Dobbelthoben

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Dobbelthoben

Viser 6 indlĂŠg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Jeg kan se at fÊnomenet kun ses pÄ det ene sÊt spidere der supporterer den sekundÊre optik. Den mindste afvigelse fra spiderne der stÞtter den sekundÊre og/eller en spejlende skrue for den sags skyld vil kunne generere en extra spike(s). Noget andet er at hvis spiderne er sinusformede sÄ vil de her spikes muligvis forsvinde dvs. blive ligeligt fordelt som en skive omkring stjernen og altsÄ ikke ses som et ligearmet kors eller som her en ekstra artifakt. Jeg kan ogsÄ se de her trekanter der udgÄr fra centrum af stjernen som kan ses pÄ billeder fra nogle refraktorer og som kan skyldes en for hÄrd tilspÊnding af linsen og/eller uheldig design/refleksion fra holderne. Og her muligvis refleksion fra spejlholderne. SÄ vi ser her muligvis altsÄ bÄde en spider bestemt diffraktion og en refleksion fra de der beslag der holder spejlet. Det vil vÊre mit bud. Geek outlook2008-09-28 09:31:12

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

outlook wrote: Hej Jesper Smile

Det ser naturligvis spektakulĂŠrt ud ogsĂ„ pĂ„ dit billede, men jeg synes nu alligevel uden at forklejne dit Big%20smile, at Tommy’s foto vinder her qua de naturlige stjerner. Men et pragtfuldt billede er det naturligvis alligevel. Her er Tommy’s igen til sammenligning, men jeg kan altsĂ„ ikke fĂ„ billedet stĂžrre pĂ„ siden her:

Hej Outlook – du anonyme person Wink

Jeg er enig med dig i dit synspunkt – jeg foretrĂŠkker ogsĂ„ stjerner uden spikes. Men hvis man har en Newton med en klassisk spider, sĂ„ kan man jo ikke undgĂ„ det – og selvom der er spikes, sĂ„ er optagelsen skam flot.

Jeg ved, at der er folk med refraktorer som sĂŠtter et kryds i Ă„bningen, f.eks. snore for at fĂ„ de omtalte “Disney spikes” Big%20smile – dem om det…

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Outlook,

Yep du er meget tÊt pÄ. De todelte spikes skyldes at en af spiderarmene er lidt skÊv i forhold til de andre i krydset. Med vanlig teknisk snilde mÄlte jeg forkert da hullerne skulle bores. De andre mindre spikes skyldes uden tvivl, som du siger, hovedspejlclipsene, en skrue, eller lignende. En bivirkning ved DDP behandling er at den slags bliver gjort mere tydeligt.

Jesper

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Javel ja, men jeg har dog ikke noget i mod spikes som sÄdan. Det er bare, nÄr man forstÞrrer billedet, ja sÄ har vi farveladen!Smile Jeg har kendskab til en ejer af en 155 mm Starfire AP refraktor som har lavet sÄdan nogle Disney spikes pÄ alle sine fotos. Han bad indtrÊngende forummets deltagere om ikke at sige noget til Ronald Christen.LOL

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

NĂ„r jeg nu blive nĂŠvnt mĂ„ jeg lige skyde in, fĂžrst tak for roserne….og inspiration til Jesper, sĂ„ er toppen ski da nĂ„et, nu kan det kun gĂ„ ned ad bakkeBig%20smile

Nej men,,, faktisk ville jeg ogsÄ gerne have haft et par spikes pÄ de kraftigste stjerner, men da min WO af naturlige Ärsager ikke laver dem syntes jeg ikke jeg ville tilfÞrer dem via
              software eller fiskesnĂžre osv, men bare lade billedet vĂŠre som det var fĂždt.

TommyF2008-09-28 21:39:04

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Falske spikes pÄ en Starfire! Uakkk! Det er blasfemi Pinch Jeg kan godt forstÄ han er bange for Rolands reaktion.

Jesper

Viser 6 indlĂŠg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Dobbelthoben' er lukket for nye svar.