Husk, dæk lige den nærmeste LED gadelampe til, det blev også gjort.

En svedig gammel mand var tilfreds

Bare en lille observationsfortælling hvor der ikke blev brugt et okular

Mvh. Niels

lindhard
                                Deltager
                                  • Super Nova

Endnu en video med 2014 JO25

oven i købet med en okkultation.

mvh
                                  Lars

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'DOMMEDAG ER NÆR! – næsten' er lukket for nye svar.