dobbelt-konfekt? ;-)

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? dobbelt-konfekt? ;-)

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af Mogens. This post has been viewed 478 timesBildsøe. This post has been viewed 478 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Bare en
      lille (pedantisk) notits: Enten er man ny, eller også er man begynder. “nybegynder”
      er da dobbelt-konfekt? Når nu forum alligevel skal ha’ en brush up, ku’ det
      måske være tiden hvor dette ændres i titlen på “Er du nybegynder”
      forummet Big%20smile??

Hilsen Mogens B.

thommy
      Deltager
        • Giant

I princippet har du ret, men i den danske ordbog anvendes såvel “begynder” som “nybegynder”, tilsyneladende på lige fod. Jeg tror der er en historisk forklaring (som jeg ikke kender).

/Thommy

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Thommy wrote: …men i den danske ordbog anvendes såvel “begynder” som “nybegynder”, tilsyneladende på lige fod.

HaHa, det havde jeg ikke lige tjekket, så OK- mon ikke det
          er et udslag af Dansk Sprognævns mani
          med at indrullere enhver daglig talemåde som korrekt retskrivning (Ouch)??

Hilsen Mogens B.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

…og jeg var faktisk en gammelbegynder da det jo kun er 4-5 år siden jeg tog denne hobby op

/Rudi B. Rasmussen

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

rudibr wrote: …og jeg var faktisk en gammelbegynder da det jo kun er 4-5 år siden jeg tog denne hobby op

NæNæ Rudi, du var en gammel begynder- det er noget ganske andet Wink

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=nybegynder

En person der NYligt er BEGYNDT på et nyt fag. Ikke npoget sprogligt problem med dobbelt konfekt der. NY går på tidspunktet, BEGYNDER går på erfaringen.

Men bortset fra det ville “begynder” være tilstrækkeligt.

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Hej Frank, tror du
                  misforstår dit medsendte link. I flg. ordbogen kan “nybegynder” og “begynder”
                  benyttes ensbetydende, mens en NY begynder (i betydniningen som du beskriver)
                  skrives netop i to ord. Så summa summarum:
                  yep, ikke noget sprogligt problem med “nybegynder” i titlen “ER
                  DU NYBEGYNDER”.

Og mon så ikke
                  det er, hvad der kan vrides ud af interessante detaljer og meninger i denne tråd? Big%20smile

Hilsen Mogens B.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'dobbelt-konfekt? ;-)' er lukket for nye svar.